I ett av husen på tomten, ett gammalt hus från början på 1900-talet finns en gammal spiskamin, en Huskvarna. Det verkar som om den för länge sedan blivit gråmålad. "Någon" sade att det var vanligt på 1950-talet att man gjorde så, målade om spisar. Stämmer det? I så fall varför.

Ja funderar på att försöka återställa den i sin vanliga färg, vet inte om det är så bra att göra det eller hur man ska göra. Kanske någon som haft samma problem eller kan komma med lite tips.

/Torparn
 
Visst gjorde man så. Vi hade sotluckor, spisplatta i väggen och en Mikado-kamin målad i silver-grå nyans. Luckor och platta är återställd men Mikadon ersattes för jag ville inte ge mig på och "förstöra" den silvriga färgen.
De snirkliga måste antingen putsas ner med en borrmaskin och stålborste (=jobbigt) eller blästras. Färgen sitter hårt.

Varför? Man tyckte nog det var snyggare och den tidens home staging/extreme makover :)
 
Tack för svaret. Ja, det är svårt att veta vilket av den homestyling vi gör idag uppskattas eller förkastas:)

Jag ska ta en funderare på hur jag vill göra. Jag tror att spisen hade varit finare som svart och det är en ganska fin spis med extra funktioner som en liten behållare och en kran för att kunna värma och hälla upp vatten. Samtidigt är det kanskie svårt att få bort färgen från hela spisen med stålborste. Tål att funderas på.

Tack så mycket för svaret.

/T
 
Ja - det kräver nästan att du plockar ner den och rengör varje del för sig (om den skall bli helt ren)
Testa på en yta som inte syns (om det finns) så kanske du får en känsla av arbetet.

Nyfiken; vad är det för spis? Märke? Nummer?
 
Det är en Huskvarna i alla fall. Har inte numret i huvudet nu, men jag kan återkomma med det under eller efter helgen. Riktigt fint uppsatt med L-format vitt kakel/hörnkakel.
Vore kul om man kunde fixa till den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.