Idag välkomnar vi en ny hustillverkare som kommer att svara på frågor i forumet - Fagerdala EPS System. Fagerdala bygger sina hus i ett nytt stenmaterial som man garanterar är brand- och mögelfritt.

Sätt igång och fråga Fagerdala!
 
Ja då får man väl säga välkommen till forumet:)
 
Trevligt att vara med!
Vi hoppas få många frågor eftersom det finns mycket nytänkande i vårt sätt att uppföra enfamiljshus. Det blir lätt missförstånd kring funktionen av våra hus beroende att de bedöms utifrån krav och prestanda utformade för trähus.
Ett exempel!
Fagerdala Hem har inga köldbryggor. U-värdet är därför lika över alla ytor med samma tjocklek. Det går inte att montera husen på annat sätt. Inga misstag kan leda till att U-värdet blir försämrat. Så trots att U-värdet i vägg kan synas högre än motsvarande för ett trähus, så har vi med säkerhet låg energiförbrukning på grund av huset homogena konstruktion.
 
Hej och välkomna!

Har tittat på er hemsida och det är än så länge lite tunt med info, eller så har jag bara inte hittat den. T.ex. vilka vägg tjocklekar bygger ni i?
 
Utgångsläget är att vägggen är 350 mm + puts 15, men det går att få tjocklek efter önskemål. Husen vi just nu monterar i Farsta i Stockholm har 250 mm + puts
 
Har sett uppgifter på ca 45 w/m2, gäller det med ovan nämnda tjocklek på 350 mm?
 
Energinivån kan nås även med en 250 vägg, men som du säkert vet så beror den faktiska energinivån av huset utformning. Huset storlek och planläggning, antal fönster och deras placering. De hus som vi i dagarna och i närmaste framtiden monterar i Farsta i södra Stockholm når alla energivärden strax under 50 kWh/kvm och år. De är på 180 resp 240 kvm i två plan och utrustade helt enligt våra rekommendation vad gäller energifunktionen.
 
Jag glömde att säga att ytterväggarna i husen i Farsta är 250 väggar.
 
Har inga planer på att bygga hus just nu, men håller på att renovera och kikat en del på EPS cementen och snubblade då in på ert system.

Måste säga att det verkar mycket trivsamt. Skulle helt klart ligga högt på min lista om jag skulle bygga nytt. Men som sagt är jag i renoveringstagen, hur lämpar sig ert system för en mindre tillbyggnad? Hur är vikten jämfört med en trästomme? Kör ni endast prefabblock som lyfts på plats?
 
Konceptet är idag inriktat på nyproduktion. Detta utesluter inte att vi skulle kunna leverera en tillbyggnad, bara vi får en ritning att ta ställning till och att sedan bygga tillbyggnaden efter.
Vikten på elementen är ca 450 kg/m3. Hur det ställer sig i förhållande till trästomme vet jag inte, eftersom jag inte har klart för mig vad en sådan kan väga.
Ja vi arbetar endast med prefabelement, som vi monterar till färdigt hus i egen regi. Så det är hus enligt ritning vi säljer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.