Förutsättningar:
1. det finns en dosa med eluttag för fönsterbelysning
2. elluttaget aktiveras av en strömbrytare
3. ytterligare el ska dras
4. till dosan går även tomrör från proppskåp och tomrör till oanvänd dosa
Frågorna:
1. är det tillåtet att dra igenom bef dosa, dvs bara passera med kablar för den extra el som ska dras?
2. tillåts det även att man skarvar de passerande kablarna i bef dosa?
 
1. Ja, men om det handlar om en annan grupp än den som redan är kopplad i dosan måste detta märkas upp med en etikett i dosan.

2. Ja. Märkning krävs om det är en annan grupp, som sagt.
 
Om du kan dra från samma grupp (alltså samma säkring) så är det ett ganska normalt sätt att göra det, du behöver då (troligen ) bara dra in en extra fasledare, som jag antar inte finns fram till lampdosan idag.

Om du skall dra från en annan grupp i centralen, så är det inte rekomendabelt, men inte strikt förbjudet, det är då krav på nogrann märkning i centralen och i alla dosor där du har mer än en grupp. Detta är framförallt efterssom risken annars finns att någon bryter den ena fasen, tror att det är spänningslöst och börjar mecka. Det finns fler krav som kan bli tillämpliga i detta fall, dels kan du behöva flerpolig säkring (alltså båda grupperna kan behöva brytas samtidigt), dels finns det fler krav som jag inte har riktig koll på, som sagt inte rekomendabelt.

Men om det du skall koppla in på den nya dragningen inte är extremt effektkrävande så är det klart bättre att du bara kompletterar från den befintliga gruppen.
 
Jag vill nog att det matas från en egen säkring då det kan bli ett el-element som ska anslutas.
 
Mikael_L
Kurtivan skrev:
... 4. till dosan går även tomrör från proppskåp och tomrör till oanvänd dosa
Frå...
Varför har dom gjort så :confused:

Man brukar väl inte lägga rör så det blir två alternativa vägar från centralen ... eller ???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.