hej jag tänkte bygga en friggebod i sommar och jag undrar om man får göra detta?

1234dqy.jpg
 
Om du menar att det som "hänger" är yta utöver de 15 kvm så TROR jag att takets storlek kommer strula till det för dig.

kul grej annars :)
 
Det är tom så att du skall räkna med takutsprång i totalytan (15m2) om det är större än 60 cm ( tror det är 60 cm).
Med takutsprång menar jag den del som är utanför ytterväggen ( av taket alltså)
 
1234l.jpg

nu då :D
 
Mikael_L
Om hjulen räddar dig, så behöver du inte heller begränsa dig till 15 kvm, då kan du "bygga" 30 kvm, 40 kvm eller varför inte hela 60 kvm, när du ändå håller på. :D

Jag tror att det finns någon dom på att en byggbod blev klassad som byggnad trots hjulen, för att den ansågs stå permanent uppställd.
Men jag är långt ifrån säker, få se om någon annan här har bättre minne! ;)

Och ang din första kreativa lösning så är det maximala takutsprånget utanför de tillåtna 15kvm 0,5 meter. OK kan man utöka friggan med 0,5 meter åt alla håll blir den ju rejält större.
Men jag vet inte om det finns någon definition på tak och takutsprång som ser till att du inte kan göra så där. Misstänker iaf det.
 
tack för svar :)

någon som kan svara på takutsprånget lite mer?
ska flytta in med min flickvän där så jag behöver största möjliga storlek
 
hah bo 2 pers i en friggebod det är fan värre än mig :)
taket får sticka ut max 50cm utanför yttervägg och det är ytterväggens mått som totalt får vara 15 kvadrat.
och även om en del av huset är i luften så räknas det nog ändå som yttervägg, däremot får du ha altan eller balkong men du får inte ha tak utöver, men på sommarn kan man ju ha nytta av det!!
Jag håller på med en friggebod också, jag har följt alla regler, och kommer kunna ha säng nästan uppe vid tak och skrivbord & soffa under, räknar med att kunna sitta upp skapligt i sängen då, inte ligga ihopvikt :) eftersom taket är öppet upp i nock!
MVH
 
Tips: En källare under, kan vara många våningar. Under mark krävs väl inte bygglov va? :D
 
Jo.
 
jo under mark krävs bygglov + att det bara är berg under

så man får inte göra utbyggnad sådär?
 
Om du absolut vill kringgå byggbestämmelserna, och maximera bygget, så kan du börja bygga avancerade dito: Byggnad som gränsar mellan byggnad, bil och båt. Om du bygger friggeboden på pontoner, och sjösätter den, så tror jag du kan ställa till rejäl oreda på byggnadsnämnden.

Jag tror du blir mer eller mindre oantastbar om du bygger en "byggnad" på vatten och angör den mot en brygga.

(Här skulle det passat med en smileys, men hur gör man?)
 
Redigerat:
Är det komplicerat för dig att få bygglov då? jag menar, om ni ska bo där, varför inte likagärna bygga en liten stuga och kanske dra in vatten & avlopp?
Det tar inte mycket mer tid att bygga ett dubbelt så stort hus när man ändå är igång..
Sen är klart det blir en helt annan prislapp, men detta med att köpa något slags fordon man kan bo i, en barrack med hjul, förutsatt att det inte kräver bygglov måste ändå vara smidigare, går dessutom troligen enkelt att sälja?
Bo i en båt vore fränt, men då får man väll ha båten på land om man saknar vatten :p
 
Flyttade disk om smilies hit till information-feedback som en ny tråd :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.