Har just lagt dränering runt min platta, har ett par frågor som jag hoppas någon kunnig kan hjälpa mig med:
Jag har lagt ett lager med makadam(ca 5cm) slangen uppepå bädden med geoduk runt slangen. Slangens överkant är c:a 4 cm under plattans underkant. Är det rätt att man lindar in den i duk?
Sen undrar jag varför det är hål på alla sidorna i slangen? I min värld så känns det som slangen inte kan behålla vattnet, då det är hål överallt. Vattnet borde gå rakt igenom?? Eller tänker jag fel? Någon duktig som kan hjälpa mig med dessa frågor??

Tack på förhand
 
Givetvis så kommer jag fylla sten ovanpå slangen sen åxå... Glömde skriva det Jag är inte helt snurrig...
 
Ja, det är rätt att linda in den i duk, annars kan det växa in ex rötter och täppa slangen, eller kan hålen täppas av materialet som ligger runt.

Det är hål för att vattnet ska leta sig in i dräneringsslangen. Vatten tar alltid lättaste vägen och "väljer" därför att rinna i slangen istället för ex under huset. En del av vattnet rinner av efter hand, men den största mängden rinner till din brunn (om du nu kopplat dräneringen till en sådan.

Hoppas det klarnar lite :)
 
Tjenare
Linda INTE in slangen i fiberduk ,fiberduken tätnar rätt fort så du kan lika gärna
lägga täta rör.Sedan så ska du inte lägga slang utan DSA RÖR,dom är styvare
o ligger still när du återfyller samt är släta invändigt för bättre genom rinning
mvh solbergarn
 
Hej, så här har jag gjort:

ett lager tvättad makadam i botten, styvt-rör (ej slang), tvättad makadam runt röret och ca 5 centimeter övanför. Runt hela detta "paket" ligger fiberduk, OBS det ska vara av typen nålfilt - ej vävd. (på en nålfilt ser du inga fibrer som du gör på en vävd).

http://www.isodran.se/ kan du se bra exempel - oavsett om du har denna skiva eller ej.

/Fredda
 
Tack för svaren, nu har jag redan köpt och lagt slang - kan inte byta nu till DSA rör eller vad det hette? Säljs det slang som dränering så måste den ju gå att använda, inte sant?
Jag har lagt tvättad sten i botten, när du menar runt hela "paketet" så utgår jag ifån att du bara menar slangen, och inte den tvättade stenen åxå? Duken jag har är nålfilt.
En annan fråga jag har är vad en sådan plastbrunn heter, en sådan gul eller vad det nu har för färg? Tänkte sätta en sådan med makadam i botten och sedan borra i den för vatten in och vatten ut i olika nivåer. Kan inte hitta en sådan på nätet, ville mest ha reda på vad en sådan kostar ungefär...

Tacksam för hjälp.
 
jo, jag menar runt makadamen - INTE direkt runt slangen...kolla på den länken jag tipsade om så ser du. Om du lindar fiberduken direkt på slangen kommer du att få problem! En stump vägtrumma/marktrumma fungerar utmärkt som brunn - säljs ofta i metervara, brukar vara svart med slät insida och är inte direkt billig - men betydligt billigare än en "färdig" brunn.

/Fredda
 
Bra tips här:) Spär på med några frågor då jag i veckan ska lägga dränering runt mitt nybygge.

Novis som jag är undrar jag hur hålen i slangen ska ligga bäst. Har DSA rör med 3 hål. Gissar att ett hål ska peka uppåt och de andra två nedåt åt sidorna!?!

Sen har jag läst att den ska ligga ca. 200mm under platta men hur långt ut från plattan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.