Jag har rivit en vägg till pannrummet och då blev vattenmätaren med inkommande vatten stånde mitt i rummet. Hade rörmockare hit och drog in den till en vägg som jag ska bygga. Det jag undrar över är hur är det med koppingen som är på golvet (se bifogad bild) kan jag ha en sån koppling dold om jag ska lägga cellplast sen gjuta golv på det. PICT5605.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nej, du får inte ha kopplingar i golv eller vägg.
 
ok vad gör jag då för att få till detta bra?
 
Är det verkligen matningen till huset som kommer upp genom golvet? Röret ser vekt ut. Hur ser det ut under gjutningen?

Jag skulle nog vilja bila upp golvet några dm kring anslutningen, ta bort kopplingen och löda i stället. Dessutom skulle jag noga kolla isoleringen vid ingången. Om det är pannrum borde väl frysrisken ändock vara minimal.

Kände rörmockaren till att du skulle bygga in kopplingen? Är jag ute och cyklar kanske. Personligen skulle jag aldrig bygga in en koppling.
 
jepp det är inkommande vatten är 32 lr 36 mm rör. Hr inga problem med trycket när jag har på rinnande vatten iaf. Är platta på mark. Vad menar du med isoleringen vid ingång?
Tack för infon. Nej var lite tveksam till att bygga in den med men man är ju ingen röris så tänkte inte så mycket på det. Att löda röret är det 100% godkänt och ok?
 
Nej du får inte ha några skarvar/ kopplingar dolda du kan bygga igen men då måste du ha en inspektionslucka en löd skarva är inte säkrare en en kläm rings koppling
har vi fått lära oss av kursen säker vatten.
fråga vilken aktoriserad röris som helst om du får bygga in skarvar/kopplingar då blir svaret nej från dem som är seriösa
 
En hårdlödd (koppar/silverlod) kapilärskarv utförd av en erfaren röris helst med svetslicens är garanterat bättre än en klämringskoppling, dessutom är det skillnad på olika klämringskopplingar i kvalitet. Har för mig att om det gäller rör till värmesystemet får man ha skarvar i vägg (inget att rekommendera dock) men inte när det gäller KV, VV ledningar.
 
ok men hur ska jag göra här för att få det bra om jag inte får ha det som det är nu?
 
Som "Luddet" skrev, bila upp, hårdlöda svänga in VM-konsolen mor den vägg plankan sitter på och ansluta inkommande. Jag skulle nog dimenstionera upp anslutningsröret till dimentionen som kommer upp från golvet fram till VM-konsolen samt isolera KV-ledningen mot kondensbildning.

My two cents...
 
k det får bli att man gör det då. måste ju få det så det blir bra och man inte behöver vara orolig efter man gjutit in det. Och om det skulle hända nått att man får ut nått på försäkringen. tänkte isolera alla rör som inte har det.
 
addex skrev:
k det får bli att man gör det då. måste ju få det så det blir bra och man inte behöver vara orolig efter man gjutit in det. Och om det skulle hända nått att man får ut nått på försäkringen. tänkte isolera alla rör som inte har det.
Oavsett hur bra du gör kopplingen så får du inte dölja den..det är det folk försöker säga..
Det spelar ingen roll hur säker svetsningen är, gjuta in den är nono.
 
hmmz..... så vad gör jag för att fixa mitt golv menar du?
 
Om du inte ska ha röret inkl kopplingen stickandes upp ur golvet så får du byta hela servisen, dvs nytt heldraget rör från anslutningen i gatan till din vattenmätare.

Det gäller att göra saker i rätt ordning. Inga kopplingar får vara dolda och absolut inte ingjutna.
 
Du får göra precis som du vill, det enda som händer är att du får problem med försäkringsbolaget om skarven brister..

Ska det bli godkänt ur försäkringssynpunkt, så ska den vara inspekterbar på något vis, tex genom att kunna lyfta på en platta eller lucka,, samt att eventuell läckage inte ska gå in i konstruktionen, utan komma fram på rätt sida tätskiktet.

Ska det vara riktigt, så antar jag att det blir någon lucklösning, eller att bila upp golvet, till man kommer åt att byta röret, eller skarva på lämpligare ställe,

Alternativt köra på, och chansa..

Är det koppar på inkommande ? borde isåfall finnas en skarv någon annanstans, innan det kommunala , så att säga, då borde du ju kunna dra nytt därifrån bara..
 
Redigerat:
Kollade med min röris i går, VV KV får man inte ha dolda skarvar på hur dom än är gjorda, skarva är ok. men då synlig med i alla fall en inspektionslucka. Radiatorvatten får man tydligen gömma skarvar på däremot om man vill. Bygg en löstagbar låda eller liknande över...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.