Man kanske kan tända med laser? Borde inte behövas särskilt stor effekt då man får en hög effekt per ytenhet. :) Man kan ju skära stål med laser. Det borde locka rätt sorts kundgrupp om automattändningen går lös på en 10-20 lök.
 
_ap_
Hela grejen med att få det att brinna tror jag kräver ett helt styr/övervakningsystem
som hämtar data på flera håll, typ rökgastemp, syrehalt, undertrycket kanske måste sänkas just vid start osv annars känns det som att driftsäkerheten blir jäkligt osäker.
Att påsta att en gammal olje brännare är enklast och billigast är ju nästan skrattretande, el måste vara enklast.
Att det dessutom finns tillverkare som har det säger väl något.
Sen hur stor marknaden är med "elstart" på en vedpanna tål väl att tänkas på.
 
saabdea skrev:
Kolla in denna pannan, den har det ni funderar på [länk]
Sådana däringa mojänger kommer vi nog att få se mer av i framtiden?.Tydligen så håller dom på o utvecklar en vedpanna som kan brinna typ som pelletsbrännare på låg effekt kontunerligt.Ska visst va för att man ska komma ifrån uppstarts utsläppen som blir med en tradionell vedpanna.:)
 
_ap_ : Tack, vi kommer ha en rökgastermostat som stänger av tändningen. Lambdasonden kommer sköta styrning av primär och sekundärluft.

slipperman : Intressat med en ny vinkling på på projektet. Kemi är dock inte vårt område, vi läser maskin så vi får hålla oss till svarven och fräsen den här gången.

AnteB: Laser är intressant. Vi har haft det i tankarna men inte kommit så mycket längre än så, framför allt för att vi har fått för oss att det blir en allt för dyr lösning. Är du påläst inom lasertekniken och kan nämna lite mer hur du tänkte? Är det en stor modul som behövs?

saabdea : svårt att hitta information angående hur tändningen går till mer än att det är någon typ av tändelement.
 
Att tända trä med laser är ruskigt svårt. Jag har ett gäng rätt potenta lasrar med effekter uppemot 1 watt, både synligt och IR-ljus och jag har aldrig lyckats tända trä oavsett effekt eller fokus på strålen. Det är jättelätt att få det att ryka och förkolna men att tända är allt annat än lätt. Trä är helt enkelt för transparent och sprider ut energin i ljuset som träffar det.
Med en CO2-laser på ett antal watt kan man utan problem skära i trä men att antända det är inte helt enkelt.
Men för under en tusenlapp kan man själv bygga en laser på ett par hundra mW som enkelt klarar av att tända tändsatsen på en tändsticka eller braständare. Kanske kan vara ett alternativ till en halvautomatisk vedtändare, ladda pannan med en braständare i botten och ställ timern när man vill att den ska tändas.
Problemet är ju att skydda lasern från värmen samt att skydda optiken från aska och sot, samt att braständaren måste placeras ganska exakt i brännpunkten...

Nä.. El är nog det som är både säkrast, enklast och billigast i alla lägen.
 
Om jag inte hittar nån tändare brukar jag tända pelletskaminen med varmluftspistolen. Den är på 1400W. Efter nån minut brinner det rejält.
 
Jag har funderat på om man inte kan integrera en kraftfull grilltändare i botten av kaminen. Det borde fungera… Fast frågan är om den klarar värmen i längden.
Bara en tanke…
 
SCB skrev:
Att tända trä med laser är ruskigt svårt. Jag har ett gäng rätt potenta lasrar med effekter uppemot 1 watt, både synligt och IR-ljus och jag har aldrig lyckats tända trä oavsett effekt eller fokus på strålen. Det är jättelätt att få det att ryka och förkolna men att tända är allt annat än lätt. Trä är helt enkelt för transparent och sprider ut energin i ljuset som träffar det.
Med en CO2-laser på ett antal watt kan man utan problem skära i trä men att antända det är inte helt enkelt.
Men för under en tusenlapp kan man själv bygga en laser på ett par hundra mW som enkelt klarar av att tända tändsatsen på en tändsticka eller braständare. Kanske kan vara ett alternativ till en halvautomatisk vedtändare, ladda pannan med en braständare i botten och ställ timern när man vill att den ska tändas.
Problemet är ju att skydda lasern från värmen samt att skydda optiken från aska och sot, samt att braständaren måste placeras ganska exakt i brännpunkten...

Nä.. El är nog det som är både säkrast, enklast och billigast i alla lägen.
Härligt med detta forum, det finns alltid nån som har testat! :)
 
saabdea skrev:
Kolla in denna pannan, den har det ni funderar på [länk]

Tusan, jag förstår inte vitsen med en vedpanna i pausläge, det är väl samma som farsans och svärgubbens pyreldning (?)
Termostaten slår till, pannan laddar vedmagasinet fullt och tänder sedan på, är där lågt effektuttag så skall den sedan strypa sig själv efter ett litet tag.

Jag tycker denna verkar vara en avancerad vedförugn:rolleyes:

Vitsen med tändanordning av en vedpanna ser jag inte heller, annat än ballhetsfaktorn, det är väl inte tändmomentet som är det jobbiga med vedeldning. Snarare vedhanteringen.
Men ett kul exjobb, inget tvivel om det :)
Jag skulle gå på varmluftpistolprincipen, min flisbrännare jobbar också så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.