Om tre veckor anländer lastbilen med mitt nya tibrokök. Vill nu ha alla tips och goda råd som kan tänkas behövas inför monteringen.

Tacksam för allt! Stora som små tips!
 
Jag har bara monterat ikea kök, och då monterar man ju ihop skåpen också, du kanske menar att sätta upp i så fall:

http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=9482

Men oavsett vad du menar så är det bra att ha stora öppna ytor, städa ur köket så att ni kan röra er fritt, det är nog det bästa tipset, det och att ha vatten tillgängligt och fönster öppna eftersom det kommer att bli varmt.
 
Som redan är nämnt så ska köket vara så tomt det går. Sedan har jag alltid tagit god tid på mig och tänkt igenom allt innan det skruvas. Provställer på golv mm så att man kan justera med ev passbitar var det blir bäst. mMan kan ju ändra sig vartefter när man bygger. Detta är anledningen till att jag har gjort detta själv då man kan göra små ändringar som gör stor skillnad i slutet vilket en hantverkare aldrig skulle kunna göra om man själv inte är hemma och kan godkänna ändingen.
 
Gå igenom hela leveransen och titta efter skador. Du har oftast bara någon vecka på dig att reklamera felaktig leverans eller transportskador.
 
Planera hur ni skall skydda golvet under monteringen. Alltid tappar man man något verktyg mm som kan göra skador.
 
Om du ska skydda golvet under monteringstiden kan man använda 3mm masonitskivor, vet inte vad dom kostar men dom ska inte va speciellt dyra tydligen.
Vi har iallafall använt det och varje gång man tappar nånting (vilket man gör) så är det jävligt skönt att ha.
 
Vi täckte med mjölkpapp, hållbart, lätthanterligt och lätt att göra sig av med efteråt...
Ladda skruvdragaren ;)
/Ulle
 
Kan vara bra att sätta upp eller åtminstonde makera höjd för de brädor som du sätter mot väggen för att hänga upp skåpen på. Se till att ha ett bra vattenpass i beredskap. Om du skall ha några hörnskåp så kan det vara bra att mäta upp om hörnet är hyffsat i 90 grader, annars har du lite att fundera över hur du skall lösa den detaljen. Gör gärna en vinkelhake av brädor som är 1, - 2 (eller 3) meter i sidorna använd "magiska triangel mått (3, 4, 5) så blir det rätt. För om du sätter ihop alla dina skåp, och sedan vinkeln är några få grader fel så kan det bli både 5 och 10 cm fel ute i ändarna på skåpsraden.

Andra verktyg som kanske inte är uppenbara är (bra) skruvtvingar, att hålla ihop skåpen med medan man borrar och skruvar ihop dem i sidled. Kan vara bra att kunna hålla ihop 2-3 skåp för inpassning. Så du bör ha minst 6 skruvtvingar i beredskap.

Föresten skruvar att sätta upp skåpen med ingår troligen inte i leveransen, räkna ut hur långa de bör vara (hur mycket gips skall du igenom, hur tjockt är skåpet där skruven sitter) och köp i förväg.

Hålsåg kanske du behöver för rör in i vaskskåpet (lite olika strategi från olika tillverkare), har även jag gjort ett sågat hål i sidled mot diskmaskinen för att få in slangar och el från den till vaskskåpet. Blir snyggare med ett runt hål (typ eldosa diameter).

Om du skall ha en krönlist eller takanslutrning så fundera över monteringsstrategi, inte kul om man satt upp alla skåpen och upptäcker att man måste skruva fast fästen ovanifrån, med 30 mm kvar till tak.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.