Hej! Jag har ett problem med min cirkulationspump till fjärrvärmen. Även om jag kör pumpen på samma läge så går den högre vid vissa perioder och lägre vid andra. Detta resulterar i att när den går högre så får jag ett ljud från väggen utanför sovrummen som är tämligen störande. När pumpen går lägre så hörs det i princip inget alls. Jag har provat att lufta både pump och radiatorer efter råd från service och då går pumpen lägre men det håller bara i 5-15 minuter sen börjar det samma visa om igen. Det konstiga är att det finns ingen luft i radiatorena när jag luftar för vattnet kommer direkt, likadant i pumpen men ändå blir det lite bättre direkt efter jag har luftat. Tidigare när jag luftat med samma resultat så gick pumpen tyst i flera dagar innan det började men nu alltså bara några minuter. Vad kan detta bero på? Någon som vet?
 
Peje67 skrev:
Hej! Jag har ett problem med min cirkulationspump till fjärrvärmen. Även om jag kör pumpen på samma läge så går den högre vid vissa perioder och lägre vid andra. Detta resulterar i att när den går högre så får jag ett ljud från väggen utanför sovrummen som är tämligen störande. När pumpen går lägre så hörs det i princip inget alls.
Jag blir lite nyfiken på vad du har för pump, vilken modell är det? Vad menar du med att pumpen "går högre" vissa perioder, att den låter högre? Vad menar du med att när "pumpen går lägre" hörs den i princip inte alls?
Vad är det för vägg växlaren är hängt på? Är det en "lätt" vägg så låter det ofta en del enligt min erfarenhet. Kan gå att åtgärda med att lägga mellan dämpande material mellan vägg och växlare ibland.
 
Hej! Pumpen är en Wilo, den är nyinstallerad i december då de bytte ut den gamla som jag hade ett jätte stomljud ifrån i mitt vardagsrum som ligger precis vägg i vägg med värmeväxxlaren. De fick bort detta stomljud genom att byta pump och sätta upp den på ett litet annat sätt. men ljudet har alltså på något sätt gått uppåt väggen till övervåningen. Dock inte i lika hög utsträckning. Pumpen går helt enkelt högre ibland och ibland inte. Den ger ifrån sig ett högre ljud, jobbar hårdare? ibland och sedan går det ner ibland och då framförallt efter luftning men återkommer direkt.

Vad det är för märke på denna Wilo vet jag inte tyvärr för jag bor i en bostadsrätt och de installerade den nya när jag inte var hemma och lämnade ingen bruksanvisning. Väggen är en oisolerad gipsvägg där värmeväxlaren är upphängd på. Den sitter i en garderob så det är spånskivor som omgärdar denna sedan. Vad är det för material som man skulle dämpa med tycker du?
 
Anledningen till att din pump går med olika hastigheter är förmodligen att det är en nyare modell som automatiskt känner av det aktuella behovet i systemet och anpassar effekten efter det.
Det är i så fall precis som det ska vara.
 
Om det är en reglerbar pump kan du prova med att ställa ner börvärder.
Då går pumpen långsammare, märker du att det blir för kalt inne får du ställa upp den igen

Emil
 
Det kan vara så att reglerkurvan är tokigt inställd. Om det går ut för hög värme stryper termostaterna och det börjar väsa i radiatorer och låta mer om pumpen (om det inte är en varvtalsstyrd pump).

Testa till att börja med att sänka hastigheten på pumpen, den står säkert på gas i botten.
 
Börjar också tro att den är automatisk. Har läst på nätet att Wilo har en sådan pump som automatiskt reglerar flödet men att det finns tre nivåer att välja på ändå som den jobbar inom. Jag har kört den på den lägsta och den näst lägsta hela tiden och det märks ingen skillnad då. Kör jag gasen i botten så dånar det som sjutton. Det verkar som den arbetar mer ju kallare det är ute för de sista dagarna med mildväder har den varit relativt tyst. Skall kolla värmekurvan om jag kan sänka den litegrand också. Tackar er alla för era tips!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.