Hej,

Efter lite letande utan framgång frågar jag här efter någon som kan rekommendera en ingenjör/ duktig snickare/ konstruktör som kan inspektera vår takkonstruktion i det 150 år gamla timmerhuset som vi köpt för ett tag sedan. Taket är byggt på 1920 talet.
Jag har själv klättrat runt bland takbjälkarna (takhöjd på 2a:vån är ca 4-5m) och virket är friskt men det blir inte riktigt klar på hur allt hänger ihop. Det är alternativt inte färdigbyggt eller att det finns för många stockar som blivit kvar (typ stöttor etc). På den ena halvan av huset är det sparsamt med stockar som bär upp takstolarna i den andra halvan finns det många (för många?) Konstruktionen saknar symmetri. Bör också tillägga att 2:a våning aldrig varit riktigt inredd, saknar isolering, golv och innerväggar på nästan hela våningen.

Huset ligger utanför Skellefteå mot Burträsk.

Är det någon kan rekommendera någon, eller kanske kan själv, som kan hjälpa till med en utvärdering av konstruktionen och föreslå ev förändringar?

Hoppas på lite tur här! :)

Mvh
 
Hallå..jag skulle kunna svänga förbi och titta..eller har du några bilder?
Är utbildad timmerman och snickare och blir jag osäker känner jag lite konstruktörer/ingenjör.. Är just nu i Umeå ska till vemdalen i morgon bitti..
 
Jag känner en timmerman i Skellefteå, skicka Pm om du är intresserad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.