Hej!

Jag har ett fritidshus där gavlarna på insidan åt vinden är klädda med enkla bräder. Utanpå sitter ett slags eternit. Nu skulle jag vilja klä gavlarna inåt vinden med något lite fräschare material som man t ex sen kan måla. Undrar om någon har tips på lämpligt material (om man nu inte vill använda gipsskivor)? Undrar även vad ni rekommenderar för isolering? och bör man sätta någon form av byggplast mot brädväggen innan man reglar upp den, isolerar och klär den?

tacksam för tips
 
Vill du ha vinden som boyta? Du har alltså isolering redan i snetaket?
 
Hej!

Nja, kanske på lite sikt. Huset är en året runt bostad som används som fritidshus. Nedre plan har isolering i ytterväggar o undergolv. Däremot finns ingen isolering uppe på vinden. Tidigare låg lös isolering på vindsgolvet men den har jag tagit bort. Nu har jag även bytt yttertak med allt från förstärkta takstolar till ny råspont. Det har blivit ett rejält lyft för innervinden som nu ser mycket fräschare ut. Däremot består gavlarna inåt vinden av enkla och ganska ofräscha bräder. Det är dessa gavlar jag skulle vilja klä med någon form av skivor för att snygga upp dem. Jag kommer i vilket fall att behöva regla gavlarna för att bla bygga ram för nytt fönster (de befintliga "hänger" utanpå väggen) och då tycker jag lika gärna att jag kan isolera väggen när jag ändå håller på. Däremot tänker jag i nuläget inte isolera innertaket, men kanske det blir av senare. Så det jag funderar kring är hur jag ska isloera gavlarna. Ska jag börja med byggplast mot brädväggen och sen regla, isolering och klä med skivor?

Tacksam för alla tips och erfarenheter

Patrik
 
J
Hej.

Jag har en snarlik fråga som påminner om denna, lägger in denna och ser om någon vänlig själ "går igång" på detta. Förutsättningar/fakta enligt nedan, kort summerat:

- Fritidshus, byggt 1901, ventilerad krypgrund, isolerat golvbjälklag
- Tidigare gammal isolering i vindsbjälklag, nu borttagen och "luftad" i ca 2 år
- Ventilation av hela vinden sker via takfoten (insektsnät), ej ventiler på gavlar
- Idag värme påslaget på undervåningen under vintern, håller ca + 4 grader

Jag vill nu påbörja isolering av vinden, i första hand vindsbjälklaget, sedan framöver
isolera hela vinden. Vet ej om jag skall ha fuktspärr el. liknande mellan vind och
nedervåning utan om det bara är isolering/golvspån om gäller? Går det att göra
detta i två etapper, steg 1 vindsbjälklaget, steg 2 resten (snedtak, gavlar etc.)?
Utöver isoleringen, hur löser man lämpligast ventilationen efter utförd isolering?
Bifogar bild, tagen mot ena långsidan med gaveln till höger.

Tacksam för svar, mvh Jocke
 
  • Bild tak.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
sepani skrev:
Hej!

Nja, kanske på lite sikt. Huset är en året runt bostad som används som fritidshus. Nedre plan har isolering i ytterväggar o undergolv. Däremot finns ingen isolering uppe på vinden. Tidigare låg lös isolering på vindsgolvet men den har jag tagit bort. Nu har jag även bytt yttertak med allt från förstärkta takstolar till ny råspont. Det har blivit ett rejält lyft för innervinden som nu ser mycket fräschare ut. Däremot består gavlarna inåt vinden av enkla och ganska ofräscha bräder. Det är dessa gavlar jag skulle vilja klä med någon form av skivor för att snygga upp dem. Jag kommer i vilket fall att behöva regla gavlarna för att bla bygga ram för nytt fönster (de befintliga "hänger" utanpå väggen) och då tycker jag lika gärna att jag kan isolera väggen när jag ändå håller på. Däremot tänker jag i nuläget inte isolera innertaket, men kanske det blir av senare. Så det jag funderar kring är hur jag ska isloera gavlarna. Ska jag börja med byggplast mot brädväggen och sen regla, isolering och klä med skivor?

Tacksam för alla tips och erfarenheter

Patrik
Du ska på väggen sätta dit Vindpapp (absolut INTE plast!!), där efter så reglar du.
och sätter isolering i mellan (om du vill). Där efter kan du välja att regla igen (horisontelt) och sätta isolering igen mellan reglarna.
Sedan kan du välja att sätta dit en skiva, masonit kanske, eller OSB. Då det kan bli ganska fuktigt på en vind så skulle jag inte rekomendera gips skivor.
 
JoakimU skrev:
Hej.

Jag har en snarlik fråga som påminner om denna, lägger in denna och ser om någon vänlig själ "går igång" på detta. Förutsättningar/fakta enligt nedan, kort summerat:

- Fritidshus, byggt 1901, ventilerad krypgrund, isolerat golvbjälklag
- Tidigare gammal isolering i vindsbjälklag, nu borttagen och "luftad" i ca 2 år
- Ventilation av hela vinden sker via takfoten (insektsnät), ej ventiler på gavlar
- Idag värme påslaget på undervåningen under vintern, håller ca + 4 grader

Jag vill nu påbörja isolering av vinden, i första hand vindsbjälklaget, sedan framöver
isolera hela vinden. Vet ej om jag skall ha fuktspärr el. liknande mellan vind och
nedervåning utan om det bara är isolering/golvspån om gäller? Går det att göra
detta i två etapper, steg 1 vindsbjälklaget, steg 2 resten (snedtak, gavlar etc.)?
Utöver isoleringen, hur löser man lämpligast ventilationen efter utförd isolering?
Bifogar bild, tagen mot ena långsidan med gaveln till höger.

Tacksam för svar, mvh Jocke
Normalt så, isolerar man bara vindsbjälklaget (dvs endast steg 1) om man inte ska ha vinden som boyta. På vindbjälklaget så sprutar du ut lösull helst någon cellulosa baserad isolering. Då det är ett fritidshus, skulle jag rekomendera en tjocklek på 20cm. Är ni mycket där skulle ni kunna gå ännu tjockare, framför allt om ni är där mycket på Vintern. Kanske 30cm vore mera lagom då.

Förarbete är att bygga "landbryggor" så man kan krypa runt på vinden utan att vandra om kring i isoleringen. Landbryggornas uppgift är att möjligöra inspektion av vinden, så man ska kunna komma runt.

Ju mera du isolerar desto större är risken för fukt/möggel skador. Så efter att du har isolerat bör du regelbundet under de följande vinterhalvåren.
 
J
Hej igen.

Tack för bra svar, några följfrågor som jag har funderat på gällande detta.

- Om jag följer ditt tips nedan med lösull, kan jag framöver om behov finns göra om den lösningen till en variant med "boyta", dvs. lägger golv + isolerar snedtaket etc. eller bör jag i första läget då välja en annan metod?
- Gällande material för isolering, vad skall man välja för detta ändamål? Har försökt läsa på om vanlig glasull, ekofiber, cellulosa osv. men blir inte riktigt klok på vad som är bästa lösningen. Det är väl den ständiga frågan om fuktspärr/vindpapp eller inget alls.....

Mvh

Jocke
 
Om du skulle vilja göra om vinden till Boyta så är det ju lämpligast att sätta isoleringen i Snetaket. Dock så blir det dyrare och du kommer inte kunna få samma tjocklek på isoleringen där. dvs besparingen blir mindre.

I snetak är den nog lämpligast att sätta Skivor. Om man tänker göra det själv. Lejer man bort det så finns ju lösulls alternativet också vilket nog igentligen är bättre. Eller kanske Cellplast alternativet. Ska man innom kort (5 år kanske) byta tak så skulle nog jag titta på att få dit cellplast på yttertaket (utomhus).

Cellulosa Eller miniralull. Plastens/fuktspärrens vara och inte vara.
Svåra frågor, jag är själv inte säker på vad som kan vara bäst.

Dock tror jag att med god innomhusventilation och cellulosa kan sova tryggt. Med plast på det så borde man kunna enklare kontrollera Till luftflöderna då till Luften nästan bara kommer genom tillluft ventiler och man kan ha lägre varvtal på frånluft fläkten.

Plastar man och har dålig innomhusventilation så tror jag absolut inte det är bra för huset. Då kommer fukten ut genomglipor och hål och då är det ganska mycket fukt som kommer ut just ur den glipan.
 
Gör du ordentligt steg ett, med maskinell ventilation, ångspärr och isolering på vindsbjälklaget, så kommer det att vara lite knepigt om du inte bor i stugan på vintern. Nämligen: en ouppvärmd stuga på vårvintern med kallt luft inne i första våningen, nerkyld konstruktion + isolering et.c. kombinerad med vårsolen och smältande snö på taket samt passlig vind. Smältvatten fuktar luftet som vandrar in till vinden, men ullet är kallare och fukten kondenseras på ullet. Det gör inget om man antar att det får torka upp under dagen. Men om det råkar så att virke ligger mot det fuktiga kommer det inte att torka. Resultatet ett ofräst lukt på vinden som är så vanlig i gamla hus som står kalla.
Jag skulle nog sätta slantarna på steg 2 direkt som Per-Erik skriver här ovan.
Lägger du cellplast behöver du inte ha fuktspärr (om du inte bygger badrum eller bastu på vinden) och inte heller vindskydd. Du kan lägga cellplast relativt nära yttertak, ca. 20-30mm luftspalt är OK men det stör inget att ha mera, Samma gäller breden på väggarna. Skarvarna tätas med PU-skum. Detta alltså mellan takstolarna / väggspanter som första åtgärd. Sedan om du senare vill ta i bruk vinden kan du klä insidan med tex. ett tunnt lager cellpalst som täcker takstolarna + hyvlad träpanel. Snygt som f..n. Cellpalst har ca. dubbelt bättre isoleringsförmåga än ull och 100mm räcker fint mellan takstolarna. I det senare skedet kan man tänka att bygga på med 20-40mm.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.