Vi är intresserade av ett hus i norra Sverige som är byggt 1935 och med puts. Det är en del sprickor och färgflagor i fasaden. Min fråga är om det är svårt/dyrt (kan man göra något själv?) att underhålla en fasad med puts i Norrland?

När jag ändå är igång så tänkte jag även fråga om källaren:

Tydligen har det varit en vattenskada inne på toaletten som nu är renoverad.
Dräneringen är gjord 1992 på tre sidor och enligt besiktningsprotokollet noterades förhöjda fuktindikationer. Vad kan man göra åt detta?

Eller ska man passa sig för gamla hus med källare?

/:confused:
 
Man ska passa sig för källare om det inte är rätt gjort och hur man vet det... ja tex källarlukt, fuktiga väggar eller kanske rent av mögel, då skulle då jag dra öronen åt mig. Samma gäller om det inte är rent betonggolv utan något uppreglad historia, klinker går bra om det ligger direkt på plattan.

Viktigt är också att inga väggar är reglade mot källarväggen, den ska helst bara putsas så att fukten kan promenera som den vill.

I övrigt är källare superbra för tvättstuga, pannrum, pärförråd osv.
 
Ok! tack så mycket! Vi har precis vunnit budgivningen på detta hus. Vi var in i det i helgen och det var ingen källarlukt i källaren.

Men det känns som att fasaden var i behov av en renovering och frågan är ju vad det kan kosta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.