Eftersom uttagen till tvättmaskin/tumlare sitter på fel ställe idag och vi ändå ska renovera vill jag bygga in dem i gipsväggarna, alltså ritsa ur en kanal, lägga in sladden och spackla för igen....får man göra så? Kräver det nån speciell sorts kabel?
 
Är det inte bättre att göra det riktigt och dra ett VP-rör eller Flexslang med FK-kabel från närmaste dosa?
 
GoForIt skrev:
Är det inte bättre att göra det riktigt och dra ett VP-rör eller Flexslang med FK-kabel från närmaste dosa?
Öh.....vad innebär det? ;D
 
Det är den normala och vedertagna metoden för dold eldragning i en vägg. Är nog ungefär samma sak som du har tänkt fast ett plaströr (VP-rör) eller en plastslang (Flex) med kablar i, istället för den utanpåliggande kabeln du har idag.
Inget särskilt dyrt eller krångligt.
Blev det förståeligt..? ;)
 
Min gissning är att GoForIt syftar på att din ide låter som om du vill lägga kabel direkt i gipsväggen och man istället kanske bör passa på att lägga in ett VP rör för kabeln istället....


Så vitt jag förstått så är det inte alltid OK med samma kablar för lös förläggning som för fast förläggning. Varför har jag inte en aning om. Men,, den elkabel jag brukar använda som är skärmad var endast godkänd för lös förläggning, m.a.o, vore alltså EJ ok att installeras i vägg/rör.,,,,

Värt att kolla upp
 
Det låter ju som en bra idé att göra som ni föreslår. När jag nu ska köpa det här...vad ska jag fråga efter?
Jag har köpt utanpåliggande uttag, men jag behöver alltså en speciell kabel som man kan dra i plaströr och dessutom behöver jag föstås plaströret. Är det bäst att spackla in det i väggen sen eller hur gör man?
 
Har du rivit upp ditt utanpåliggande uttag? Annars skulle du byta det till ett infällt. Hur långt avstånd är det till kopplingsdosan (dit din nuvarande utanpåliggande kabel går)?
 
Det är kanske ett par meter till det stället där vi vill ha det nu. Varför ska man ha ett infällt?
 
Snigel skrev:
Det är kanske ett par meter till det stället där vi vill ha det nu. Varför ska man ha ett infällt?
Instämmer i det dimmer skriver. Elinstallationer av det här slaget får man egentligen inte göra själv. Och känner du minsta tvekan, så ring en elektriker.

När man drar kablar inne i väggen så använder man normalt infällda uttag som sitter i en dosa i väggen.

I ditt fall skulle det kanske gå bäst med flexslang. Denna kan köpas med färdigdragen FK-kabel (ex. Clas Ohlson 36-2080 25 m 198 kr). Denna sätts sedan mellan kopplingsdosan och där ditt nya uttag skall vara. Där monterar man enklast en s.k. ROT-dosa (ex Clas Ohlson 32-6182 42 kr). I denna monteras slutligen ett infällt uttag.

Men som jag skrev tidigare kanske en elektriker är bästa idén trots allt. Ta med materialet ovan i beräkningen..

 
Infällt för att det är snyggare....
Äh, de kommer inte att synas ändå.

Dock skulle jag rekommendera att du tar dit en elektriker som gör det. När man läser inläggen här känns det inte som att du är riktigt med på vad du ska göra, dessutom är det olagligt att göra egna fasta elinstallationer. Bara så att du vet.
Jag ska inte göra det själv....det är maken som ska fixa det, jag vill bara kolla så att han fixar rätt grejor. ;D
 
Tack för era svar förresten!
 
Jag bara gled in här av en slump.
Men... Varför inte posta denna fråga under rubriken "El"?

Det känns liksom mer naturligt att fråga om elgrejer under just nämnda rubrik än under denna... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.