Ngn som har någon bra länk med info eller kan dela med sig info om vid vilken tidpunkt man ska fälla tall, gran, ek och björk för att undvika att trädet är full med kåda.
 
Vintern är den bästa tiden att arbeta i skogen. Tjäle i marken, minst risk för rotröta, man kan hålla ett bra tempo utan att känna sig som om man sitter i ett turkiskt ångbad.

Men vill man däremot rensa sly så är sommaren att föredra.
 
Jag hade min aning om vintern. Så jag blev ganska förvånad när jag började ta bort större grenar på en gammal tall (stamdiam på ca 70 cm) och det var ganska mycket kåda i dom. Ska man vänta med att fälla den? Vill kunna anävnda veden om ngt år och är det fullt med kåda får man vänta i en evighet...
Ska inte tall och gran ligga i vila nu?
 
Kåda är ju inte vatten... så att vänta på att kådan försvinner är lönlöst.

Annars är ju vintern bra då vatteninnehållet i träden är lägst då.


/ATW
 
ett tips är att fälla träden och sedan låta grenarna vara kvar... dessa suger då ut vattnet från stammen.......
 
Fäll på vintern, hugg och torka utomhus under tak på våren och försommaren, sedan i vedbod, helst ett år.
 
ok, tack för era svar. Men innebär detta att jag är rätt ute ändå med att fälla gran och tall nu? Eftersom de grova grenar jag sågat ner innehåller en hel del kåda..
 
Ytterligare än fördel med att jobba på vintern är ju att kådan är ganska stel, jag tycker man brukar få mer kåda på sig när man kör hem veden än när man fäller och lägger dem i en res - dvs fastnar mer kåda ju varmare det är ute.

Om det är kådan som är bekymmer att få bort från kläderna så ska ont med ont förgås - grumme grön/gulsåpa!
Enligt grummes hemsida så kan kåda tas bort med ren sprit också.
 
JKPK_peter skrev:
ett tips är att fälla träden och sedan låta grenarna vara kvar... dessa suger då ut vattnet från stammen.......
JKPK_peter menar nog syrafällning. Den görs efter att löven slagit ut och fram till juni ungefär. Fäll träden men låt grenarna vara kvar fram till höstkanten då du kan hugga färdigt. Då är veden bra att elda med, men det skadar förståss inte att den får ligga travad till nästa höst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.