Jag personligen har mycket svårt att tro på dina uppgifter om u-värde 0,6-0,7 hela konstuktionen som du skriver, då även ett 0,4 glas springer upp i 0,8-0,9 inkl karm oavsett om du köpt "skummade" hokus-pokus karmar.
Då mina fönster ju sitter på plats tänker jag nte kontrollräkna värmeläckagen och mina U-värden en gång till :).

I mitt inlägg ovan den 28 jan ovan finns alla parametrar och formler, som mina fönsters U-värden har beräknats ur. Det är bara att fylla i nedan värden i formlerna. Då fås de verkliga värmeläckagen enligt EU-standard för ett 3-isolerglas argon med max standarddistans mellan glas dvs Ug=0,5, sedan en karm med Uf=0.7 samt en glaskassett med Ψ = 0,040, en karm med bredd 7 cm och fönsteryttermått 160 x 160 cm.
 
När de stora fönstertillverkarna här i Sverige varnar att det kan bli kondens vid ett U-värde på0,9 så undrar man när du såg ut genom fönstren senast med dina U-värde Fogarbo
 
Skumpen skrev:
När de stora fönstertillverkarna här i Sverige varnar att det kan bli kondens vid ett U-värde på0,9 så undrar man när du såg ut genom fönstren senast med dina U-värde Fogarbo
Idag :)
 
Skumpen skrev:
När de stora fönstertillverkarna här i Sverige varnar att det kan bli kondens vid ett U-värde på0,9 så undrar man när du såg ut genom fönstren senast med dina U-värde Fogarbo
Jag tror Svenska fönster tillverkare inte har så mycket att komma med så länge dom envisas med trä karm och då är det lätt att skrämmas med att det ev. blir kondens på utsidan. Enligt dom specar jag har fått så ligger mina fönster på 1.0 och jag har inte haft problem med detta mer än vid några tillfällen. Det som börjar oroa mig mer är de små ventilations hål som är monterade på utsidan av plast karmen som är uppbygd av fyra eller fem olika kammare. Det har nämligen börjat bli mögelpåväxt inifrän dessa avrinningskanaler vilket förvånar mig. Det kommer en del kondensvatten ur dessa ventilations hål som rinner ut på blecket och nu efter ca ett år så kan man se att det börjat bli påväxt i dessa hål. Jag tror detta endast gäller de fyra små öppningsbara fönster som finns på nordväst sidan av fasaden. Jag har inte kollat alla fönster än. Kanske inte gummilisten håller tätt i dessa eller att det aldrig torkar ut då solen inte kommer åt så här års. Dom icke öppningsbara verkar det inte komma lika mycket kondens men jag kanske bara inblllar mig det då jag upptäckte problemet förra veckan.
 
Kondens har väl inget med karmen att gör utan det är glasets isoleringsförmåga som gör allt för lite värme kommer ut, att det inte verkar vara några problem på pvc fönster beror det väl på att de är dåligt tätade mellan karm och glas. I Sverige är det tradition att ha träfönster för vi har kvaliten på virket här, den kvaliten finna inte i Centraleuropa därför har de valt ett annat matrial när oljan kom. Jag tänker på miljön när jag byter fönster
 
Snailman
kvalite? det hade man väl på trät förr i tiden, numera tar man väl vilket skitvirke som helst och bara borrar ur kvistarna och pluggar, så ser åtminstone mina träfönster ut....

(jag vet att jag överdriver lite:rolleyes: men förr i tiden var det ju kvistfritt och kärnvirke)
 
Jag har några frågor och hoppas att någon kan svara:

Vad är det här pratet om Foris? Är det så att Aluplast innehåller bly? Och hur farligt är det?

Det verkar som att flera av de polska tillverkarna använder någon kod (t.ex. O1, O3a, OB3 osv) för typ av fönster. Jag antar att det är för fast/öppningsbart och 1,2,3-luft osv. Men hur vet jag vilken som är vilken?

Sen anger de någon kod för olika funktioner (U, U+R, UR). Vad anger dessa för något?

Är det någon som kontaktat någon av leverantörerna? Funkar det med engelska? Är det någon som har beställt? Hur går man tillväga för att beställa och betala, rent praktiskt? Hur lång var leveranstiden?

... många frågor :)
 
Även om det inte har med pris att göra så... Det är ju iaf termer som man stöter på i polen när man söker låga priser.

Einie skrev:
Vad är det här pratet om Foris? Är det så att Aluplast innehåller bly? Och hur farligt är det?
Vet inte hur det är med Aluplast, en jag tror att de flesta tillverkarna har blyfri pvc i sina profiler, men du kanske ska kolla upp det för att vara säker. Det handlar nog mest om att man vill ha bort bly som är en (onödig) giftig metall som försvårar tex miljöriktigare återvinning. Inandning av blyångor är inte nyttigt.
Einie skrev:
Det verkar som att flera av de polska tillverkarna använder någon kod (t.ex. O1, O3a, OB3 osv) för typ av fönster. Jag antar att det är för fast/öppningsbart och 1,2,3-luft osv. Men hur vet jag vilken som är vilken?
Jo det är "standardfönster" de har samma yttermått, i bland med tillägg a om det finns både ett med 1 och två luft med samma mått, OB tror jag är en dörr medan OBD är dubbeldörr.
Einie skrev:
Sen anger de någon kod för olika funktioner (U, U+R, UR). Vad anger dessa för något?
R= Rozwierane(PL), Dreh(D), Turn(GB), Vanligt
U= Uchylne(PL), Kipp(D), Tilt(GB), Lutningsart vädringsläge
Finns även F för fast och beteckning för skjutbara. UR +R betyder att det är ett dubbelfönster där ena fönstret även har ett vädringsläge.
 
Redigerat:
Tack för svar!
 
Fogarbo:

Jag "köper" att du införskaffat glaskasset med u-värde 0,5 , det är vad man kan komma ned i idag.
Men vilken karm har u-värde 0,7 ?, nämn bara vilken tillverkare och modell, det är det ända jag kräver så du styrker dina uttalanden här på forumet.
Veka, Gealan, Rehau..........eller vilken annan tillverkare har det ?.

Jag har ringt runt i veckor nu vad gäller mina egna fönster, och ingen tilverkare jag pratat med har riktigt bra isolerade karmar, och teknikerna jag pratat med säger att "skummade" karmar inte är bättre än en kvalitetskarm av 5 eller 6-luft kammare.

Bästa u-värde på karm får du med kombinationen trä/cellplast som en tillverkare marknadsför, men det är inte den du pratar om när vi pratar PVC.

Sedan att du utger att du har u-värde på totalt 0.6-0,7 hela konstruktionen, men sedan efter mothugg berättar att du har det i dina 1600 X 1600 mm fönster !!!!, det är ju knappast det standardmåttet vi använder, 1200 X 1200 mm är det måttet vi använder när vi utgår med U-värde.

Ett större fönster har ju mera glasyta procentuellt sett, så där blir procenten karm klart mindre, men du kan inte skriva att du har 0,6 fönster och sedan hänvisa till 1,6 X 1,6 m det är inte konsekvent.

Det verkliga totala u-värdet i dina fönster om man ska räkna korrekt är nog närmare 1,0 om vi tar storleken 1,2 X 1,2m , men bli inte ledsen för det ,-) , sedan att du med Klass B fönster kommer ha mest imma av oss alla tack vare dina u-0,5 i glaskasseten, det skulle ju du ordna med riktade "spottar" utifrån.

Hoppas du har många watt i dina spottar för det kommer du behöva om du ska orka värma upp luften framför glasen så du får immfritt, testa med 150 watt och öka om det inte räcker ;-)...........låter som du kommer spara in många kronor på din elförbrukning efter fönsterköpet.

Och jag som hade uppskattat dina inlägg innan detta, nu rasade du ned ett par pinnhål, du har dessutom skrivit att dina fönster har 0,7-0,8 i en annan tråd, hur ska du ha det ?

MvH Jawen
 
Jag har skrivit många inlägg i detta fönsterforum under ca 1½ år, då jag började försöka lära mig vilken typ av fönster, som var bäst i mitt eget fall. Jag försöker alltid undvika att besvara samma fråga två gånger. Mina svar på de flesta frågor som ställts till mig finns redan på andra platser i detta forum.

Denna tråd skulle handla om priser på PVC-fönster.

Jag har inget mer att tillföra i prisfrågan just nu. Detta inlägg avslutar därför mitt deltagande i denna tråd.
 
Skumpen skrev:
Kondens har väl inget med karmen att gör utan det är glasets isoleringsförmåga som gör allt för lite värme kommer ut, att det inte verkar vara några problem på pvc fönster beror det väl på att de är dåligt tätade mellan karm och glas.
Jo, PVC-fönster är mycket täta vill jag lova. Du menar nog mellan båge och glas.

Skumpen skrev:
I Sverige är det tradition att ha träfönster för vi har kvaliten på virket här, den kvaliten finna inte i Centraleuropa därför har de valt ett annat matrial när oljan kom. Jag tänker på miljön när jag byter fönster
En klassiker.
Med andra ord måste ryssen långt inne i Sibirien håna allt vad svenskt virke heter för att där borta växer furan ännu långsammare. Inte sant?
Kan upplysa dig om att det finns produktionslinjer i bl a Polen som spottar ut fönster avsedda för stora fönstertillverkare i Norge och Sverige, inkl. embalage som inte avslöjar något om deras polska ursprung. Virket, inhemskt (square timber) klassas genom antal årsringar. Maskiner/fräsar från Weinig, beslag från IPA och FIX. Handtag från Hoppe. Glas från Glaspol. Aluminiumpaneler antingen från Sapa eller Gutmann. Marknadsföring, svensk rakt igenom ;)
 
Hej Isolde du har alldeles rätt att ju långsammare träden växer bättre kvalite, det är därför bl.a. sp- allmogefönster använder kärnvirke från norrlänska furor i sin tillverkning av fönster som är vida överlägsen virket från Centraleuropa. Hade fönsterarbetaren sedan samma löner som fd. östst. länder så skulle du vara väldigt nöjd. Rubriken prisjakt-Pvc kunde varit Prisjakt-arbetare
 
Skumpen skrev:
Rubriken prisjakt-Pvc kunde varit Prisjakt-arbetare
Givetvis är det en del av sanningen, den andra delen är att pvc är ett material som ger en prisvärdare produkt. Det finns polska träfönster också, som med säkerhet säljs på svenska marknaden till "svenska priser" (förmodligen mer än dubbla polska priset, men fortfarande dubbelt så dyrt som pvc i polen). Problemet är att man i Sverige prissätter pvc fönster som billiga alternativ till träfönster. Man konkurrerar prismässigt med en dyrare produkt i stället för att konkurrera prismässigt med andra pcv marknader som man kanske borde. Se på t.e.x. byggmax som säljer varor producerade i östländer till priser som hade varit konkurrenskraftiga på hemmamarknaden!

simonl skrev:
[länk] har bra priser på PVC-fönster, med överskådliga prislistor.
Brügmann 73mm, 12x12 tilt/turn

Peli fönster 5C 2564k
DOM-MAX 365, 1113kr
PlastpolOkna 353, 1077kr
Stolbud/ekoprofit 481, 1467kr
Stolbud 457, 1394kr / 482, 1470kr
AdamS 464, 1415kr
Dobroplast 445, 1357kr
Biapol 2 445, 1357kr
??? 445, 1357kr

Räknade 2,50 zloty/kr, dagspris= 2,46
 
Redigerat:
Skumpen skrev:
Hej Isolde du har alldeles rätt att ju långsammare träden växer bättre kvalite, det är därför bl.a. sp- allmogefönster använder kärnvirke från norrlänska furor i sin tillverkning av fönster som är vida överlägsen virket från Centraleuropa.
Alltså, de anläggningr som jag har besökt hade som krav 30st årsringar på inkommande square timber. Hur många man kommer upp i Norrland har inte spelat så stor roll för mig, eftersom jag var ute efter en del speciella fräsprofiler och spröjs. Det kunde ingen svensk fönstertillverkare erbjuda mig, för ett vettigt pristillägg.
Jag oroar mig inte heller att virket blir angripet av röta, utan förlitar mig på färgproducentens utfästelser och framförallt aluminiumprofiler som gör att jag slipper måla om, om X antal år.

Jav skrev:
Det finns polska träfönster också, som med säkerhet säljs på svenska marknaden till "svenska priser" (förmodligen mer än dubbla polska priset, men fortfarande dubbelt så dyrt som pvc i polen).
Ja, det trodde jag också, tills offerten på deras träfönster med 3-glas visade sig vara något dyrare än Elitfönsters dito med aluminium. 30% kampanj, ni vet ;)
Man ska vara mycket noga med att inte förhasta sig när man jämför till synes likvärdiga produkter. Min offertförfrågan gällde utåtgående 3-glasfönster, med aluminiumutsida, U-värde 1,2. Under tiden den årliga kampanjen pågår blir polska fönster garanterat dyrare.

Skumpen skrev:
Hade fönsterarbetaren sedan samma löner som fd. östst. länder så skulle du vara väldigt nöjd. Rubriken prisjakt-Pvc kunde varit Prisjakt-arbetare
Jag är nog rädd att den del som man sparar in på att betala lägre löner går till att bekosta tjänstebilar som BMW X6 och liknande, som står strax utanför receptionen. ;)
 
  • 72x86x6000.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.