Hej.

Jag har läst detta forum under två års tid och fått en massa tips och hjälp på olika byggmoment jag saknat kunskap om. Nu är det dock dags för mig att skriva mitt första inlägg här! =)

Vi är på gång att dränera om vårat hus och jag skulle uppskatta om ni här på forumet kunde hjälpa mig lite med priser och produkter.

Vi är inte säkra på vad vi kommer att använda våran källare till i framtiden men vill säkra alla möjligheter. Funderar just nu på att använda mig av Isodrän.


Fakta:
Huset är en tvåplans villa med källare.
Dräneringlängd = Ca 35 meter
KällarDjup = Från mark ner till golv i källare är avståndet ca 150 cm

Vill veta:
Kostnad för Isodrän
Kostnad för uppsättning av Isodrän
Kostnad för Platon
Kostnad för uppsättning av Platon
Kostnad för annan dräneringsmaterial (all annan material, ej fylladsmassor)
Kostnad för uppsättning av annan dräneringsmaterial (rör osv)
Kostnad för fyllnadsmassor och vad man skall fylla med
Var skall man köpa allt material för att vara ekonomisk och säker

När kan man börja gräva?
Vill komma igång så snabbt som möjligt, gärna igår.

Dela upp grävningen?
Vi har en entrédörr och en altandörr, satta på två olika sidor av huset. För att slippa krångla till det så mycket med komma in/ut ur huset under jobbets gång så funderar vi på att dela upp grävningen i två delar. Se skiss.
Är detta smart, dumt eller ingetdera?

ROT-avdrag
Om jag anlitar en firma att sätta all material på plats, faller detta under ROT-avdraget?

Jag har en gjuten trapp och en gjuten balkong/altan som jag behöver plocka bort innan jag kan börja. Om jag anlitar en firma som hjälper mig med att skära loss allt från huset, faller detta under ROT-avdraget?

Eftersom jag kommer att få näst intill gratis hjälp med grävningen så har det varit svårt att få prisuppgifter från dom lokala hantverkarna. Dom vill gärna ha hela kakan, men det tänker jag inte ge dom eftersom våran budget inte tillåter det. Ju mer jag kan göra själv destå bättre.

Men jag är inte så sugen på att lägga rören och sätta upp isodränet på väggarna då jag känner mig aningen osäker.
Eftersom jag inte lyckats få några direkta uppgifter om priser så vänder jag mig alltså till er.

Jag vet att det kan vara svårt att komma med prisuppgifter men jag är i första hand ute efter ungefärliga priser, skulle det skilja på ett par tusenlappar så är det ingen fara.

Tack på förhand!
 
  • husskiss_bdal.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Pordrän (typ som Isodrän) kostar om jag inte minns fel runt 165:- Duk på det kostar 10:- (detta är alltså kvadrat meter pris).

Sen behöver du ha drän rör ca 30:- metern (för de styva rören vilket är bäst).
Flexböj (en 90 gradare typ) kostar runt 100:- st
Markrör (för dagvatten, dvs för stuprören). 220:- st (6 meter långa)
Böjar, skarvar till Markrör 75:- st

Jag köpte det direkt av Pordrän (finns i stockholm/tullinge). Jag ringde runt till deras återförsäljare som alla var dyrare änn att köpa direkt i från pordrän.

Grus ett flak kostar runt 3500:-

Bort körning av jordmassor är dyrrrt..! kommer inte i håg priset med räkna med några tusen iallfall..

Ev stubbar, så dumpa de själv du. Det är miljöavgift för stubbar med som privatpersson är det gratis. Så dumpa de själv. Grävaren kan säkert lyfta upp stubben på en släp kärra.

Uppsättning av Isodränet går på några timmar bara (om man är 2 pers). Man borrar ett hål och slår i en plast spik typ så sitter det uppe. Ska du kapa isodränet så gör du det enklast med en Isolerkniv som man skär miniralull med. Jag satte upp på min kåk som är på 110kvm och ett djup på ca 150cm. det tog mig och en polare ca 3 timmar då var vi helt nya på detta.

Sätta upp & klippa till duken är heller inget knepigt, satte upp mina med långa smala spikar. Dock så går det åt rejält mycket duk!

koppla ihop drännerings rören gjorde jag själv på ca 8-10h
Markrören tog nog lite mera tid

Fylla på med grus tog nog 4-5h då var vi 3 pers. Jag stod i groppen och de andra 2 körde med skott kärror.

Sedan tog jag även bort kallasfalt som satt på källarväggen, gjorde det med en vinkelslip & diamant klinga, detta tog ca 12h.

Sen hade jag problem med berg & Enorma stenar som huset stod på vilket gjorde det svårt att gräva (fick hand gräva ca 10 meter tog säkert 8h) & dra drännerings rören. Så jag la ner en massa timmar på att kapa & borra bort de. Även lite andra överaskningar som kom fram när man grävde tog tid. Tex gammalt avlopp, gammalt rör för vatten, fuskbygge av platta.

Gräva i 2 omgångar kan bli lite krångligt med rören men tänker man bara till så ska det väll inte vara några problem. Annars får du göra som vi gjorde, dvs göra en landgång.

Ni kan börja gräva om ca 1 minut om ni vill. En fördel att göra det på vintern är att grävmaskinen inte förstör så mycket med sina larvfötter.
Nakt delen är att när man återfyller med fryst matreal så sjunker det ihop sedan rejält.! Så räkna med att ni får fyllnads massor över, massor med massor..

ROT avdraget borde gälla, så svar JA.

Totalt så kostade dränneringsmattrealet mig ca 23.000:- detta var för 1 år sedan ganska exakt.

I år ska jag köpa matjord och fylla på där det har sjunkit ihop. Samt så gräsmatta där också. Så det blir några tusenlappar till och en massa timmar till.
 
Sätta Platon istället för Pordrän är som byta tak och byta till vass eller byta golv till jordstampat..


Detta bara min uppfattning, men den står jag för. :)
 
Tack så mycket Per-Erik för svaret. Tror du lyckades få in det mesta jag undrade över. Tack o bock!

Pantzar: Är lite grann inne på ditt spår där, har inte mycket till övers för platon, men jag lovade sambon att fråga :D

En fråga till:
Har jag fel i att man kan fylla igen vallgraven direkt efter uppsättning om man sätter Pordrän eller Isodrän, eller måste man låta det stå öppet och torka i veckor/månader?
Jag tror nämligen att vi har en del fukt i våra källarväggar.
 
Alltså när firmorna drännerar om så gör de det på typ 1 vecka.

Du behöver inte lufta väggarna. Men det skadar ju heller inte om du gör det. Får du dit skivorna så blir väggarna varma och de torkar ut ganska snabbt..

Hos mig så var det öppet i flera månader.. mest pga att jag gjorde jobbet på helgerna oftast ensam.. Vilket tar en hel del tid... men det torkade på några dagar och då var de rejält blöta.

Men du behöver inte torka ur väggarna...
 
Då ROT avdraget inte hundra är färdigt än så va inte säker på att det ingår.
Om inte minnet sviker mig stod det nått om att markarbeten inte ingår. OM sedan dränering är ett markarbete är inte klart än. Så om du du inte har råd om det inte går under ROT så är det nog bäst att vänta.
 
Pordrän! Lätt!
 
Hejsan!

Vårt hus ser ut nästan exakt som erat. Vi dränerade om och isolerade med pordrän för snart 2 år sedan (vad fort tiden går!).

Om jag minns rätt tog det ca 1 vecka med arbetet (vi lejde bort allt). De grävde upp runt hela huset nästan samtidigt. De lämnade en bit framför garaget i det längsta (så vi gick några dagar via garaget) och den biten grävde de sedan upp och igen en dag då vi var på arbetet. Smidigt!

Vi hade också mycket fukt i källaren. Dock tror jag inte man brukar lämna uppgrävt, utan vi har istället gjort så att vi rev därefter ut hela källaren invändigt. Sedan lät vi den torka i ca 1 år. Därefter har vi nu putsat på alla väggar och håller nu som bäst på att snygga till källaren. :) Pordränet och dräneringen gjorde susen, luften i källaren är en helt annan nu och väggarna är helt torra!!

För oss gick dränering/pordrän + arbete på totalt ca 100'. Då fanns inget rot-avdrag så den biten har jag ingen aning om.
 
KexChock skrev:
Har jag fel i att man kan fylla igen vallgraven direkt efter uppsättning om man sätter Pordrän eller Isodrän, eller måste man låta det stå öppet och torka i veckor/månader?
Jag tror nämligen att vi har en del fukt i våra källarväggar.

Isodränen är så luftig/porös så fukten ventileras bort med plattorna på plats.

Nackdelen med att dela upp grävningen i två etapper (på samma sträcka till dräneringsbrunnen) är att det kan vara svårt att beräkna fallet man ska ha på dräneringsröret från start. Det kan som sagt komma upp en del överaskningar när man gräver.

/Hans H
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.