Hej!

Verkar följande rimligt: jag fick en offert av en hustillverkare som hade kontakt med en bygghere som i sin tur kunde hjälpa mig att uppföra ett hus. Det är prefabricerat hus så det skulle tydligen vara tidssparande att "sätta" ihop det.

Huset inklusive ALLT kostar: 2 850 000 kr (ca 300 kvm) I mitt tycke ett bra pris.

Kostnad för grund och byggnation: 1 574 000 kr

Kostnad för väggblocksproduktion : 216 000 kr

Totalt: 4 640 000 kr.

Är det såå dyrt med hantverkare och grundläggning?
 
Då bygger du för ca 15000krm2 vilket verkar vara rimligt. Menar du inklusive allt även målning inne och ute osv. Kök bad osv.. 20.000kr per m2 brukar annars vara en riktlinje.
 
Huset inkluderar precis ALLT. Huset levereras i ett s.k "flat pack". Det är en väldigt högt standard, t ex Kvänumkök, Focusspis, Garderober i masterbedroom, hall, badrum,
belysning och kablage, allt konstruktionsmaterial, vitvaror från SMEGs
high-end sortiment inklusive vinkyl, färg, spik, skruv och terrasser etc.

Konceptet innebär att du inte kan ändra något, på detta vis har hustillverkaren pressat priserna rejält. Priset för huset är jag väldigt nöjd med, men däremot byggnadskostnaden tycker jag verkar lite väl hög, eller? Känns som att man kan hitta någon hantverkare som sätter ihop huset för mindre än 1,6 mkr.
 
Kolla vad som faktiskt ingår. Ex. så är oftast kostnad för grunden bara en kalkyl som gäller under vissa förutsättningar.

Ett valigt knep från markentrepenörerna är att de ger ett pris där de villkorar att det gäller med max ex. 200 ton grus. Vilket för den oinvigde låter bra.

Sedan visar det sig att 200 ton räcker bara om tomten redan är en asfalterad parkeringsplats för stridsvagnar. Finns folk som har hamnat på extradebiteringar på kanske 2 - 3000 ton.
 
Jag förstår inte riktigt att huset inkluderar ALLT om du sedan får en extrakostnad för väggblocken.
 
Okej,,vet nu vilket hus du pratar om har faktiskt räknat på att bygga ett sånt själv fast modellen small.
Begär in offerter från fler byggfirmor men tror faktiskt inte dom är helt ute och cyklar med priset. Har själv byggfirma sen sju år tbx.
Känner inte till vilken grundmetod du tänkte använda, hur tomten ser osv.
Huset i sig är inte så krångligt att bygga men det är stora ytor och det tar sin tid i varje fall. Det ska gå att bygga det huset på en bättre tid än från andra husleverantörer då hela deras ide bygger på att allt ska ingå vid leverans så väntetider med följande problem ska gå att undvika..
Om väggarna kommer som färdiga block så sparas ju ytterligare tid in. Men utan att veta mer om tomten och grunden, ritningar på huset så känns det för mig fortfarande ganska rimligt. Det är trots allt ett relativt stort hus med hög standard, typ vägghängd wc, stora kakelplattor osv. Mycket spotlights osv. Saker som gör att det tar lite längre tid att bygga. Men tycker att du ska ta in fler offerter..
Gillar verkligen ditt val av hus tycker själv att dom är väldigt fina.
 
Tycker det är lite konstiga siffror....och kostnaden för huset är inte alls så bra som du tycker. Ger ett exempel Har fått offert på ett hus, 220 kvm, Västkuststugan. Priset för huset utan ngt mer går på drygt 1 300 000, okej, inget fansy kök som du har, men Ballingslöv, Vedum lr Marbodal iaf. Sedan räknar de det dubbla priset om man vill ha nyckelfärdigt inkl en del tillval som kamin, hörnbadkar mer tillval i köket. Säljaren räknade på knappt 2.700.000 inkl grund och viss VA+el dragning.

Nu ska ni jue ha ca 300 kvm, ligger stort garage där i eller? I så fall borde det inte springa iväg så otroligt mer. Och hur mkt mer kan lite lull lull kosta :) (en hel del) Men ändå....1 500 000 mer låter mkt

Jag reagerar faktiskt mer på huspriset än arbetskostnaden. Det är ändå Sverige vi pratar om ;)
 
Nu blir jag nyfken...vill osså veta vad det är för hus ;)
 
hempularen skrev:
Jag förstår inte riktigt att huset inkluderar ALLT om du sedan får en extrakostnad för väggblocken.
Jag kan bara instämma! Ska även se över det där med grunden och se vad som faktiskt ingår.

Tack för värdefulla tips!

/Joel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.