Jag har renoverat ett rum och nu är det bara lister kvar. Golvlisterna är enkla att få snygga i hörnen, bara att geringsåga 45 gader så passar dom ihop.
Men hur får man taklister att bli snygga i hörnen. Jag köpte några frigolitlister på bauhaus, dom ska limmas fast. Går ca 3 cm in på taket och ca 3 cm ner på väggen så det är inte bara att lägga dom i geringsågen och såga 45 grader. Jag lyckades iaf inte med detta. Som tur är har jag nån meter kvar av en list så jag kan prova mig fram. Men någon kanske har ett bra tips på hur man kan göra detta enkelt?
 
Ta gärna någon bild som illustrerar vad problemet är.
Taklister i frigolit? Är det nå stukatur-inspirerat, eller varför är det frigolit?

Vanlig skugglist gersågar man ju till 45grader i hörn... Vad och hur ser dina ut? =)
Ser dina ut som ett uppochner vänt L?

Mvh
Thomas
 
Enklast är om du sätter listerna så att du ser dem från takets synvinkel, och sedan sågar, då blir det rätta hörn.
Det finns en sjukt bra länk med illustrationr om hur man sågar alla typer av lister..
Skall se vem som hittar den först.. ;)
 
Jo, det går nog att ger-såga dina taklister! Men du måste gera i två vinklar samtidigt, både för tak och för vägg så att säga... Svårt att förklara. Hoppas någon hittar länken :)
 
injonil skrev:
Jo, det går nog att ger-såga dina taklister! Men du måste gera i två vinklar samtidigt, både för tak och för vägg så att säga... Svårt att förklara. Hoppas någon hittar länken :)
Ja hoppas det..dom sålde i och för sig ett speciellt geringverktyg för dessa lister men det kostade 190spänn bara för en träbit...
bifogar en bild på hur listen ser ut ungefärligt...inte mina lister mn någon liknande...
 
  • Curtains_detail.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Antar att det ser ut som en hålkälslist, då gäller det att tänka till lite!
 
Hammarskallen skrev:
Antar att det ser ut som en hålkälslist, då gäller det att tänka till lite!
:) ja jag märkte det..tänkte smälla upp listorna så jag åkte en snabbis till stugan igår kväll...men vid 9 så orkade man inte tänka mera så då åkte jag hem och frågade här i forumet istället...men jg har som sagt list över till att experimentera lite...
 
  • Gilla
Ramps
  • Laddar…
Jag tror det blir såhär:

Väggens hörn gerar du genom att sätta bladet icke-lodrätt till 45 grader

Takets hörn gerar du genom att vinkla bladet 45 grader på själva skivan på sågen (dvs normalt läge är ju att kapa rakt av, 90 grader, nu ska du istället ha 45 grader)...

Båda dessa vinklar samtidigt måste ställas in.

Enklast för sågningen är att lägga listen upp-och-ner jämfört med hur den ska sitta och då måste vinklarna vara "tvärt om".

Som sagt, inte helt okomplicerat :)
 
  • Gilla
Kavakava
  • Laddar…
Tricket är att man inte ska lägga listen platt i geringssågen utan ställa den upp och ner (med ytan som ska vara mot taket ner mot sågbordet och den som ska vara mot väggen mot anhållet). Då är den lätt att hålla stadigt och den behöver bara geras i en riktning, d v s genom att svänga sågen, INTE genom att luta den.
Eftersom listen är upp och ned ska man gera åt motsatt håll som det ska vara när listen sitter uppe.

Många tycker att det är svårt att föreställa sig hur listen ska vara. Ett bra knep är att göra ett par provbitar.
Man tar en kort bit list, ställer den upp och ner på sågen som jag beskrev, svänger sågen 45 grader åt vänster och kapar. Därefter markerar man på biten vilken kant som låg ner mot sågbordet (och alltså ska sitta upp mot taket) och vilken kant som låg mot anhållet (och alltså ska sitta mot väggen).
Sedan tar man en annan bit list och gör likadant, fast nu svänger man sågen 45 grader åt höger i stället.
När man sedan ska gera en list testar man med de två provbitarna vilken som har rätt gerning. Denna lägger man sedan på sågen, så ser man hur den riktiga listen ska läggas och kapas.

Det här är en av de oftast ställda frågorna i detta delforum. Samtidigt finns det flera gamla trådar med bra och uttömmande förklaringar. Kan inte någon moderator plocka upp en sån och klistra den?
 
  • Gilla
Jotsat
  • Laddar…
Som redan har förklarats så ställer du listen i gersågen precis som den ska sitta monterad mot tak och vägg. Sedan sågar du precis som vanligt i 45 grader. Svårare än så är det inte! :D
 
Jag tycker att det enklaste är att helt enkelt hålla listen på samma sätt som den ska sitta i taket o bara såga med "rätt" geringsvinkel, men jag antar att det är en smaksak. Lätt är det dock, man behöver inte tänka på att vända vinklar m.m. Såga som den sitter.

Jag har för övrigt använt frigolitlister till mitt gamla renoveringsobjekt och de är lätta att arbeta med, sväller/krymper aldrig o när (inte om:=)) man missar så funkar latexfog alldeles utmärkt. Det syns inte heller, men det känns att det inte är trä, men min takhöjd gör att det inte är något problem....
 
eraakfa skrev:
Som redan har förklarats så ställer du listen i gersågen precis som den ska sitta monterad mot tak och vägg. Sedan sågar du precis som vanligt i 45 grader. Svårare än så är det inte! :D
Precis ! svårare än så är det inte....Bara att tänka att bakre anhållet på sågen är "väggen" och som sagt så svänger man sågen till 45 grader. Luta den inte ,då det inte blir lika exakt....sen kan man ju alltid "förkroppa" taklisterna...men det är en annan skola:)
 
Farzan skrev:
Tricket är att man inte ska lägga listen platt i geringssågen utan ställa den upp och ner (med ytan som ska vara mot taket ner mot sågbordet och den som ska vara mot väggen mot anhållet). Då är den lätt att hålla stadigt och den behöver bara geras i en riktning, d v s genom att svänga sågen, INTE genom att luta den.
Eftersom listen är upp och ned ska man gera åt motsatt håll som det ska vara när listen sitter uppe.

Många tycker att det är svårt att föreställa sig hur listen ska vara. Ett bra knep är att göra ett par provbitar.
Man tar en kort bit list, ställer den upp och ner på sågen som jag beskrev, svänger sågen 45 grader åt vänster och kapar. Därefter markerar man på biten vilken kant som låg ner mot sågbordet (och alltså ska sitta upp mot taket) och vilken kant som låg mot anhållet (och alltså ska sitta mot väggen).
Sedan tar man en annan bit list och gör likadant, fast nu svänger man sågen 45 grader åt höger i stället.
När man sedan ska gera en list testar man med de två provbitarna vilken som har rätt gerning. Denna lägger man sedan på sågen, så ser man hur den riktiga listen ska läggas och kapas.

Det här är en av de oftast ställda frågorna i detta delforum. Samtidigt finns det flera gamla trådar med bra och uttömmande förklaringar. Kan inte någon moderator plocka upp en sån och klistra den?

Mitti prick Farzan!!Din beskrivning fungerade utmärkt! Tack så mycket!
Man hade svårt att se framför sig att man gjorde rätt när man följde din beskrivning ovan men när listerna väl var på plats så: BINGO! Tack igen! :)
 
yuphin skrev:
Man hade svårt att se framför sig att man gjorde rätt när man följde din beskrivning ovan
Det är ju nackdelen med att vända listen uppochner för sågning...som flera sen sa är det ju lättare att se om man håller listen rättvänd. Men många lister t ex hålkäl kan vara svåra att hålla rakt och stadigt på det viset, särskilt i väldigt långa längder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.