Mikael_L
evasch skrev:
Trappan är lite skum tycker jag. Som du har ritat den nu så blir det ett litet utrymme mellan den och köksväggen. Jag skulle spegelvända den eller ta en mer fyrkantig trappa. Allternativt göra ett förråd under trappan.
Ja, initialt tyckte vi det var finfint, i det där hålet skulle man kunna ha en garderob eller kanske t.o.m ett djupare skåp med mellandörr där det inre utrymmet skulle kunna vara teknikdel, dvs bredbandsknutpunkt, routrar, backupdiskar och sånt.
Annars kunde väggen söder om trappen få vara en vägg med klädhängare.

Men nu har vi nog övergett detta. Som skåp/klädkammare är utrymmet för djupt, kommer inte gå att använda vettigt. Att ha klädhängare längs väggen, då är utrymmet för smalt.

Så nu har jag ritat om lite, har ett nytt förslag med en trapp utan vinkel, som alltså löper upp mot balkongdörren istället.
Jag ska ladda upp en bild ikväll.
 
Jag vet inte om jag missat det men har ni många barn?

Hur som helst skulle jag STARKT rekommendera undervåning/övervåning avsedd för vuxna/barn och inte blanda. Om ni bestämt er för kök nere, då tycker jag att nedervåningen ska vara till för Er samt gästrum eller kontor om något av rummen är menat för det.
 
Mikael_L
fresve skrev:
Balkongen, vad skall ni ha den till? Den blir liten om ni tänkt ha ett matbord där. Det blir samma nere under balkongen.. Jobbigt med en stolpe där, kommer ni nog tycka vara jobbig när ni skall placer utemöbler. Gör balkongen mycket större, den behöver väl inte vara lika stor som husväggarna?
Badrummen tycker jag verkar små.. Särskilt den ni kommer använda mest = det där nere.
Två entredörrar nära varandra tycker jag oxå ser konstigt ut. Jag hade nog satt tvättstugedörren på kortsidan.
Balkongen, storlek...?
Tja, jag mätte vår nuvarande matplats och fann att den faktiskt är ca 2 kvm mindre än den här balkongen :)
Men vilket fall tror jag inte balkongen ska användas till middagar, jag kan inte tänka oss kuta upp och ner för trappen med mat, tallrikar, bestick och disk. Samtidigt som gästerna vill lite ner och upp.
Lite kaffedrickande, sippa whisky eller en drink i kvällssolen är väl vad som kan hända där uppe.

På nederdelen kan nog stolpen kännas lite tråkig, då det med stor sannolikhet blir ett större tralldäck, inte bara under själva balkongen. Men jag vet inte hur vi kommer ifrån stolpen utan en orimlig kostnad.

Badrummen är små, ja. Och på jobbet fick jag nu påpekandet att till tvättstugan bör vi ta till lite mer. Vi får helt klart fundera på det.
Idag har vi badrum som är 2x2meter som innehåller toa, tvättställ, badkar, tvättmaskin och skötbord. Det funkar, men absolut inte mer. :surprised:
Så pressat ska det definitivt inte bli i huset, det lovar jag.:D

Vi håller med om dörren och funderar starkt på kortsidan eller skita i den helt.
På kortsidan blir dörren rätt onödig, den leder ingenstans som man vill ut till.
Men jag ska rita in det, i ett kommande utkast.
 
Mikael_L
imported_Anders_S skrev:
Jag vet inte om jag missat det men har ni många barn?

Hur som helst skulle jag STARKT rekommendera undervåning/övervåning avsedd för vuxna/barn och inte blanda. Om ni bestämt er för kök nere, då tycker jag att nedervåningen ska vara till för Er samt gästrum eller kontor om något av rummen är menat för det.
Två barn, inga planer på fler !!!!!! :)

Nu är dom små, så i flera år framåt ska vi samsas på samma våningsplan (uppe), men så småningom blir det säkerligen bäst precis som du skriver. Det är ett av skälen till att vi gärna har två rum nere. Det andra är att vi till nöds kan börja att bo bara nere om inte ÖV är klar.
 
Mikael_L skrev:
Ja du har rätt, enda skillnaden blir lite bottenplatta och endast isolering i en liten bit tak.
Väggytan blir identisk.

Men tänkte du en balkong också? Annars blir ett tak på höjd över våning två lite löjligt över en markplacerad uteplats.

Jag köper inte idén, än iaf. Men vi kan fundera vidare på det, helt klart.

Jag tycker det känns mer som att borde avgöras av vilket uttryck huset ger mot omgivningen, vilket är snyggast, coolast, "framtidssäkert" osv.
För jag känner inte att en mycket större altan under tak gör oss lyckligare.
Tanken var ju tvåvånings ja :) mysavdelningen uppe och sen tex ett trädäck nere för tex barn med kompisar och leksaker
 
Mikael_L
fresve skrev:
Jag råkade springa över detta huset via en annan tråd, inte så många rum på nedervåningen, men jag tycker det känns riktigt trevligt!

[länk]
I vilket fall passar det inte vår tomt /väderstreck /riktning för entrén.
 
Mikael_L
Ang fönster; är det någon god tanke i att försöka låta fönster ha måtten "den gyllene rektangeln"?
Dvs propotionerna 1:1,6 ungefär.
Hade inte fönster under nyklassicismen ofta de propotionerna?
 
Mikael_L
Jag har ritat om till en rak trapp.

Trappen har fått bli en hel meter bred nu. 1dm bredare gång i köket. 1dm bredare (nu 70cm) bänkskiva på spissidan, resten av utrymmet har kommit v-rummet tillgodo.

Det som ser ut som en vägg i v-rum, längs med trappen, är limträbalken och två pelare.

Jag ser också att i den här bilden framgår det inte att köksbänken går under trappen översta ände, då trappen skymmer det nu. Se tidigare planlösning, det är inget förändrat där.

Badrum direkt till höger om entren och sen klädvård till höger om det.

Vi har tänkt om lite ang de två rummen. Det längst in har blivit mindre och kanske blir använt som förråd när vi väl börjar bo på OV ordentligt.

Ytterdörren till klädvården, groventren, har tagits bort ersatts av fönster. Men det syns inte på planlösningen nu. :rolleyes: Istället funderar vi på att låta fönstret i korridoren utanför få bli en fönsterdörr istället.

Garderober inritat i hallen. I sovrum 1 ska det väl också vara några garderober + någon i tvättstugan.

Annars är det lite väl lite förvaring på BV, ifall nu inte sovrum#2 blir förråd alltså.
 
  • planlosn-BV#3.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Med tanke på att sovrummen ligger uppe så tycker jag ni bör fixa en lösning med tvättnedkast från badrummet uppe, direkt ner i tvättstugan.

OM ni vill ha större balkong uppe så det inga problem, med hjälp av limträ kan ni förlänga den med 1,5m utåt. Kan ju va trevligt med en altandörr från ert sovrum också så att man kan öppna upp och få in morgonluften.. :) Tycker det är synd att balkongen begränsas bara till vardagsrummet och som du säger kommer den förmodligen inte användas så flitigt då ni har kök och vardagsrum nere. Med kontakt (även) från sovrummet tror jag ni får mer glädje av den.
 
Redigerat:
Jag är inte så förtjust i den sneda väggen i delningen mellan huskropparna. Tror dessutom att man från matplatsen skulle uppskatta en rak vägg med fönster bättre. Nu vet jag inte hur omgivningen ser ut men nog skulle JAG vilja ha lite mera fönster från matplatsen generellt, som jag för övrigt anser är det viktigaste rummet/platsen i hela huset.
 
FASIKEN va smart Anders det där med tvättnedkastet *skriver upp på "vill-ha-listan"* Vet att mitt Ex morföräldrar hade så och jag var såååå avundsjuk på det, bra att bli påmind.

Håller även med om balkongen,OM ni nu ska ha en balkong, så ta utgång från ert sovrum. Vi har en långsmal balkong idag,och den används bara till att hänga tvätt på....inte helt fel visserligen så slipper man ha det i hela trädgården
 
imported_Anders_S skrev:
Jag är inte så förtjust i den sneda väggen i delningen mellan huskropparna. Tror dessutom att man från matplatsen skulle uppskatta en rak vägg med fönster bättre.
Usch....nu känner jag att det ekar här :D Men jag håller med dig även här. Jag skulle räta ut det där hörnet, då får ni även mer kontakt mellan kök och vardagsrum som ni var ute efter. Jag menar inte att ni ska ta bort hela vinkeln, utan bara det där sneda.

Borta vid klädvård skulle jag göra en del ändringar med. Dels skulle jag sätta det större rummet längst ut. Mellan detta rum och klädvården skulle jag låta en del gå ihop, så att man i sovrummet kan sätta in garderober där, klädvården kan man bygga in tvättmaskiner och en del skåp. Se Anders tråd inlägg #2 http://www.byggahus.se/forum/hemma-hos/111554-bojark-arkitektur.html
 
Det känns lite trångt i köket, när diskmaskinen skall plockas ut blir det väldigt trångt skulle jag tro..
Har du funderat på en L-trappa?
jag gjorde en fulritning i paint.
 
  • planlosn-fresve.GIF
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Titta på den här trappan....lite dyr kanske,men det går säkert att bygga på plats för en mkt billigare penning. http://www.idehuset.com/bojlimmad.htm (Det är den vänstra och i mitten som jag menar)Om du använder dig av ngt liknande så frigör du plats så att du har möjlighet att flytta ner köket mot vardagsrummet en hel del, och snyggt blir det också
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.