Vi ska i vår börja bygga vårt drömhus i egen regi. Känner att sambon är duktig (dock ej utbildad) på den praktiska biten så den oroar inte mig (för tillfället i varjefall ;) men resten.... Blir nästan tokig!! Det är allt från byggsamråd till Ka och däremellan försäkringar och byggkredetiv. Vill någon snäll, gullig människa :-* hjälpa mig att få ordning på detta kaoset. Hjälp mig att reda upp alla begrepp och hur det hela (på pappret) ska gå till. Pleeeeaaaase......
 
Har ni ritat huset själva?
Ska ni köpa ett huspaket?
Har ni redan ritat var huset ska stå på tomtkartarn?
Var bygger ni?
Grannar runt tomten?

Det är mycket du inte säger för att kunna hjäpa till.
Förklara lite till så ska vi redovisa hur processen går till ;D
Vi bygger också i egen regi ;D ;D ;D
 
Här kommer lite mer info:
-vi bygger i lösvirke
-1,5-plans hus med 150m2 byggyta
-bygglovet är beviljat :D
-grannar har vi åt alla håll och kanter :)
-offerter på vvs och el strömmar tydlligen in för tillfället
-tomten är på 1300m2
-vi har ritat huset själv och är kanonnöjda ;D
-det blir ett trähus
-vi bygger i skåne
-grunden är vår största huvudvärk

Hoppas att ni kan hjälpa mig mig att bena upp allt omkring, ni vet ka, försäkringsgjejs osv

Tackelitack!
 
Nin skrev:
Här kommer lite mer info:
-vi bygger i lösvirke
-1,5-plans hus med 150m2 byggyta
-bygglovet är beviljat :D
-grannar har vi åt alla håll och kanter :)
-offerter på vvs och el strömmar tydlligen in för tillfället
-tomten är på 1300m2
-vi har ritat huset själv och är kanonnöjda ;D
-det blir ett trähus
-vi bygger i skåne
-grunden är vår största huvudvärk

Hoppas att ni kan hjälpa mig mig att bena upp allt omkring, ni vet ka, försäkringsgjejs osv

Tackelitack!
Då är du en bra bit på väg  ;D ;D
Ni måste ha konstruktionsritningar för grunden, huset och taket, är det klart?
Ni ska beställa från el-bolaget "byggström" i vårt fall var el-firman som kommer att göra jobbet som fyllde blanketterna, skickade in, kontaktade el-leverantören.
Det är vår el-firma som ställde ditt skåpet för byggström.

Ni kommer att behöva "byggvatten" det beställer man hos kommunen, det kan du göra direkt vid byggsamrådsmötet. För oss kostade en gångs summa 375:-, kan variera från kommun till kommun.

Det ni behöver är en KA som ska kontrollera jobbet i flera steg. Se till att du kontrakterar en bra KA som kan väldigt mycket om bygge. Mest när ni tänker bygga själva, är han kunnig, kan ni rådgöra med honom hur ni ska göra olika saker. Pris 14000-16000kr.

Han ska vara med i mötet med kommunen "byggsamrådsmöte" där ni får lov för byggstart. Till mötet behöver ni bara situationsplan (på tomtkartan och husritningen.

Det första besöket KA gör är att kontrollera marken för att se att det är av bra kvalitet för det bygget ni tänker göra. Det kan han göra som vår gjorde, samma dag som man träffades på kommunen.

Efter markarbetet ska han kontrollera att det är ordentligt gjort (packat) innan ni börjar med grunden. Det är en väldigt viktig del i konstruktionen för att förhindra sättningar.

Nu kommer utstakningen: Det gör kommunen eller man kan anlita någon annan som gör det, kostar lika mycket, vi har låtit kommunens lantmäteri göra det. Där märks vad grunden ska stå.


Fråga om grunden:
Grunden är den viktigaste konstruktion i huset, är grunden perfekt gjord, är det inte mycket som kan gå fel sen.
Har ni tänkt ha golvvärme ingjuten i plattan? vem ska göra det?
Om ni inte har gjort det tidigare, skulle jag rekommendera att ni anlitar en bra grundentreprenör (det lönar sig i längden). Kostnaden för platta på mark med ingjuten golvvärme kan ni räkna där i Skåne 1200-1400kr/kvm ex moms, här i Stockholm är dyrare. När grunden är klar gör KAn en kontroll.

Isolering i plattan beror mycket på om ni ska ha golvvärme. Vi kommer att ha det och har lagt 30cm för att förhindra värmeförlust ner till plattan.
Att tänka på:
Att varmvattenledningar i grunden ska vara välisolerade.
Tänker ni ha öppenspis? lägg till tillluft i grunden till det öppna spisen.
Värme system? vad har ni valt? vem installerar?
Byggnadsställningar
Kran?

För byggkreditivet behöver ni en kostnadskalkyl. Vad allt kommer att kosta. Husets ritningar behöver ni också skicka med (det begärde vår bank). Det bästa är att ni träffar er bankkontakt och diskuterar hur ni ska göra när ni bygger i egen regi. Hur betalningar ska ske, vilka papper de kräver.

Försäkringar:
Vi som bygger i egen regi har Garbo försäkring bara för husdelarna. Grundentreprenören lämnar 2 årsgaranti på jobbet.
Som privatperson kan du bara teckna "byggfelsgaranti" som träder i kraft efter att huset är klart och besiktningen är gjord. Det är 10års garanti för byggfel.
Som ni tänker göra allt själva kan inte så mycket bli fel  ;D ;D eller hur ?

Har jag glömt nåt? fråga gärna.... ;D ::)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.