Hur gör man om man har en tomt som lutar en aning ca 30 cm på 10 meter och man helst vill undvika eventuell stödmur och inte har plats för en slänt, kan man då sätt tex tre sidor av grunden med L-kantelement som är 400 höga och en sida med 600 höga?

hur gör man isåntfall med eventuell uppfyllning för att möta upp nivåerna? gör man det bäst med grus eller cellplastisolering?

Hoppas nån begriper hur jag menar:surprised:
 
jag tycker att du skall schakta undan dessa 30 cm och sätta 600 höga L-kantelement. så har du höjden med dig hela tiden speciellt om du ska ha EPS s80 cellplast inuti formen. lägg oxå 7cm singel och padda lite lätt och sen jämnar du till med en rätskiva så du får en bra yta att sätta kantelementen på
annars får du kapa en massa på den 2:a och den 3:e kantelements väggen som möter de andra..du har igen det i slutändan om du skall ha eps s80 inuti..
 
Snickahjälpen skrev:
jag tycker att du skall schakta undan dessa 30 cm och sätta 600 höga L-kantelement. så har du höjden med dig hela tiden speciellt om du ska ha EPS s80 cellplast inuti formen. lägg oxå 7cm singel och padda lite lätt och sen jämnar du till med en rätskiva så du får en bra yta att sätta kantelementen på
annars får du kapa en massa på den 2:a och den 3:e kantelements väggen som möter de andra..du har igen det i slutändan om du skall ha eps s80 inuti..
Ok du menar att det bästa är att köra 600 element runt om?
 
F
Snickahjälpen skrev:
jag tycker att du skall schakta undan dessa 30 cm och sätta 600 höga L-kantelement. så har du höjden med dig hela tiden speciellt om du ska ha EPS s80 cellplast inuti formen. lägg oxå 7cm singel och padda lite lätt och sen jämnar du till med en rätskiva så du får en bra yta att sätta kantelementen på
annars får du kapa en massa på den 2:a och den 3:e kantelements väggen som möter de andra..du har igen det i slutändan om du skall ha eps s80 inuti..

Vad skall det vara bra för? Låter som ett otroligt meningslöst och dyrt extrajobb att schakta ner 600mm kantelement på alla sidor när det bara behövs på 3 sidor. Prisskillnaden på 400och 600 L-element är sannolikt ca 100kr/löpmeter.

Varför inte några stöttor/glesforma på den höga sidan och 600mm I-element istället (går tom att beställa 700 eller 800mm om det behövs tror jag)?. Sen fylla upp till samma nivå och lös S200 eller S300 i kantbalken.
 
vad skall det bli för bygge??? Tillbygge ...ny byggnation??? vad är det för längd och bredd på bygget??? vad är det för markförhållande???
 
Snickahjälpen skrev:
vad skall det bli för bygge??? Tillbygge ...ny byggnation??? vad är det för längd och bredd på bygget??? vad är det för markförhållande???
Det blir en tiilbyggnad på 8x8 meter, som skall vara garage i botten och bostad på öv, markförhållande I dagsläget ligger det en bädd med kross ( ca 30 cm / 0-65 + 0-16 + 4-8 ) under det så är det pinnmo. och platsen har fungerat som en parkering sista 10 åren.
 
Ja padda behöver du inte göra med 10 års parkering.. skall den bef platta vara i nivå med tillbygget
 
Teoretiskt så låter det väl bra med olika nivåer på kantelementen men praktiskt funkar det ju inget vidare eftersom du får sidor som måste ha sneda eller trappstegsformad botten. Du måste ju självklart ha en plan yta som är i vattring. på en del av marken får du gräva ner och på andra fylla upp. ;) Och sen sätte den lägsta sockel du behöver för att få plats med eventuell isolering m.m.
Sen måste du ju ändå byta ut eller fylla på med kapilärbrytande material i form av mackadam. Det du har nu har ju stenmjöl i sig för att binda ihop med fukten. Så du måste ändå skakta bort översta lagret för att kunna fylla på med mackadam.
Sen kan du inte lita på att det inte behöver paddas för att det varit parkering. Bilarna står och körs normalt på ett speciellt ställe medans marken mellan inte blivit belastad och därför kan komma att sjunka ihop.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.