Hej. Är det försent nu att beskära äpple o päronträd?eller ska man göra det tidigare på vintern?:)
 
Nu är perfekt tid. Om det är stora träd kan det dock vara bra att vänta till sensommaren så skjuter dom mindre vattenskott.
 
Instämmer.

De vattenskott du kommer få brukar man ta i augusti.
 
Får man många vattenskott så har man beskurit fel. Om något sådant har skett ska man gallra försiktigt bland skotten under en period på flera år.

Här är en väldigt instruktiv hemsida om hur man undviker att förstöra sina fruktträd. (se den tredje "myten" angående vattenskott)

http://www.juniper.se/tradvard/artikel2.htm
 
Riktigt intressant, tack för tipset om artikeln. Gagnar nog oss alla.
 
Ok tack alla för tips o info.:)
 
marla32 skrev:
Riktigt intressant, tack för tipset om artikeln. Gagnar nog oss alla.
Herregud. Varenda myt har jag hållt för sanning... Stackars träd :rolleyes:
 
:confused::confused::confused:
 
marla32 skrev:
:confused::confused::confused:
Ha, ha. Var jag ortydlig? Jag menar att "Det gagnar nog oss alla" verkligen stämmer. Jag har misshandlat min fars äppleträd i många år förstår jag nu...
 
Bödde skrev:
Ha, ha. Var jag ortydlig? Jag menar att "Det gagnar nog oss alla" verkligen stämmer. Jag har misshandlat min fars äppleträd i många år förstår jag nu...
Du är nog inte ensam om det. I Stockholms förorter är dom misshandlade träden i majoritet.....;)

Jag kan dock trösta dig med (av egen erfarenhet) att om man slutar med hårdbeskärningen och börjar gallra lite försiktigt på sensommaren, så kan man få träden att må bättre. I stället för vattenskott får man frisk nytillväxt av fruktbärande ved, och så kan man gradvis gallra bort den äldre veden, framför allt sådant som inte ser ut att må så bra.....OK, grova stympningar kan inte göras ogjorda, men man kan ändå få träden att må bättre.:)
 
Skönt att höra. Träden har faktiskt stått i några år nu, så det kanske är dax att börja med den "nya" tekniken redan till denna sommar. Ska bli intressant att se vad som händer!
 
Om du dessutom tar bort en bit av gräsmattan i under kronans ytterkant, så stärker du trädet ytterligare. Du kan så gröngödslingsväxter som med sina djupa rötter luckrar och ger näring till trädet. Bara det att ersätta en bit gräsmatta med en blomsterrabatt är positivt för trädet.
 
Aha, intressant! Det blir ju fint också... Visst finns det gröngödslingsväxter som ettåringar att köpa i fröpåse?!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.