Hej!

Jag har lite tavlor som jag behöver rama in. Det är ju inte direkt gratis...
Min fråga är om det är någon i detta forum som vet var man som privatperson kan köpa ramvirke som man kan bygga tavlor av (alltså det som man hittar om man går in i en ramaffär), Gärna på internet. Min andra fråga är om det är något man kan ge sig på eller om man skall överlåta detta till proffs.

Tack på förhand!

Jonas
 
Sixten08 skrev:
Hej!

Jag har lite tavlor som jag behöver rama in. Det är ju inte direkt gratis...
Min fråga är om det är någon i detta forum som vet var man som privatperson kan köpa ramvirke som man kan bygga tavlor av (alltså det som man hittar om man går in i en ramaffär), Gärna på internet. Min andra fråga är om det är något man kan ge sig på eller om man skall överlåta detta till proffs.

Tack på förhand!

Jonas
Jag har aldrig gjort något sådant, fast jag tycker absolut att du ska prova. tavelramar känns som ett typiskt projekt som man borde kunna få bra om man verkligen vill, och där mycket tid och tålamod borde kunna kompensera skicklighet. Kör på!
 
Visst klarar du det! Syrafast passepartout samt 45-gradig skärare finns i vilken konstnärsbutik som helst. Artistica.nu har jag beställt ifrån, de har bra priser på just det iaf. Har inte sett/letat efter någon butik med ramvirke, men det kanske finns om du letar lite. Annars kan du ju göra ram själv. Viktigt är att gerningen blir bra, utan urslag. Sånt syns direkt annars.
 
Hade själv samma tankar för ett par veckor sedan och bestämde mig för att göra allt själv. Köpte hem lite fulvirke och startade upp hyveln och fräste sedan lite snygga profiler. Sågade till 45 graders hörn (här gäller det att vara noggrann) och limmade ihop. Det blev kanon även om jag inte hade riktigt rätt färg som passade till tavlan. Summan av materialet hamnade på ca 20kr och till nästa tavla skall jag matcha färgen lite bättre. Kanske skall tillägga att det var en oljemålning vilket kanske är det lättaste. Testa själv för jag tror att det kan bli riktigt bra om man e noggrann och har hyggliga verktyg.
 
Dr_Jerkyll skrev:
Visst klarar du det! Syrafast passepartout samt 45-gradig skärare finns i vilken konstnärsbutik som helst. Artistica.nu har jag beställt ifrån, de har bra priser på just det iaf. Har inte sett/letat efter någon butik med ramvirke, men det kanske finns om du letar lite. Annars kan du ju göra ram själv. Viktigt är att gerningen blir bra, utan urslag. Sånt syns direkt annars.
En liten deprimerande tanke bara. Har du ingen hyvel har du egentligen inte stor chans att få det bra. Hyvlat virke i affären så här års har slått sig, med mindre du köper tjockt virke, och det gör sig sällan i tavelram. Skälet till att det inte blir snyggt är att med en liten böj på brädan kommer inte ens en perfekt 45 graders sågning att mötas på hela sträckan (två kurvade ytor som möts bildar en lucka).

--- Mats ---
 
Hej!

Tack för era svar. Det känns som det är värt att prova. Jag sprang på följande sida på som kanske kan vara av intresse: http://www.instructables.com/id/DIY-Custom-Picture-Frames/
Om någon av er springer på en leverantör av ramvirke så hör av er, annars får jag använda min artistiska ådra (undrar om den existerar) och göra virket själv...
Jag skall rapportera hur det går men det kommer nog att ta en stund då renovering av gästtoaletten ligger högst på agendan...

Mvh

Jonas
 
Sixten08 skrev:
Hej!

Tack för era svar. Det känns som det är värt att prova. Jag sprang på följande sida på som kanske kan vara av intresse: [länk]
Om någon av er springer på en leverantör av ramvirke så hör av er, annars får jag använda min artistiska ådra (undrar om den existerar) och göra virket själv...
Jag skall rapportera hur det går men det kommer nog att ta en stund då renovering av gästtoaletten ligger högst på agendan...

Mvh

Jonas
Håller precis på och putsar gästtoaletten efter att tagit ner det gamla kaklet, och har köpt nytt handfat. Nytt tips: Gör tavelramar istället. :)

--- Mats ---
 
A
Reklam för egna företaget, raderat
morsan/moderator
 
Redigerat av moderator:
Nu vet jag inte om sixten fortfarande letar efter tavelramar efter 2,5 år, hoppas inte det men jag tackar för tipset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.