Finns det ngn funktion i SketchUp så man kan "fylla" en vägg med tex träpanel eller måste man rita linje för linje?
Måste man ha utritat exakt vilken träpanel man ska ha på bygglovsritningen eller räcer det med en slät yta i rätt färg?
 
Jag vet inte om sketchup har en sån funktion.

Oftast ska bygglovsritningen vara svartvit så färgen ska inte vara med. Färgen beskrivs däremot skriftligt. Den ungefärliga strukturen på fasaden behöver man bara rita på en del av fasaden så att avsikten menas.
 
pellepite skrev:
Finns det ngn funktion i SketchUp så man kan "fylla" en vägg med tex träpanel eller måste man rita linje för linje?
Måste man ha utritat exakt vilken träpanel man ska ha på bygglovsritningen eller räcer det med en slät yta i rätt färg?
Menar du att du vill rita de brädor fasaden består av?
Rita en bräda, kopiera den lagom långt åt sidan, skriv * 100 (eller så många brädor du nu vill ha) och tryck enter.
 
Hej Pellepite !

Det går fint att fylla en fasad t.ex. med träpanel för att sedan redigera färg, bredd på brdor etc.
Använd fyll-funktionen och du får upp ett fönster dr du kan välja fliken edit.
Där kan du ändra som du vill.
Notera att du ändrar alla ytor där du använt just denna färg.
 
Det finns alltså två brädvarianter under fyll funktionen. (Under brick and cladding)
De är dock liggande, men du kan editera dem till stående om du har stående panel och ändra avstånd mellan brädor också.
 
Hej på er!!

Jag har precis börjat använd sketchup och det går strålande bra!! Det enda som stör mig och vållar lite problem är hur jag lägger till en färg på fasaden. Har hittat "hinken" med färg och klickat på den färg jag vill ha. Men hur gör jag sen.... eller gör jag HELT FEL?



Monika
 
Klicka på hinken.
Välj färg eller yta i det nya fönster som kommer upp.
Klicka på den yta i din ritning som du vill ha färglagd.
 
Om du bara vill redigera en yta där du använt en textur, högerklicka på den, välj Texture > Position, använd den gröna pluppen för att skala eller rotera texturen så den ligger som du vill ha den.
 
Jag skulle också vilja rita mitt hus i Sketchup men har inte haft tid att sätta mig in i programmet. Kan någon som gjort en vägg med lockpanel dela med sig av filen så vore det otroligt snällt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.