Hej,
Vi har idag utrymmen i källaren där vi har 2,2m i takhöjd.
Dock finns endast bygglov för 1,9m. Alltå måste vi sänka taket i dessa utrymmen till "laglig" nivå. Då det handlar om förådsutrymmen så vi är ute efter att kunna lösa detta så smidigt och billigt som möjligt.

Vårt förslag har varit att göra ett hängande innertak motsvarande kontorslokaler etc. men kommunen kan inte säga ok till detta utan att vi först har utfört arbetet och sedan tagit upp det för prövning i byggnadsnämden.

Givetvis vill vi vara säkra på att få igenom detta och skulle därför vilja veta vad som egentligen krävs av utformningen på inertak ?

Andra kreativa förslag på hur man kan lösa detta mottas gärna.
 
Går det inte att regla upp och höja golvet? :)
 
Men.....här har vi en befintlig takhöjd på 2.2 meter och ni ska SÄNKA denna redan låga takhöjd för att någon paragrafryttare på kommunen kräver att ni genomför denna märkbara försämring?????

Jag må vara dum men jag kna inte för mitt liv fatta varför kommunen kräver en sänkning inomhus i ett redan befintligt hus. Det verkar milt sagt som hål i huvudet.

Om inte kommer ni få hål i huvudet av den låga takhöjden.....:)

Jag skulle förstå om det är ett hus på ritningsstadiet men i befintligt hus...finns inte ett enda vettigt skäl till att göra detta.

Som ovanstående talar skrev..höj golvet. Smacka in några lastpallar som du lägger något billigt skräp till laminatgolv på och bjud in byggnadsnämden för att inspektera att du gjort det du ska. Efter besöket eldar du upp pallarna och har kvar takhöjden.

Dummare krav har väl inte skådads sen löntagarfondernas tid....
 
Jag känner en som hällde grus i sin källare och sedan ska ta bort det efter besiktiningen av samma skäl. Korkade regler som sagt.
 
Men, vadå utföra först. Det var mycket märkligt. Om kommunen ställer krav på sänkt takhöjd så måste de väl kunna defniera vad som räknas som tak?

Jag blir lite nyfiken, har kommunen inspekterat och upptäckt att ni byggt en för bra källare?
 
W
Bygg igen ingången till källaren på enklast möjligt vis. Sedan kan de besktiga och ser att ni inte har någon källare alls numera som kan nyttjas.
Riv sedan.
 
Nu blir jag nyfiken, varför? Är det av skälet att ni inte har bygglov för en större boyta eller? Varför inte söka bygglov för källarytrymmerna så är ju allt frid och fröjd. Eller vad är haken? Förklara gärna för oss lite mer.
 
Varför...?
 
Ända jag kan tänka mig att har hänt är att OP har grävt ut vissa delar av källaren och på något sätt har kommunen fått reda på det. Så nu vill kommunen att det återställs till 1.9m i takhöjd. Men OP vill såklart inte höja golvet.
 
MaZtoR skrev:
...OP har...
...Men OP vill...
OT = Off Topic = Utanför ämnet

För er som lägga ytterligare en onödig förkortning till er forumvokabulär
OP = TS
Original Poster = TrådSkaparen d.v.s. den som skapade diskussionen.

:cool:
 
Redigerat:
Ännu mer OT: Finns det nån tråd ang forumförkortningar?
 
gadu^ skrev:
Ett OT svar...

[länk]
Där var den! Det perfekta hjälpmedlet för att bli ännu mer ignorerad. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.