Hej alla,

Skulle verkligen behöva lite tips och råd i denna fönsterdjungel. Vi har väl mer eller mindre bestämt oss för pvc-fönster.

Till frågorna:
Vad skiljer mellan de olika tillverkarnas profiler (förutom utseendet)? Har jämfört 5-kammarprofiler från bla Gealan, KBE, Veka, Brugmann, Aluplast, Rehaus etc. Alla verkar ha i stort sett identiska specar: U-värde, db-nivå, dreh-kipp, karmdjup, montering osv. Som sagt - vad skiljer?

Jag har dessutom skickat ut offertförfrågningar. Offerten är på 11 fönster & 2 altandörrar. Har fått svar på en del, men inte alla. Vad skulle ni ha valt om man inte ser till pris (eller förutsätter att priset är detsamma)?

Veka Perfectline, 2-glas
Aluplast Ideal 4000, 2-glas
Brugmann 2-glas
KBE System 70mm 3-glas (U-värde 1,0)

Skulle vara hemskt tacksam om någon har tid att hjälpa till.

/Prippsblå
 
Snailman
Du nämner inget om antalet tätningslister, vad jag förstått finns det de med 2 lister och dels med 3 lister och då är det ju bättre med 3 lister..
 
Alla dessa profiler har två tätningslister.
 
Det viktigaste valet,enligt minuppfattning, är att bestämma hur många fasta, icke öppningsbara fönster, och hur många öppningsbara fönster man vill ha. De fasta fönstren saknar helt tätningslister, har bättre isoleringsegenskaper, är billigare, enklare att hålla rena etc - men de går ju inte att använda i rum som kräver "fönstervädring". (Vi satsade på från-tillufts-värmesystem för ventilation och på (stora) fasta fönster med Uw-värde ca 0,7 i alla rum utom sovrum)

Sedan när det gäller profiler, så är ju detta både en utseendefråga och kvalitetsfråga. Den senare besvaras ju entydigt av det värmeläckage profilen har, dvs Uf enligt gällande EU-normer, något som endast tillverkarna sjäva kan ge svar på. Jag tror (!) inte kvalitetsskillnaderna mellan liknande PVC-karmar är särskilt stora mellan tillverkarna utöver Uf. Men Uf kan variera stort mellan olika modeller, även hos en och samma tillverkare.
 
Ok, då kan man anta att det kvalitetsmässigt inte skiljer särskilt mycket. Det känns iofs ganska bra då det är riktigt svårt att välja.

Fogarbo:
Får man fråga vilken profiltillverkare du valt?
 
Hej, jag tror att du kan jämföra profiler med bilar till viss del (även om en bil är en mycket mer komplicerad konstruktion med många fler variabler) För de oinvigda är det samma sak alltihopa (fyra hjul en motor och kaross). Det är ju en del av sanningen, wv/seat/skoda/audi, volvo/ford, citroen/peugeot, samma bilar.. Dessutom sitter ju bosch komponenter i många fabrikat och amerikanska bilar är ju också samma sak eftersom de alla konstruerades på 60-alet och använder tum :)

Alla fönster har liknande beslag från winkhaus/roto/maco (även många svenska trä och aluminium fönster). Allt kan tyckas likadant eftersom tillverkarna ofta har ett utbud med flera olika modeller och färgprogram, för att just deras utbud ska täcka en stor del av den lönsamma marknaden.

De tyska profilerna är generellt av hög kvalitet men kostar lite mer än fönster baserade på tex Decco (eller tyska Meeth som tydligen är fyllda med vad man i polen kallar "sopor" ,återvunna material). Profiler av lägre kvalitet kan ha tunnare plast i profilerna och kan ev ha material som (enligt rykten) inte klarar värme/sol lika bra, deformeras eller blir gula och sköra. De billiga fönstren kan (även detta enligt rykten) vara svårare att montera utan att de skadas.

Du bör kanske i första hand se på andra parametrar än tillverkarens namn utan koncentrera dig på vad du vill ha. De viktiga parametrarna är Karmens tjocklek (viktigare än antalet kammare). Är de fyllda med något som förbättrar isoleringen? Kan de ta tjocka tre-glas fönster( upp till 4/18Ar/4/18Ar/4=48mm, eller 4/12Kr/4/12Kr/4=36mm)? Personligen vill jag också ha fönster med minst tre tätningslister (även om jag ser att svenska träfönster säljs med bara två). Vill du ha en profil med runda linjer eller en lite kantigare (som kanske mer liknar trä)? Färg? Är den vita för vit? Vill du ha röda till ditt gröna hus? Det är upp till dig att sätta upp parametrarna och sen välja den/de produkter som du kan tänka dig.

Marknaden är precis som bilhallarna fyllda med liknande/likvärdiga produkter och kanske kan det bli lättare att välja om du skaffar lite förutfattade meningar och "snöar in" på ett visst fabrikat. :)
 
Redigerat:
Tack för tipsen! Det var ungefär nåt sånt svar jag hoppades på. Då de profiler jag har tittat på i stort sett har samma spec får jag helt enkelt gå på utseende, garantier och pris.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.