Jag hade likadant innertak på flera ställen i huset och jag valde att köra Nordsjö vit spärr grundfärg (tror att ordföljden var så). Först ett lager och i ett av rummen två gånger eftersom det kröp igenom på något ställe där ändå. Efter det tog jag Nordsjö vit halvmatt takfärg två ggr. Har nu varit så i 11 månader och ingen fläck har kommit igenom ännu!!.
Den vita Grundspärrfärgen körde jag även på alla lister i huset som var bruna innan. Samma sak här, trängde det igenom lite mörkt någonstans målade jag den listen en gång till med spärrfärg efter det la jag vanlig vit snickerifärg. Har funkat bra på listerna också.
 
Håller med ovanstående talare nissan70.

Vi målade dock inget tak utan en träpanel i gillestuga. Använde oss av caparols spärrfärg som vi lade i två lager. Genom det första lagret blev det några minimala igenomkrypningar, efter det andra ingenting. Sedan lade vi på panellack.

I furutrappen hade vi även problem med genomslag trots kvistlack på kvistarna. Vi fick då rådet att gå ifrån vattenbaserad grudfärg till en oljebaserad häftgrund. Det luktar vidrigt men inga genomslag efter det.
 
Ms_IT-Nisse>> Tror det var Sigma nånting. Kan kolla noggrannare när jag kommer hem.
 
Sigma Renova heter den
 
Stämmer! Precis den det var :D
 
Hej!
Får jag låna tråden lite?
Vi har samma problem med vårt tak som är väldigt gammal panel som troligen är oljad för länge sedan, men väldigt torr nu (trodde den var obehandlad först). Som vi nu har grundmålat och målat med snickerifärg, vattenbaserad.


Spärrfärgerna är finns dom som vattenbaserade?

Gacki skriver att dom bytte från vattenbaserad till oljebaserad grundfärg, hur funkar det med snickerifärgen sedan, måste den också vara oljebaserad då, eller hur går färgerna ihop?
Är lite orolig över att det ska krackelera hela taket nu, just eftersom vi börjat fundera på om det varit oljat, och vi nu har målat med vattenbaserad färg på det, känns läskigt att köra oljefärg på det.

tacksam för tips!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.