Jag har nyligen köpt hus med en ca 15kvm stor nybyggd (2-3år) friggebod. Boden är helt osiloerad och består i princip bara av reglar+panel med ett sluttande tak av papp. Det är en del större springor direkt ut, bland annat runt ett fönster. Just att det inte är sepciellt tätt trodde jag var bra.

Under vintern har jag vid flera tillfällen noterat frost på inredningsdetaljer i boden. Nu när det blir allt varmare ute så visar det sig vara mycket fuktigt i boden. Flera hyllplan, skåpsdörrar och andra trädetaljer visar tydliga fuktskador. Vissa ytor är direkt våta. Ett par plank i taket har börjat missfärgas och någon enstaka visar tecken på mögel.

Det här givetvis inte alls bra, men frågan är vad jag gör åt det? Och vad beror det på? En par år gammal, luftig och oisolerad bod tycker jag ite borde bete sig på det här sättet...
 
Vilket skick är taket?
Det regnar inte in?
 
Nej, vad jag kan se så är taket helt ok. Det känns mer som satt det kondenserar vatten på högt placerade ytor...
 
Det har att göra med fukt- och temperaturtröghet. Det är inte alls konstigt egentligen. Exempel:

Det är varmt och fuktigt ute. Uteluften ventileras in i friggeboden under flera dagar/veckor. Sedan blir det hastigt väderomslag till kallt väder. Fukten som nu finns i luften i friggeboden hinner inte ventileras ut i samma takt som temperaturen faller. Till slut passeras daggpunkten och fukten där inne kondenserar. Det sker mot de kallaste ytorna först, normalt mot taket som agerar köldbrygga. Fukten faller ut som rimfrost. Sedan när det tinar så blir detta vatten som du har upptäckt. Fukten binds i virket som i sin tur börjar mögla när temperaturen tillåter detta.

Det låter som ett helt vanligt naturfenomen det du beskriver.

Vad göra åt det? Svårt. Det handlar om tröghet mot fukt- och temperaturvariationer. Enda rena är att ställa in en avfuktare som ser till att fukthalten därinne hålls i schack. Tveksamt dock om det är värt kostnaden för avfuktare och elförbrukning. Du bör satsa på en fukt- och temperaturstyrd sorptionsavfuktare som klarar av att fukta av även i kallt väder.
 
Consensus...
Borde det inte hjälpa med MER ventilation så att fukten "hinner ut"?
T.ex. ställa upp ett fönster så att vädringen blir bättre?

Vad jag har förstått, bör man väl ha antingen väldigt tätt och då alltid plusgrader eller väldigt ventilerat om man inte vill ha en uppvärmd byggnad?

MKling76...
Prova att öppna ett eller två fönster lite i ett par dagar och se om det torkar ur. Det är ju definitivt gratis!
 
Tottebygger skrev:
Consensus...
Borde det inte hjälpa med MER ventilation så att fukten "hinner ut"?
T.ex. ställa upp ett fönster så att vädringen blir bättre?
Det är ju definitivt värt att prova. Men det beror på så många faktorer så det som funkar en gång kanske får motsatt verkan nästa gång.

Det värsta scenariot är när det är snöfritt och fuktigt på vintern och att det kommer en hastig köldknäpp. Då hinner fukten inte ut, vare sig det är en friggebod eller vindsutrymmet i huset. Snö på taket fungerar som "isolering".
 
Det där låter som en väldigt rimlig förklaring till problemet. Bra förklarat, tackar!

Jag tycker att det borde räcka med det självdrag som ändå är för att ventilera ut fukten men uppenbart är det inte det. En variant fär att lösa det mer permanent är att montera en fuktstyrd PAX. Den volymen som flyttas av fläkten borde väl räcka till? Problemet är att den lär gå så fort det blir fuktigt väder ute...
 
Nja... Den borde nog inte gå när det är fuktigt ute. Måste väl ha någon sorts sensor som är inomhus. Annars skulle den ju dra in NY fuktig luft även om det redan är tort inne.

Ställ in en cupévärmare (eftersom det är minusgrader ute) och öppna fönstren lite i natt så lär det vara urtorkat tills i morrn eller på tisdag.

Glöm inte att meddela om hur det gick!
 
Kupevärmare har jag ingen, men plusgrader och rejält vädrat har som väntat torkat ut en hel del.

Funderar ändå på hur man löser det permanent. Jag känner inte för att springa och öppna fönster och dra igång kupevärmare så fort det blir lite fuktigt ute. =)
 
Mikael_L
Vet inte om man ska kalla det permanent lösning eller inte, men kan du inte sätta in en jättestor torrboll.

Köp en 10-liters plasthink, ett plastdurkslag och en 25 kg's säck CaCl-salt (kalciumklorid)på lantmanna (granngården, Odal eller vad det nu heter nuförtiden). 25 kg kostar 119:- där, köpte en för några dagar sen. En torrbollen refill på ca 3x100 gram kostar väl en 50:- -70:- :)

Köp inte något annat salt, det funkar inte, eller inte lika bra.

Sen sätter du durkslaget i hinken, lägger en lager bomullslakan eller uppklippt T-shirt i botten på durkslaget och så i med en 2-5 kg salt.
5 kg salt binder nog minst 5 liter vatten som droppar ner i hinken som saltlösning. Även saltlösningen fortsätter att binda vatten till dess den är alltför utspädd.
rH i boden kommer att hålla sig kring 40-60% vilket är rejält torrt för ett sådant utrymme.

Men du måste nog täta springor så gott det går också, för det är inte så vettigt att hela tiden tillföra ny fukt i onödan. Saltet tar slut fortare då.
 
Redigerat:
Mikael_L
CaCl i fast form håller tydligen rH på 20%.
Mättad CaCl i vatten håller rH 40%.

Så när alla saltkristaller är slut i durkslaget så kommer luften ovanför hinken hålla ca rH40%. För att sen gradvis bli sämre allteftersom saltlösningen drar åt sig mer vatten.

http://school.chem.umu.se/Experiment/180
 
En ouppvärmd bod fungerar bäst om den är isolerad och tät. Isolerad så att inte innetemperaturen följer utetemperaturen vilket skapar samma fenomen som dagg, och tät så att uteluft under de mest fuktiga perioderna inte tar sig in.

Drar man däremot in fukt/vatten som tex i ett garage i form av våta bilar etc, så blir det mer komplicerat.
 
injonil...

Jag är benägen att inte hålla med!
Är kåken rejält isolerad med dif-skikt och allt så kommer det bli som på utsidan ett kallt glas cola INNE i väggen när det går från kallt till varmt ute. Hur mycket du än isolerar, kommer kylan ta sig in efter ett tag och kyla ner utrymmet.

Det står lite om detta i en annan tråd gällande cyckelförråd, och jag citerar;
Se utrymmet som en vedbod som inte är uppvärmd. Den skall ju vara allt annat än tät för att veden skall hållas torr.

Jag skulle prova med den billiga varianten (att skicka in två ventiler i väggarna) föst. Fungerar inte detta så är det bara att isolera samt montera ett element mot en köldspärr så att temperaturen aldrig går under 3-4 grader.
 
Nej, du missar några saker.

Ett vedförråd innehåller fukt i veden som ska ut. Förutsättningarna jag beskrev var att man inte drog in fukt i utrymmet.

Det är självklart att innetemperaturen på längre sikt följer utetemperaturen om man inte har uppvärmning. Nyttan med isoleringen är att innetemperaturen inte ska följa avvikelserna UNDER DYGNET på utetemperaturen.

Mycet lite ventilation kan vara lämpligt för att hantera de långsamma temperaturförändringarna som sker inne i den isolerade boden.
 
Mikael_L
Jag håller med injonil.

Tillför man ingen annan fukt än eventuell fukt genom långsam diffusion genom väggarna så fungerar det troligen ganska bra.
Ligger boden så den tar emot solljus emellanåt, så kommer årsgenomsnittemperaturen ligga något högre inne i boden än utanför. Därför kommer också rH ligga lägre i boden än utanför, förutsatt att ingen luftkonvektion sker samt diffusionen hålls relativt långsam (med Windy, T-wind, asfaboard eller vad man nu har).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.