Hej,

Skall bygga huset. Kommer gå hela vägen upp i takhöjd på insidan. På taket skall jag ha bandad plåt. Eftersom det givetvis ligger isolering mellan innertaket och yttertaket som behövs ventilation. Problemet är att jag inte vill ha en ful låda på taknocken som man kan se på vissa hus med bandad plåt utan jag vill ha en ren snygg avslut med plåten. Vilka lösningar finns för att lösa problemet med ventilation utan att behöva skapa en ful lösning på utsidan?

Stort tack på förhand!
 
ingen?
 
Kan du inte spara en liten triangel på insidan högst upp? Sen är det bara att sätta ventilation på gavelspetsarna. Det bästa är om triangel är krypbar för inspektion men det går väl att bygga ett mindre utrymme. Vill du nödvändigtvis slippa basen på triangel på insidan skulle du kunna sadla på takstolarna så att du får en spetsig insida också. dvs. innertaket har lägre lutning än yttertaket.
 
man kan falsa i runda stosar som ger ett ganska snyggt utseende men de har ju llite med huset att göra. Det blir ju inte ett cleaent utseende utan mer gammaldags....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.