Hej!
Jag har ett 1 3/4-plans hus byggt -79.
I alla rum så har jag ventiler i fönsterkarmarna, utan i badrummen.
Köksfläkten agerar reglerstation åt fläkten som sitter på taket. Denna fläkt tar även hand om utventilationen från badrummen.

Nu:
Jag har ersatt köksfläkten med en som inte har reglerfunktion av varvtalet på fläkten. Fullt blås eller inget.

Vad skall jag göra åt mina badrum? Det är visst självdrag även när fläkten inte är på.
Varför har jag inga friskluftsventiler i badrummen?

Är det oerhört korkat o sätta pax-fläktar rätt in i de befintliga ventilerna? Riskerar man att blåsa fukt till det andra badrummet, eller ner i köksfläkten? Då det som sagt är lite självdrag idag, så antar jag att fläkten släpper ut luft trots att den inte är på?
Jag har inga bekymmer med badrummen idag, tycker faktiskt ventilationen funkar helt ok med självdraget.

Jag önskar andra lösningar än att köpa en ny köksfläkt som styr allt igen. ;) FTX är jag inte heller intresserad av.
 
Hej, du har mekanisk frånluft som du nu verkar ha sabbat styrningen till pga byte till en fläktkåpa som inte innehåller den trafo eller vad det nu var som satt i din gamla kåpa. Det här måste du fixa, huset är nog inte byggt för självdrag och mår inte bra av att vara utan forcerad ventilation. Grundventilationen i köket kan också gått åt fanders då spiskåpan (den nya) förmodligen bara är en volymkåpa ämnad för att evakuera bort oset. Din gamla kåpa tillhandahöll förmodligen både grundventilation och evakueringsfunktionen. Det kan bli så här om man springer och köper den snyggaste rostfria kåpan man kan hitta utan att tänka på vilka funktioner den måste spela i ventilationssystemet.

Frånluftsventiler ska du alltså ha i kök, tvättstuga, badrum, toaletter. Inga tryckande pax-fläktar där inte. Du har en sugande takfläkt som är ämnad för kontinuerlig drift.

Tilluften kommer in via spalter i fönstrena, de skall alltid stå öppna. Takfläkten skapar undertryck i kåken som i sin tur ordnar inflödet av uteluft via spalterna. Tilluft tillförs normalt "boutrymmen" som vardagsrum, sovrum, allrum mm. Tanken är att man suger ut fuktig luft från "våtrummen" och tillhandahåller fräsch luft till boutrymmena.

Hur ska du fixa detta? Tja, fläktstyrningen är nog relativt enkel att ordna med ett separat reglerdon. Vilken karakteristik denna ska ha beror på vilken typ av fläkt du har på taket. Sedan ska frånluftsflödet regleras in, vilket kräver en ventilationskunnig person som mäter ditt frånluftsflöde och ställer in rätt nivå på grundventilationen. Kanske kan du slå tre flugor i en smäll genom att ta dit en ventilationsfirma. De behöver klura fram ett separat styrdon, kalibrera ditt frånluftsflöde, samt helst trolla fram en lösning på grundventilationen i köket som du nu byggt bort.
 
Redigerat:
Consensus skrev:
Det kan bli så här om man springer och köper den snyggaste rostfria kåpan man kan hitta utan att tänka på vilka funktioner den måste spela i ventilationssystemet..
Hehe, nej, den billigaste lagom snygga.. ;)

Tyvärr så tycker jag inte att det finns några särskilt bra alternativ i köksfläktväg, och att fixa ngn reglergrej är kanske inte så smart hellerm då det inte finns ngt spjäll i den nya fläkten.

Jag har möjlighet att dela upp ventilationen till separat köksfläkt och toa/barumsventilation. Minm tvättstuga har jag i separat utrymme mellan hus o garage, så den är inte med i denna diskussionen, enbart badrum.

Vad behöver jag ha för att enbart fixa badrumsventilationen, om vi säer att jag separerar bort köksfläkten?? Känns lite overkill att ha en fläkt på taket som går för jämnan för ett badrum o en toalett? Fast här tänker jag väl fel, det skapar väl ett undertryck som gör att resterande huset drar nytta av det oxå.
 
fresve, du är nog rätt ute med att du tänker fel. Du måste ha utsug av luft precis som Concensus säger. Om du bara använder takfläkten till toa och badrum så har du ju ingen ventilation eller rättare sagt otillräcklig ventilation i köket. Separerar du köksfläkten måste du kompensera med ett nytt frånluftsdon i köket.

Gör du inte detta så får du en ojämn ventilation och du tvingas att forcera och öka luftflödet via toa och bad. Det handlar trots allt om att en viss volym luft ska bytas inne i huset per dygn för att allt ska funka och huset må bra i längden.
 
Fast grejjen var ju att under nästan 30 år har det inte varit ngn annan ventilation i köket, då spjället varit stängt när man inte lagat mat.
Mitt kök är dessutom numera inte ett kök som det var innan, en vägg är nere, och det är en öppen planlösning.
Ett annar problem i mitt hus är att man först byggt tak, ( paneltak ) och sedan innerväggar, vilket gör huset lagom schysst lyhört. Luft har alltså haft fri passage uppe vid taket mellan rum. Ett rum har jag tätat detta mot badrummet, och har planer på att göra det i flera rum.. Antar att även detta komplicerar luftflödet i sovrummen ( som jag tätar pga ljudisolering ).
 
Om du tittar noga på din gamla kåpa så kan det framkomma att spjället inte är helt tätt utan medvetet lite öppet för att via spiskåpan ge köket grundventilation.

Ska du köra med separat köksfläkt och ventilation så krävs det verkligen dubbla kanaler hela vägen ut, dvs takfläkt med egna kanaler till frånluftsdonen och sedan en imkanal med kallrasskydd till köksfläkten.
 
Köksfläkten och ventilationsrörern kopplas ihop i en gardrob precis under takfläkten, så det borde inte vara några som helst konstigheter.
Jag är tämligen säker på att den gamla fläkten var helt stängd när spjället var stängd, var en gamma huskvarnamodell, men där kan jag ju ha fel, har ingen möjlighet o undersöka den heller.

Måste jag ha en takfläkt till ventilationen? Går det trycka ut nerifrån istället? Badrummen är på varsin våning..

När är det lämpligt att använda paxfläktar igentligen?
 
Det var ju det jag menade, ska du separera kanalerna så kan de ju inte gå ihop innan takfläkten. Du blandar du ju en sugande fläkt med en tryckande, kan bli knepigt. Vill det sig illa så kan du vid forcering i spiskåpan reversera systemet och köra ut matoset in i bostaden via frånluftsdonen.

Förresten, var spiskåpan med eller utan fläkt? Är det utan så glöm ovanstående, då ska du ju fixa ett reglerdon till takfläkten och använda den för både ventilation och till spisutsug.

Är det med fläkt så ska du dra imkanalen ut utan att kopplas samman med något annat.
 
Nu pratar vi förbi varandra.. :)
jag menade ju givetvis att eftersom de går ihop på detta stället är det ypperligt att där dela dem, det är hur enkelt som helst just i den gardroben o fixa upp ännu ett rör upp på taket.

Spiskåpan är utan fläkt (jag tog bort den), MEN jag har inget spjäll, och ingen reglering till fastigheten på fläkten, vilket jag oxå skrev innan.

Mitt problem är väl igentligen att SNYGGT kunna fixa ett reglerdon till takfläkten att placeras vid köksfläkten.. Nu när jag skriver det så kanske det inte är så jobbigt som jag utgått ifrån.. ;)

MEN!
Om jag väljer att separera kanalerna, en för köksfläkten, o en till ventilationen, kan man ha tryckande fläktar i badrummen då?
 
Jag har ungefär samma problem, tidigare ägaren bytte ut köksfläkten till en med fläkt i när fläkten uppe på taket gick sönder antar jag. Hos mig så går kanalen från köksfläkten rakt upp i ventilationshuven på taket sista biten inne i huven går dock röret från köket och badrum, toalett och tvättstugan ihop till ett större där fläkten har suttit ansluten.

Jag har haft planer på att sätta en kanalfläkt på kanalen från badrum, toalett och tvättstuga uppe på vinden nånstans. Men behöver jag då se till att kanalen från köket går ända ut, och montera ett kallrasskydd på den, utan att gå ihop med den andra kanalen sista biten?
 
Fresve: Nu närmar vi oss lösningen:) helt rätt med reglerdon, men du har fortfarande inget spjäll eller justeranordning för flödet. Hur du ska lösa detta är inte lätt, men du kan ju annars leva med att vid forsering av köksfläkten vid stekning så ökar ventilationen i badrummen. Viktigt dock att dörren till badrummen är stängda och att du har tillräckligt met tillflöde i köket. Om du inte har detta så riskerar du att matoset istället dras mot badrummen.

Tryckande fläktar i badrummet går ju bra, men det räcker förmodligen inte med en vanlig PAX utan du behöver en kanalfläkt. Annars så är det ju ruskigt irriterande att ha en ettrig PAX surrande jämnt. En kanal på vinden kan ju ljudisoleras så den knappt hörs.

Fremar: helt rätt, en egen kanal med kallrasskydd hade jag gjort. Speciellt då röret från köket ska vara brandisolerat.
 
Finns det några sådanadäringa reglerdon att köpa tro?
Antar att det finns lite olika varianter..
Hur varvtalsreglerar man en fläkt igentligen, spänning eller frekvens?
Hmm, en vanlig dimmer skulle kunna monteras på fläktkåpan.. :)
 
Personligen tycker jag det är både riskfritt och mycket enklare att styra en sugande fläkt på taket än att ha tryckande fläktar i resp rum med frånluftdon.

Pax-fläktar är också rena lattjo-lajbangrejer jämfört med den fläkt du redan har på taket. Du får säkert problem om du skall uppnå samma frånsluftsflöde som tidigare.
 
Var får man tag på en sån fläkt som man ska ha i en sån fläkthuv på taket. Har letat på nätet, men kan inte hitta något som liknar den som verkar ha suttit i huven här.

När man öppnar huven på taket så kommer båda ventilationskanalerna upp i en större rund del i huven där det ser ut som att den gamla fläkten har suttit. Sen fanns det ett eluttag där jag antar att fläkten har varit ansluten.
 
Hos din lokale plåtslagare eller ventilationsfirma. Tar ett par dar att ta hem. :)
Hemsida på nätet ,kan du ju kolla in http://www.systemair.com/sv/Sweden/
Dock är de grossister, så du kan inte köpa den av dom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.