Om elverket orkar med det så prova att lägga ytterligare last samtidigt, reservelverk utan last har en förmåga att bli lite "oroliga". Hjälper troligen inte, men kanske värt ett försök. Huvudsaken är väl ändå att kaffebryggaren funkar ;-)
 
Huvudsaken är väl ändå att kaffebryggaren funkar ;-)
Skulle ju kunna vara så :)

...men inte när man har småbarn med vällingflaska :)
 
Tack så mycket för alla svar, Jättebra input och skönt att få goda råd när man är vilsen.

En uppdatering så, Jag har insett att eftersom jag ska bryta upp golv i både kök och badrum (faktiskt nästan hela övervåningen pg.a. en gammal vattenskada) så är det ju ett bra tillfälle att dra in ett vattenburet system. Olika typer av pelletsbrännare med ack-tank drar iväg ganska rejält i pris och när man jämför med bergvärme så är skillnaden inte så stor. Jag är alltså helt inne på berg eller ytjordvärme nu. Jag har inte vattenburet system sedan tidigare och jag har heller inget pannrum eller källare eller något sådant.

Jag har fått min första offert idag från IVT och den ligger på 229.000... (törs jag säga något till min sambo?) Huset är nu värderat (och belånat) till 225.000 så det är klart att det känns som en skaplig utgift. Och då har jag inte ens börjat köpa grejjer till badrummet :(

För er som är på jakt så ser min offert ut ungefär såhär:

Värmepump IVT HT+C7
Reglercentral Rego 600 med givare
Elautomatik samt elkasett
Dubbelmantlad vv-beredare
Borrning 115m inkl. kollektor
9m foderrör mellan markyta och berg (därefter 600kr/m)
Rörinstallation och elinstallation ingår
Nytt expansionskärl och cirkulationspump
10 nya radiatorer och läggning av värmeslingor
Kulvert till uthus med kallvatten framdragit (ca 12m)
21kvm spårad spånskiva
Grävning och bortforsling av borrkax ingår.

pris alltså 229.000

Dessutom har han räknat ut att jag kan få 30.000 i konverteringsbidrag för installation av det vattenburna, samt 17.700 i ROTavdrag för borrning och VP installation. Lite beräkningar visar att årskostnaden för vatten och värme skulle bli kring 8000. Idag vet jag inte vad jag har för värmekostnad eftersom jag inte ägt huset mer än en vinter och då är det inte särskilt uppvärmt.

Jag kommer i veckan att få 2 offerter till, en från Thermia och en från Nibe och då återkommer jag med dessa också för er som också är på jakt.

Då till det svåra i beslutet, det är ju en ruggig massa pengar och ett av mina problem är just att min sambo inte tycker att dethär med hus är någon bra idé. Jag köpte det i smyg :) så det ser ut som om jag kommer att få bo där själv. Dessutom tror jag inte att jag kommer att bo kvar i mörkaste småland resten av livet så jag vill vara ganska säker på att jag inte gör något dumt.

Så ser det i allafall ut. Och så länge jag har haft huset har det inte varit några större strömavbrott (Jo jag har klippt någon kabel i.o.f) men om det skulle bli det så har jag ju kvar kakelugnar och vedspis. Vill man nödvändigtvis ha micro när det är strömmavbrott så får man väl köpa en man kan veva igång :)
 
Jadu, det är en slant att fundera över. Men om du inte har tänkt dig att bo där ett bra tag framöver och att husets värde inte stiger ungefär lika mycket i värde så skulle jag fundera både en och två gånger om det är värt riskera de pengarna. Jag skulle iofs. tippa på att din NIBE-offert blir lite billigare men det löser inte ditt grundproblem.

Ett tips är också att du frågar experterna på varmepumpsforum.com om dina offerter när då fått alla, där kan du få mycket tips och jämföra med vad andra fått betala.
 
Ja det kan ju vara en god idé med värmepumpsforum. Även om jag tycker svaren jag får här är bra så är det ju inte fel med fler åsikter.

Har fått NIBE offert idag: De har delat upp arbetet på två offerter där konverteringen (radiatorer och sådant) kommer på nästa. Detta för att kunna söka ROT avdrag på borrningen och konverteringsbidrag på konverteringen. Priset för pump och borrning skiljer dock ca 25.000 från IVT och det är ju en rejäl slant. Men är det inte märkligt att NIBE pumpen är på 6kw och vill ändå ha ett djupare borrhål? Eller är det så det ska vara?

Kronor Etthundratretusenfemhundra (103.500 :--) Kronor inkl.moms.



Installationen omfattar i sammandrag:

1 st värmepump Nibe 1225-6

1 st energiborrhål 130 meter med kollektorslang 6 mtr foderrör ingår

1 st expansionskärl

Erforderliga rör och delar för inkoppling till befintliga ledningar.

Nydragna köldbärarledningar isoleras.

Igångkörning, injustering och dokumentation ingår.

På värmepumpen lämnar Nibe sex års trygghetsförsäkring, med möjlighet till

förlängning upp till tio år, se villkor i bilagd broschyr.

Två års garanti lämnas å av oss utförd nyinstallation.

Anbudet är gällande 30 dagar från anbudsdatum.

I anbudet ingår ej:

El- och byggnadsarbeten.

Foderrör utöver 6 mtr tillkommer med Kr. 600:--/m inkl.moms.

Bortforsling av ev. stenar, liksom efterjustering av gräsmatta.

Radiator i värmecentral.

Avloppsrör och brunnar.

Ev. utbyggnad av elcentral och tariffhöjning,

Isolering av kall-, varmvatten- och värmerör.

Anmälningskostnad till kommunen.
 
det var en del att läsa smelly men en fråga har jag,om du investerar 229000 hur mycket kommer du då bet per år kontra elräknig?
 
varför jag undrar är för att jag oxå har beslutsångest och funderar på om det kanske helt enkelt inte är lättare att köpa in sig i vindkraftsverksandelar,där spar man ju en del pengar men det är mycket att tänka på och det vore bra med en jämförelsekalkyl
 
Smelly skrev:
Dessutom har han räknat ut att jag kan få 30.000 i konverteringsbidrag för installation av det vattenburna, samt 17.700 i ROTavdrag för borrning och VP installation. Lite beräkningar visar att årskostnaden för vatten och värme skulle bli kring 8000. Idag vet jag inte vad jag har för värmekostnad eftersom jag inte ägt huset mer än en vinter och då är det inte särskilt uppvärmt.
Lät väldigt lite med 17700 arbetskostnad av totalt 229000kr! Jag har fått in offert där 64% av borrhålspriset är arbetskostnad samt nästan en tredjedel av värmepumpsinstallationskostnaden! 17700kr är ungefär 40timmar. Lät som väldigt mycket arbete som ska hinnas på 40timmar.. med borrhål, konvertering, elinstallationer osv..
 
Ja det har du ju i och för sig rätt i Rrrr, Det är ju värt att kolla upp hur de har räknat där. Det jobbiga är väl att det inte är riktigt säkert ännu vad som ingår i ROT avdraget, Jag tycker ju också att de kunde lägga mindre arbete på själva konverteringen (där man kan söka konverteringsbidrag och istället köpa in mer material där) Ska kolla och räkna.

vickevira: För min del tror jag att investeringen lönar sig den dag jag säljer huset eftersom huset är så lågt värderat idag. Och mitt tidsperspektiv är nog inte längre än 5 år här i mörka småland. Vindkraftsandelar är ju faktiskt mycket intressant både ur miljö- och ekonomisynpunkt. För mig passar det ju bra nu i och med att alla rum ska göras om så det blir inga extrakostnader för att lägga nytt golv med golvvärme (eftersom det ändå skulle gjorts)

Jag har fått en kalkyl som i och för sig kommer från IVT som menar att jag sparar in 17300 första året och 17600 andra osv. mht prisökningar. Detta räknas på att jag idag skulle ha en värmekostnad på ca 25956 och med värmepump ca 8628.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.