Mikael_L
Hej.
Nu sitter vi och skissar på husets planlösning.
Men där det kan passa med en kamin blir det inte möjligt att bara dra ett rökrör rakt upp.

Vad finns det för möjligheter att dra lutande eller vågräta sträckor.
Vad gäller för genomföringar mot angränsande rum och genom tak?
Mer saker vi bör tänka på?

Ja många frågor blir det, när man int begrip ... :)
 
enklast är att du kontaktar din lokala sotare, han kan svara på dina frågor.
Men generellt ska man väl undvika vinklar pga. att det blir svårare att sota. Bästa är väl ett rör rakt upp.
 
De flesta av dagens prefabskorstenar har du möjlighet att böja, men har du skarpare böjar än 45 grader åker du på att montera rensluckor och kostnaderna skenar lätt iväg.Räkna med att en sidoförskjutning på 1m kostar 4-5000:- utan renslucka.
 
Det finns skorstenar som kan gå t ex längs ett sluttande innertak men det är en lösning som absolut bör undvikas. Skulle du få sotbrand och brandkåren skickar ner något i skorstenen för att rensa (det är så man släcker) så går rensprylen rakt igenom vid vinkeln och du får branden i vindsvåningen och huset brinner upp :(

Försök hitta en annan lösning!
 
Mikael_L
Tack för svaren.

Ja, jag ska se om det kan bli lite bättre ideer.

Men nästa fråga blir kanske då, vilken diameter det blir på röret inkl isolering och ev avstånd mot brännbara ytor. Nu tänker jag närmast på när röret passerar övervåningen.

Nu är kanske svaret "det beror på" ..., brukar vara det. :surprised:
Jag har ingen aning om vilken sorts kamin det blir, än så länga iaf.
Men jag har tittat på kakelugnspannan samt lite olika andra vattenmantlade braskaminer.
 
Hehe, ja, det beror på :) Varje konstruktion har sina egna mått och föreskrifter om avstånd. Vad man ska tänka på med moderna skorstenar är att det mått som står som avstånd till brännbart material är ett absolut minimum! En cm närmre och anläggningen blir utdömd. Själv skulle jag ta någon cm extra eftersom det är mycket snävt räknat nuförtiden. Mycket större marginaler förr...

Dessutom räknar man på en viss typ av användning (effektuttag) och det är MYCKET viktigt att förstå detta. Blåeldar man i flera timmar så ligger man enormt långt ifrån vad prylarna brukar vara gjorda för och detta är givetvis mycket riskabelt.
 
Ett ex: Premodulskorsten har 150 mm rökrör som kan vara "halvisolerat" dvs vara isolerat med 3 cm ,vilket gör en diameter på 210 mm,upp till innertak där röret blir fullisolerat ( 280 mm) Röret är sedan utvändigt klätt med lackerad plåt och från denna skall vara ett avstånd av 50 mm till närmast brännbara byggnadsdel. Detta innebär att det alltid är kaminen/eldstaden som får avgöra vart röret blir.
 
Mikael_L
Kan jag också passa på och gå lite OT i min egen tråd. :surprised:

Om vi sätter en vattenmantlad kamin men har acctanken några meter bort, hur och vilka rör drar man för att flytta varmvattnet att ladda tanken med?
Är det lämpligt att gjuta ner rören i betongplattan? Annars blir kanske enda möjligheten att dra i taket istället ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.