Nu har jag flytspacklat halva badrummet. Jag har valt att spackla i två steg eftersom jag aldrig flytspacklat tidigare och inte vågade spackla allt på en gång och det känns som ett klokt beslut. Jag har använt Mapei:s Megaplan (Uniplan). Jag delade av med en skumgummilist. Jag hade förberett med nivåpinnar och märken längs väggarna. Min son blandade och jag hällde ut. Han använde borrhammaren som jag skarvat vispen ihop med en borr, med slangklämmare och 0,5m 22mm kopparrör. Den orkade bra då den går i lägre varv än en borrmaskin. Jag föste och föste mot för att få fallet och det blev som jag tänkt. Nivåpinnarna fungerade bra, men sedan blev det lite för mycket spackel så jag förlorade kontakten med dem. Och när det började stelna så var jag och rörde i ytan och den blev ojämn. Men när jag kunde gå på ytan kunde jag spackla den jämn. I det här läget hade jag bort ha en bräda att kontrollera ytan med för att få ett jämnt fall eller dra med ett vattenpass. Jag fick in en fördjupning på ett ställe som dock är lätt att korrigera upp tillsammans med ett par andra smärre öjämnheter i efterhand. Så resultatet så här långt är godkänt men inte mer, absolut inte VG.

Det jag undrar för spacklingen inför nästa steg så att det då blir lite bättre.

1) Kanske man skall göra nivåpinnarna 2 mm längre för att inte riskera att tappa kontakten med dem? De viker sig så länge det är mjukt och spacklas nog av när spacklet hårdnar antar jag.

2) Var jag lite för snabb att hälla på nytt spackel. Skall man ta det lite långsammare så att det stelnar lite grand underifrån och skapar en grunduppbyggnad närmast väggen. Och sedan hälla på nytt så att det rinner jämnt på ytan och på så sätt blir ett bra fall med en yta som rinner ut jämnt. Och att man inte rör ytan just när den stelnar, utan väntar att snygga upp den tills man kan gå på den.

3) Skall man sätta tunn skumplast mellan golv och vägg? Det har jag läst på något ställe för att undvika torksprickor. Men jag känner att det inte känns så bra med en spalt mellan golv och vägg att utgöra instabilitet för tätskiktet. Det är ju inte så lätt att ta bort skumgummit. I så fall måste man vara snabb när det är halvtorrt. Men jag satte nu i fas 1 inget skumplast utan spacklade mot cementskivorna på väggen. Om man primar på väggen och låter spacklet fästa i väggen så stabiliserar detta ju lite grand undre delen av väggen?
 
Intressant och höra dina erfarenheter då ja snart ska spackla själv, ska bara lägga ut värmekabeln. Låter som en bra ide att sätta ut skruv som markering.

¤ Hur tjockt spackel la du på?

¤ Gjorde du allt golv på en gång, eller gjorde du duschområdet för sig och övriga golvet för sig.

¤ La du fall i hela badrummet eller enbart i duschdelen?

¤ Hur mycket spackel gjorde du iordning? stod i nån tråd att runt 8 hinkar var bra att ha :)

Funderade på de där du skrev om skarv mellan golv/vägg. Är de inte meningen att remsan ska täta detta?
 
T
För lekmän är det enklast att stänga av duschhörnan och handspackla denna sedan. Flyt resten utav badrummet först och JA det ska vara fall i hela badrummet.
 
Jag använde inköpta plastpinnar som höjdmarkeringar. Jag har haft ett laservattenpass, jag fick den gratis i ett erbjudande för tidningen "Gör det själv". Den lade jag i brunnen och så gav den en lasersråle automatiskt i våg, med faktiskt riktigt bra exakthet. Sedan satte jag ett litet sträck på pinnen, då i höjd med brunnens kant och till det adderade jag det beräknade fallet som jag märkte i med den vassa ändan av skjutmåttet.

Jag spacklade halva badrummet, främst för att ha tid att kunna ordna upp det om det "spårar ur" vilket var en riktig strategi, känns det som. Är man van så är det säkert bättre att köra allt på en gång, men jag ville inte riskera att få en katastrof.

Jag lägger fall i hela badrummet. Jag är inte säker på när man läser reglerna att man behöver det. Jag tycker att det kan diskutera om delen med handfat i ett badrum är att anse vara del som "delvis begjuts med vatten", det är ju bara droppar som kommer här. Men det känns ändå bra att ordna fall i hela badrummet, att fundera över det är så onödigt. Jag beräknade 1:200 under tvättfatet och toalett, fast det blev nog mer fall i alla fall.

Ja självklart skall remsan i tätskiktet täta mellan golv och vägg, men skall man låta spackelmassan fästa i väggen eller inte? Det pratas om att det kan bli torksprickor.

Jag skall lägga badkar och inte sätta dusch efter oändliga diskussioner och velande fram och tillbaka. Jag funderar på att göra ett fall på 1:50 mot hörnet under badkaret och låta detta fall jämna ut sig till 1:100 där badkaret slutar både på längden och bredden. Ut mot rummet planerar jag ett fall 1:100, men att ha ett fall på 1:50 ca 20cm utanför brunnen runt om. Den del som jag nu spacklat är den lättare delen som är längre bort i ett avlångt badrum, där tvättfat och WC skall vara.
 
Redigerat:
T
SJW skrev:
Jag lägger fall i hela badrummet. Jag är inte säker på när man läser reglerna att man behöver det. Jag tycker att det kan diskutera om delen med handfat i ett badrum är att anse vara del som "delvis begjutas med vatten", det är ju bara droppar som kommer här. Men det känns ändå bra att ordna fall i hela badrummet, att fundera över det är så onödigt. Jag beräknade 1:200 under tvättfatet och toalett, fast det blev nog mer fall i alla fall.
Golvet i ett våtrum skall enligt branschreglerna alltid ha ett fall på 1:100 till 1:200, alltså en halv till en centimeter per meter,i hela rummet, samt 1:50 till 1:150 i de delar som regelmässigt begjuts med vatten (i praktiken i duschhörnan och under badkar).
 
Det kan visst diskuteras (som SJW skriver) vilka delar av badrummet som skall ha fall. Finns ingen generell regel som föreskriver fall i hela badrummet enligt BKR.

Enligt BKR (kap 5.1.1) blir tolkningsfrågan vilka delar av badrummet som är att betrakta som sådana vilka "delvis blir utsatta för vattenbegjutning eller vattenspill". De delar av utrymmet som kvalificeras som sådan ska ha fall 1:100-1:200. Bortsett från ytor som regelmässigt utsätts för vattenbegjutning finns inga krav på golvlutning.

Enligt GVK (s 9) ställs däremot krav på generellt fall ("övriga ytor").

Enligt Boverkets Byggrelger (Kap. 6:5335) ställs i utrymmen med golvavlopp krav på fall mot brunnen i de delar som är "utsatta för vattenbegjutning eller vattenspill".
 
Jag hade förberett den andra spacklingen med nivåpinnar igen. Jag lade på 2mm extra på varje pinne så att de inte skulle försvinna. Jag hade noga markerat på väggen med ett streck runtom och V-märken till strecket runtom. Jag valde att avmaskera brunnen och som en ellips inåt mot hörnet under där badkaret skall stå. Denna gång så hällde jag ut ett par säckar först längs väggarna och såg till att de hölls mot väggarna och väntade ett tag tills det fanns tecken på att spacklet började tjockna. Sedan lade jag ut resten, jag fick då en oro att det kunde vara struligt med halvstelnat och löst spackel samtidigt. Men den oron var nog obefogad. Där det nu var mest löst hade jag svårast att hålla mot. Nu igen försvann nivåpinnarna så egentligen hade jag inte så mycket nytta av dem. Bäst såg jag höjden på avskärmningen vid brunnen och väggmarkeringarna. När det stelnade for jag runt med en bräda och spacklade bort höjdbulor och snyggade till ytan. Min son kollade fallet med vattenpasset och letade ojämnheter. Sedan nästa dag på med Primer och spackla brunnen. Nu var det lättare att med en bred spackel och bräda dra runt med stöd mot brunn och kant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.