Vi har tänkt anlägga vattenburen golvvärme i vårt 1,5 plans hus med källare. I källaren blir det relax/tvättstuga med 20x2 slinga ingjutet i nytt betonggolv med 20 dm isolering under. I nya entren likaså (nyproduktion).

På entréplanet blir det även ett kök samt ett mindre badrum men då på träbjälklag i spånskiva med metallfolie. Här blir det 17x2 rör.

På ovanvåningen ett lite större badrum, också här på träbjälklag enligt ovan.

Bergvärmepump finns i källaren, golvvärmepump hade vi tänkt sätta där också. Kulventiler från bergvärmen finns redan så det är förberett för en separat shuntgrupp.

Nu till mina frågor:

1. Kan man använda en vanlig produkt som Wirsbo Push 15 och låta den driva alla de tre badrummen trots att de ligger i olika plan. Orkar pumpen trycka uppp vattnet till entreplanet som ligger ca 2,4 meter över pumpen och än värre till ovanvåningen dit det är ca 5 meter till golvet? Ett annat följdproblem är att två slingor har dimensionen 17 och en slinga 20 mm. Kan man ha olika dimension på samma fördelare?

2. Uponors hemsida har en kalkylator. Det var den som föreslog dubbla pumpar men varför? Total golvyta är 18+4+40+15+10= ca 90 kvm vilket borde klaras med en pump.
Kanske var det pga de dubbla dimensionerna.

3. Om man vill ha på värmen i de tre badrummen på sommaren måste man ha dubbla pumpar pga detta då? Jag hoppas att svaret är att ventilerna på varje slinga kan stänga av värmen i en slinga, därmed borde en pump räcka.

4. Badrummet där uppe blir ca 10 kvm och transportsträckan dit från källaren är ca 9 meter. Alltså går det åt 18 meter rör om fördelaren befinner sig i källaren. Är detta fortfarande den bästa lösningen?
 
Eftersom gränsen för en Push15 går nånstans vid 90 kvadrat och du har höjdskillnader ska du nog dimensionera upp lite. Dessutom blir det bättre reglering med en större grupp med fördelare och du kan reglera badrummen för sig.
 
Tack, Cheever. Jag har faktiskt ringt Upnor direkt. De har en utmärkt support med vänliga människor med ett trevligt bemötande. De svarade även trots att jag ringde dem sent en fredag när de var på väg till en firmakonferens.

Följande är jag inne på nu:

En Push 15A placeras på mellanvåningen vilket blir ovanför 4 av de 5 slingorna vilket gör avluftning av slingorna enkel (luften stiger ju uppåt). På den femte slingan (övervåningen) skall jag sätta en avluftningsventil. Eftersom 4 av de 5 slingorna ligger under pumpen borde pumpen nu räcka till.

Eventuellt blir det en Push 15A Electronic som klarar 135 kvm och som har en utomhusgivare. Vet dock om detta är en overkill när vi har bergvärme som också har utomhusgivare. Det känns dock inte bra att ligga i gränsvärdet för vad pumpen klarar. Väljer vi en 15A kan vi inte utöka med en sjätte slinga eller förlänga någon av slingorna (vi kan ju ha räknat fel).

Matarledningen från källaren och upp till entréplanet där en enda fördelare sätts blir en Wirsbo Eval 25. Den kan jag inte expandera med det dyra Uponorverktyget jag köpte (3100 kr inkl moms, usch) som bara har expanderhuvuden för 15, 18, 22 och 28. Istället blir det till att köpa Wipex-kopplingar (RSK 2410664) som är en slags koppling med spännband som dras åt med skruvmejsel istället.

Det är viktigt att använda rören som heter Eval Pex vilket innebär att de är evaporeringssäkra, dvs gaser kan inte sippra ut genom plasten. Min gissning är att trycket håller sig i et eval-rör medan i andra rör kan trycket sjunka något om gas sipprar ut. Om trycket håller sig kvar bättre blir det inga luftbubblor och flödet påverkas inte. Man behöver då inte avlufta så ofta. Är jag rätt ute i mitt resonemang?

Om jag väljer en Fördelare som heter Q&E Euro-Cone kan jag kombinera 20 och 17 dimension i samma fördelare och enkelt montera rören med en skiftnyckel.

Tur att jag ringde Uponor.
 
Nackdelen med en Push 15 är att den har intern cirkulation vilket ger högre returtemp vilket sänker verkningsgraden på VP. Men det kan säkert nån VP-exepert mer om.

Låter som en dyr lösning, i princip skulle du väl klara dig med en extra pump om inte VP:s pump orkar med? Styrning finns ju redan i VP.

Anledningen till att rören skall vara syrediffusionstäta är att dom inte skall släppa in syre som gör att ståldelar i värmesystemt rostar.

Så länge man avluftar enligt anvisningarna blir det inte lättare för att fördelaren sitter över slingorna. Hoppas inte supporten på Wirsbo säger sånt!
 
Jag har min fördelare på "mellanvåningen" och jag hade inte några problem med att lufta slangarna på ovanvåningen utan någon avluftningsventil på slingorna. Det var bara att trycka på med pumpen så tryckte den ut all luft. Fick mixtra lite med hastigheten, sänka och höja några gånger innan den tog med sig all luft.

Dessutom vill man ju inte ha någon skarv på slangen. Jag har slingan oskarvad från fördelaren, upp i rummet och sen tillbaka till fördelaren utan en enda skarv. Känns mycket säkrare än att skarva på en avluftning.
 
Tack för era svar, intressant.

Golvvärme skall ju lägre temp än elementvärme. Pumpen skall sitta på en egen shuntgrupp, kan den verkligen påverka verkningsgraden på VP:en då?

Anledningen till placeringen på mellanplanet var inte enbart pga avluftningen utan även pga höjden. De var tveksamma till att pumpen kunde trycka upp vattnet 5 meter över pumpanläggningen. Den skall ju driva 5 slingor samtidigt.

Skall man ha en skarv med avluftningsventil så måste man även ha en inspektionslucka. Kan man som du säger Tompa avlufta ändå med lite trixande så är det ju tänkvärt för att slippa en skarv. Dock använder jag Wirsbo Q&E så risk för läckage är ju minimalt. Om jag sätter en skarv kommer jag nog göra det med en läckageindikeringsledning som leder ut ur väggen. Jag ska nog trippelkolla behovet av ventil innan jag gör detta. Luckor = fult och dyrt.
 
Den här branschen översvämmas av klåpare, det är ingen som helst skilnad att lägga en slinga 100 m vertikalt eller horisontelt, så ett uttalande som att det kan bli problem att "trycka upp vattnet 5 m" säger mer om den som uttalat det än om golvvärme :)

Varför ska man trixa med luftandet?? Det finns fina anvisningar hur luftning går till.
 
Kan bara säga hur jag gjorde...

Sitter en Push 22 (tror jag det var) i källaren som matar 4 slingor (20 slang) ingjutna i betongen. På övervåningen har jag 5 slingor (tror jag) fel 6 är det :) Nu räknade jag en gång till och fick det till 5 :rolleyes: Övervåningen har jag iaf golvvärme på ca 80 m2 med 20 slang.

Inga luftningsventiler eller nånting. När jag driftsatte systemet så monterade jag en slangstump på en av returanslutningarna på förgreningen och satte en kort slang till avloppet. Därefter öppnade jag kranen i FJV centralen för vattenpåfyllning och så spolade jag tills jag var säker på att luften var borta. En slinga i taget. Inga problem med kapacitet eller nånting.

Vågar inte tänka på hur många hundra meter slang jag har monterat...
 
Irriterande att man inte kan lita på supporten hos Uponor, tjejen som sade det där med att trycka upp vattnet kanske inte var så hemma på golvvärme.

Jag skall ta och ringa dit igen och fråga efter någon som har lång erfarenhet på vattenburen golvvärme.

Tur att jag inte har gjutit ihop golvet i källaren ännu. Kan fördelaren sitta i källaren slipper jag en massa bekymmer med extra avlopp på mellanvåningen och även inspektionslucka och avluftningsventil på övervåningen. De tre eller fyra slingorna på mellanvåningen blir bara 3 eller 4 meter längre om fördelaren sitter i källaren så det borde inte påverka kalkylen nämnvärt (totalt 16 meter extra rör). Kanske det får bli en Push 15A Electronic istället för en Push 15A, alternativt en Push 22A.
 
Annars kan du ju fråga mig som även har praktisk erfarenhet :)

Vi sätter helst fördelaren i källaren om det är lämpligt för slinglängderna. Då slipper man allt slabb med vatten på våningarna. Hemma har jag fördelaren för nedervåningen i källaren och fördelaren för övervåningen på övervåningen. Men luftningen av övervåningens slingor gör jag i källaren.
 
Eftersom huset är ett 100 år gammalt trähus så kommer vi bara att dra in (vattenburen) golvvärme där vi lägger klinker, tex nya badrum, kök och hall. Övriga stora radiatorerna som finns kvar behåller vi, de fungerar utmärkt.

Om vi bara har en slinga (badrum) på övervåningen borde vi väl då mata denna ifrån fördelaren i källaren. Även de tre slingorna på mellanvåningen borde vi kunna mata ifrån källaren, det blir ca 3 meter extra per slinga jämfört med om vi hade haft en fördelare på mellanvåningen. Då blir det bara en pump och fördelare i hela huset.

Jämförelse på fördelare i källare resp mellanvåning:

Fördelare i källare innebär följande:
* 6 meter extra för slingan till övervåning
* 3 meter extra för tre slingor på mellanplan (totalt 9 m)
Totalt 15 meter extra slingor

Fördelare på mellanplan:
* 3 meter extra för slingan till övervåning
* 3 meter extra för källarslingan
* 3 meter grövre matarledning från bergvärmepump till mellanplan
* Extra brunn och fuktspärr måste sättas på mellanplan under fördelaren. Vi har inget våtrum centralt vid murstocken på mellanplanet där ledningarna går upp.
Totalt 9 meter extra slingor

Det verkar bättre med 6 meter extra slingor jämfört med extra brunn under fördelare på mellanplan. Alternativt drar vi längre matarledning och sätter fördelaren på mellanplanet i köket eller i badrummet. Men detta kräver längre ledningar tillbaka till både källare och övervåning (2x5 m = 10 meter totalt).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.