Vi är ett par 40+ ungarna flyttat ut ,som har tänkt bygga ett en plans hus, nu har vi kört fast vid måtten 8X15 meter och det inkluderar 2 sovrum 1 badrum, kök med öppen planlösning till vardags rum för att inte få klaustrofobi känsla. Är det någon som haft liknande bekymmer och hittat en lösning tacksam för svar,kanske andra mått?,
 
Hej och välkommen för det första.

Sen över till din fundering. Som referens kan jag nämna att mitt föräldrahem var 7X14 meter. Där klämde man in 3 sovrum, badrum, tvättstuga, klädkammare vardagsrum och kök!. Förvisso pratar vi relativt små rum och tarmbadrum men det visar lite vad som går att klämma in med rätt bra funktion.

Ni har en meter till på varje mått så om du beskriver lite mer vad du önskar så kan det nog komma en hel del bra förslag från alla idesprutor här på forumet

Sen har vi ju förståss ett helt delforum för just planlösningar så jag flyttar det här ämnet dit
 
Redigerat:
Hemmakatten
Vi har boyta 115kvm (byggarean blir väl uppåt 130kvm). Byggde nytt vi också när ungarna flyttade ut. 2 sovrum, 1 bad, 1 WC, pann/teknikrum, tvättstuga, klädkammare och kök o vardagsrum i öppen lösning. Mycket luftigt och fint. Huskroppen invändigt är iprincip 6x 18 meter, med sovrum o bad som sticker ut lite. Ett långsmalt hus som tar tillvara utsikten men också ger möjlighet till avskildhet mellan kök/vardagsrum och sovrum. Utvändigt har vi altaner under tak längs hela långsidan och ena gaveln.

Vi anlitade arkiteker som ritade huset efter våra önskemål om funktioner mm.
 
Bifogad skiss är bara en av en av en rad tänkbara lösningar av Igmikaels "problem". Som Hemmakatten förklarar bör man i hög grad låta tomten och läget diktera planlösningen. Då blir summan mest lyckad.
 
Vårt hus har de invändiga måtten på 8,5 * 11 meter och de rum ni vill ha plus bastu och ett litet skafferi, även om rummen inte är stora upplever inte jag det som trångt. Ska tillägga att vi har 2,60 i takhöjd samt ryggåstak i vardagsrum/kök, med vanlig takhöjd skulle det nog kännas mindre. Kanske att planlösningen kan ge er lite idéer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.