Hur är måtten på huset, rummen. Svårt att veta om de är inklämda lr inte när man inte vet kvm måttet :)
 
Mikael_L
mats o, på höger sida om dörren finns det lite plats för först en klädhängare sen ett par-tre garderober. Klädhängaren får alltså en nisch mellan yttervägg och första garderobsidan.

Att ha toadörr på den sidan vore ju trevligt av de skäl du nämner, men då ryker mycket klädförvaring. Tja , jag vet inte ...
Det är svårare att göra en bra entré än man kan tro. :surprised:

Att banka ut hörnet ger fördelar som:
Enklare rent byggnadskonstruktionsmässigt.
Större v-rum (som vi egentligen inte efterfrågar).
Punkt 1 på listan tillgodoses, matplats + v-rum i anslutning till varandra.
Större balkong + uteplats som har utsikt (och sol från) alla vädersträck söder -väster - norr.
(För nu antar jag att du menade att balkong fortfarande skulle vara kvar, men bred som hela gaveln)

Till nackdelar hör.
Större v-rum (=högre produktions och driftkostnad)
Uteplatsen blir närmare gatan.

Sen tycker vi indragna hörnet ger ett trevligt käckt arkitektoniskt intryck. Eller är det nåt man bara kommer sucka över om 20 år? "åååhh, det ser så 2000-tal ut ..."


mycke_nu skrev:
Tycker fasaden ger ett oharmoniskt intryck med olika stora fönster placerade lite hipp som happ. Modernt för visso...
Precis, jag tycker också fasaden ser för bedrövlig ut. Det måste göras något åt det!
 
Mikael_L
En variant där det inte är en lång smal korridor åt höger kan se ut så här:

Men jag tycker egentligen inte att den vinner något. Samma yta spills, antingen som 2x2,5 meter eller som 1,2x4 meter.
För att släppa in lite ljus så kan vi ha fönsterdörr in till klädvården och fönster på väggen mittemot.
Men det blir ändå ingen uppmuntrande syn att kika in och se en återvändsgränd med 4 dörrar.
På bilden har jag inte ritat in alla dörrar, så ni får tänka er dom.
 
  • planlosn-BV#2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • vy-hall-kladvard.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Ja lite mått är ju inte dumt att ha.
För mig är det ju inga problem, då jag snabbt mäter vad jag vill! :D

Här skickar jag en måtsatt BV, alla möjliga invändiga mått.
 
  • BV-matt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nja, jag tycker att ni ska tänka om helt. Risken är att ni bara går runt ett problem med ett annat. Moment 22, typ. Försök att hitta en färdig planlösning som ni kan ändra, men bara lite. Vill inte vara nån Wiesserbisser, men så tror jag.
 
Jag gillar verkligen din lösning, med en del justeringar.

Om du tänker det första sovrummet och badrummet, om du fasar av hörnen och sätter dörren där så får du en lite kortare korridor och inte så trångt med dörrarna.

Trappan är lite skum tycker jag. Som du har ritat den nu så blir det ett litet utrymme mellan den och köksväggen. Jag skulle spegelvända den eller ta en mer fyrkantig trappa. Allternativt göra ett förråd under trappan.

Det där med produktionskostnaden med det utbankade hörnet tror jag inte du behöver vara så orolig för, som nu har du jue bakong somkostar en del. Ett alternativ skulle vara att ta ut det bara lite.

Sedan hittade jag själv en planlösning som jag blev väldigt intresserad av....korridor,javisst, men annars var den perfekt. Ta bort det där öppna upp så kanman sätta in ett rum där med.

http://www.vallsjohus.se/files/customized/tvaplan_2.pdf
 
Jag reagerar på två saker:
Trappen?? Den verkar ju ta hur mycket plats som helst, särskilt när den nedre deler är mitt på golvet?

Balkongen, vad skall ni ha den till? Den blir liten om ni tänkt ha ett matbord där. Det blir samma nere under balkongen.. Jobbigt med en stolpe där, kommer ni nog tycka vara jobbig när ni skall placer utemöbler. Gör balkongen mycket större, den behöver väl inte vara lika stor som husväggarna?
Badrummen tycker jag verkar små.. Särskilt den ni kommer använda mest = det där nere.
Två entredörrar nära varandra tycker jag oxå ser konstigt ut. Jag hade nog satt tvättstugedörren på kortsidan.
 
Evasch :s lösning tycker jag är värdelös, man kan inte ha två vardagsrum, öppna mellan varandra. Barn och föräldrar kommer tex störa sig enormt på varandra när man umgås samtidigt på de båda utrymmena
 
evasch skrev:
Ta bort det där öppna upp så kan man sätta in ett rum där med.

[länk]
Som du ser så hade jag en lösning för det med :)
 
Så långt läste jag inte.. ;)
 
Högre produktionskostnad på att banka ut hörnet, mja kanske. Du behöver ju ändå tak över men visst lite isolering och så går men du slipper två hörn och rak vägg är relativt billigt och enkelt. Högre driftskostnad, inte alls säker på det. Återigen hörn är inge bra, inte ur isoleringssynpunkt heller :)

Tanken var ju precis som du säger en altan i fullbredd framför huset. Drar man ut taket så har man chansen till ett uterum tom om man vill och så får man en trevlig plats framför huset nere också där man har regnskyddet gratis
 
Mikael_L
5.2 racing skrev:
Nja, jag tycker att ni ska tänka om helt. Risken är att ni bara går runt ett problem med ett annat. Moment 22, typ. Försök att hitta en färdig planlösning som ni kan ändra, men bara lite. Vill inte vara nån Wiesserbisser, men så tror jag.
Nu är jag inte säker på hur du menar.
Tycker du förslaget är helkasst, eller uppfattar du som att vi tycker det är helkasst?

Vi tycker iaf att det här förslaget har många goda förtjänster. Jag skulle i princip kunna sätta igång och bygga efter det.
Men samtidigt är vi inte dummare än att vi vet att det givetvis går att förbättra, kanske med både stora saker likväl som finputsning.

Och det är kanske främst de östra delarna av huset, de till höger om entren, på båda plan, som vi undrar om man inte kan förbättra.
 
Mikael_L
mats_o skrev:
Högre produktionskostnad på att banka ut hörnet, mja kanske. Du behöver ju ändå tak över men visst lite isolering och så går men du slipper två hörn och rak vägg är relativt billigt och enkelt. Högre driftskostnad, inte alls säker på det. Återigen hörn är inge bra, inte ur isoleringssynpunkt heller :)
Ja du har rätt, enda skillnaden blir lite bottenplatta och endast isolering i en liten bit tak.
Väggytan blir identisk.
Tanken var ju precis som du säger en altan i fullbredd framför huset. Drar man ut taket så har man chansen till ett uterum tom om man vill och så får man en trevlig plats framför huset nere också där man har regnskyddet gratis
Men tänkte du en balkong också? Annars blir ett tak på höjd över våning två lite löjligt över en markplacerad uteplats.

Jag köper inte idén, än iaf. Men vi kan fundera vidare på det, helt klart.

Jag tycker det känns mer som att borde avgöras av vilket uttryck huset ger mot omgivningen, vilket är snyggast, coolast, "framtidssäkert" osv.
För jag känner inte att en mycket större altan under tak gör oss lyckligare.
 
Vet inte riktigt hur du tänkte utnyttja klädvårdsrummet, men om du istället gör innersta sovrummet större genom att ta av korridoren och låter ingång till klädvård gå genom detta sovrum så vinner du några kvm i form av större sovrum...
 
Mikael_L skrev:
Nu är jag inte säker på hur du menar.
Tycker du förslaget är helkasst, eller uppfattar du som att vi tycker det är helkasst?

Vi tycker iaf att det här förslaget har många goda förtjänster. Jag skulle i princip kunna sätta igång och bygga efter det.
Men samtidigt är vi inte dummare än att vi vet att det givetvis går att förbättra, kanske med både stora saker likväl som finputsning.

Och det är kanske främst de östra delarna av huset, de till höger om entren, på båda plan, som vi undrar om man inte kan förbättra.
Det är nog jag som tycker det är helkass. Inte för att vara nån allsmäktig allvetare på nåt sätt, snarare tvärtom, enbart för att hjälpa. Men nu skall ju inte jag bo där, utan ni. Så tycker ni att detta är det bästa -kör på det. Nu frågade du om åsikter och det får du av mig. (onekligen;))

Min personliga åsikt är att det ser ut som att planlösningen är hemmapulad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.