Hejsan,
Finns det någon som känner till BetonghusArkitekten och har erfarenhet av dem och/eller deras byggmetod?
 
Jag är också intresserad av detta. Jag ringde till honom, och han var mycket sympatisk och brann för sina betonghus. Jag gillar idén med att det är gjutet på på bägge sidor om isoleringen till skillnad från Finjas och Hedas system. Dock så kör de vanligtvis med vanliga träreglar i innerväggar, jag skulle vilja ha betong rakt igenom.

Hur som helst så kunde man köpa bara väggar om man ville det. De reste väggarna på 2 dar om du kolla på deras XL serie. Elen låg ingjuten i väggarna så det gäller väl att tänka till där. Skulle gärna höra något från någon som bor i ett av dessa hus.
 
Precis, jag håller med. Gillar upplägget med betong om båda sidor. Har haft lite mail utväxling med "honom" de senaste dagarna. Frågade senast idag om innerväggarna konstruktion, är inte så intresserad av trä! Dock borde det inte vara några problem att göra dem i lättbetong eller liknande. Har också bett honom skicka lite mera bilder på byggt hus, då jag skulle vilja se ytan, den målas ju om jag förstår det rätt och putsas inte.
 
Asså man kan välja hos flesta Prefab element tillverkarna hur man vill ha sina SW- element. Om vill ha gips eller betong innerskiva. Om vill ha 230mm eller 400mm isolering. Eller en 150mm tjock innerskiva. Det är inga konstigheter att ändra.
Ja finja kör med 2 olika system till sina katalog element.
 
Ser att Finja säljer sina klimatväggar (120+130+50mm iso) med ett Up om 0,14. Spontant undrar jag om de då räknat in balkpelarramen i detta!! Om montageplåtarna sitter ingjutna i betong kommer de att ge stora bidrag till värmeförluster.

Nå'n som vet?


/per


betong och plåt är väldigt oförlåtande material om man tänkt fel!
 
anaitis skrev:
?????
Finjas har btg på båda sidor så vitt jag kan se:
[länk]
Coolt, hade bara sätt den varianten där man gipsar och grejar på insidan.
 
Per dessa är SW-element är själv bärande skivor så då behöbs inga pelarare.
Sen sitter montage fästena i en skiva så de bryter inte isoleringen.
 
Watchmen skrev:
Per dessa är SW-element är själv bärande skivor så då behöbs inga pelarare.
Sen sitter montage fästena i en skiva så de bryter inte isoleringen.
Watchmen - bilden är tagen från Finjas pdf över klimatväggen. Ser inte ut som en sandwich - och rambalkdelar syns i snittet. Ytterskivan ser också lite tunn ut för att ta laster. Hur, och i vad sitter montageplåtarna fästade?
/per
 
  • Picture 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Aha. de har fått ett nytt element. plåtarna sitter antagligen i ytter skivan eller i rambalken kvittar igenligen. rambalken är sammanfogad med ytter skivan med "hårnålar"
 
Watchmen skrev:
plåtarna sitter antagligen i ytter skivan eller i rambalken kvittar igenligen. rambalken är sammanfogad med ytter skivan med "hårnålar"
Watchmen - jag vet av egen erfarenhet att det spelar stor roll hur montageplåtarna sitter fast i väggen. Om det är så att plåtarna sitter ingjutna i ytterskivan har man skapat ENORMA köldbryggor rakt igenom isolerskiktet. I våra HEDA Excellent-väggar sitter plåtarna så de är i direktkontakt med ytterskiktets betong, och vi har enorma problem med kylan som kommer in den vägen.

/per
 
Nä nu hänger du inte med. När jag säger yterskivan så är det bara ytterskivan .
Det du snackar om är om montage plåten samman binder med båda skivorna.
Då heda kör med bara en skiva så det inte montageplåtarna som orsakar köldbryggor utan stålreglarna.
Sen är standard plåtarna 60x100x10mm i kör en skivad element (skiljer lite mellan element tjocklek). Det är helt omöjligt att sån plåt är en köldbrygga för att den ligger framför isoleringen och i betongen. Sen gör man en förbindings plåt, väggen tjocklek minus 60mm x100x10mm och stick i varje skiva. Där kontakt ytan är 10x100 så det en väldigt liten köldbrygga. Men vanligast är montage plåten på innerskivan för sänkt 20mm. Som du kan ser här på länken http://www.ofiengineering.se/News2.htm.
Sen förbinds SW-element med hårnålar (5st /kvm) eller liknade förbnindnings eller förbindingstegar (cc600 eller cc1200) om vill att båda skivorna ska upp lasterna.
Hårnålarna kan jämföras med spiken håller isoleringen på en trävägg. minimal Köldbrygga

mvh alex
 
nä - där hängde jag inte med....

per
 
Hej,
Jag har byggt, och bor i ett hus som Jan från Betonghusarkitekten projekterade. Där är konstruktionen sådan att innerskivan (150mm) är bärande, ytterskivan (70mm) hänger endast i innerskivan i en slags trådkonstruktion (rostfri, här hamnar ju kondenspunkten!) utformad ungefär som en stege.
Vad gäller väggkonstruktionen fungerade det hela fantastiskt bra, otroligt bra passform & jämna spalter mellan väggar etc.
Man får som sagt tänka till vad gäller eldragning (och även vvs-, om man vill ha vägghängda kranar etc) och det är ju ganska maskinintensivt de dagar man reser väggarna med många lastbilar och kraftig kran för att lyfta dem på plats, men för oss förlöpte hela väggentreprenaden väldigt smärtfritt.

mvh Christian
 
Vi har diskuterat betonghus med Jan M en längre tid. Varit och tittat på ett antal hus runt Göteborg byggda på detta sätt. Verkligen tilltalande med betong runt isoleringen, borde ge fint inneklimat vinter som sommar. Men det kostar. Särskilt om huset inte är en rektangel,utan har många vinklar och vrår.
En fin planlösning har vi jobbat fram tillsammans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.