Hej
Vi planerar att renovera vår hall och efter en del funderande kom vi fram till att vi vill ha klinker vid dörren, ca 4 kvm. Det jag undrar nu är om man man behöver något fuktspärr under klinkers. Har läst någonstans att det vore bra för man släpar in en del vatten vintertid.

OM man ska ha något spärr ska man då använda både fuktspärr under klinkers och sedan vattentät fog, eller hade det kanske räckt med bara vattentät fog, för trots allt är det inga större mängder vatten man tar i.

Ni som har lagt klinkers i era hall, hur gjorde ni?
 
T
Skippa tätskiktet, du har ju inte någon brunn som vattnet kan rinna ner i.

Primern som du dammbinder med är lite tät i sig själv så det är ett tillräckligt skydd.

Tror inte det finns någon vattentät fog.

Släng in en elslinga så torkar det lilla vatten som kommer in upp snabbare. Kostar inte mycket på den lilla ytan. Sedan är det ju skönt för fossingarna.
 
Jo, det lutar år att det inte blir någon fuktspärr, däremot tror jag att jag hoppar även över golvvärme. Vill inte behöva ta någon hantverkare, elektriker i detta fall, hem.
 
Har klinker utan golvvärme i hallen och det blir förb.. kallt, det största misstag jag gjort i vår renovering av huset. Men nu ska klinkersen huggas bort till hösten och golvvärme in.
 
Klart man ska ha golvvärme i hallen, allt slask man drar in försvinner på ett par timmar.
 
Hantverkaren, i det här fallet elektrikern ska ju "bara koppla in" själva monteringen gör du ju själv. Kostar inte många kronor och det är det klart värt. Utan golvvärme är det bara 50% funktion. Du kommer att ångra dig om du inte lägger slinga under.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.