Hej!
Skall bygga på en tomt som består av en stor kulle med fin utsikt. Högst upp där huset skall stå är det plant berg. I ena änden där husgrunden skall vara, så lutar det av litegrann (bra att förlägga serviceledningar där, sedan återfylla).
Om man väljer att bygga med platta, hur gör man då? Kan man bygga upp med kantelement direkt på berget och fylla upp med makadam? Eller åker man på att spränga likaförbenat...?

..eller är min tomt snarare en gyllene läge för krypgrund? Finns ju ingen risk för vare sig markfukt eller inträngande vatten då huset hamnar på högsta punkten.
Kvar finns ju förstås risken med uteluft som kondenserar på sommaren.

Kommentarer och råd mottages tacksamt!

//LocTite
 
Det finns ju en norsk variant (tror jag) där man gjuter en stödmur. På lägsta punkten ordnar man avrining så att inget vatten blir stående. Innanför muren fyller man upp med dränneringsgrus och sen kan man göra en vanlig plan platta.

Ett annat alternativ är ju en plintgrund. Bara att borra fast armeringen i berget och sen gjuta plintarna. Försök få fuktproblem med den lösningen :)
Man bör dock ha lite tjockare bottenisolering då då man inte har någon värmehjälp underifrån
 
Aha, plintgrund kanske är svaret på frågan!

Då sätter man väl lämpligen nån variant på avtäckning (typ glespanel?) nertill runtom?
Gissar att plinthöjden bör vara ungefär densamma som höjden på en krypgrund?

//LocTite
 
Det ska ju ventilera rejält så typ glespanel eller spalje. Något ditåt som ser bra ut. Tror jag har ca 30 cm mellan mark och bjjälklag där det är som lägst under det här huset
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.