Jag har anlitat en bergvärmefirma som skulle borra ett 130m djupt hål.
På ca 90m djup så går borrkronan på borren av för dom.
Då kommer dom tillbaka nästa dag och borrar ett till hål 3 meter därifrån på dom resterande meterna dvs 40m.

Nu undrar jag om det är så bra att göra så?

Är det någon som har erfarenhet av detta?

Tappar jag effekt på detta viset?

Väldigt tacksam om jag får hjälp!!!
 
Jag hittade svar själv....bara man letar lite....

Taget från SVEP´s Hemsida:

Varför borrar man ibland flera hål?
Anläggningar för uppvärmning av exempelvis stora villor, skolor och industrier måste kunna leverera stora mängder värme. Eftersom borrning ner till stora djup är kostsam och tekniskt sett mera krävande, borrar man flera grundare hål. Det är viktigt att hålen inte placeras för nära varandra – vanligen rekommenderas minst 20 meters avstånd mellan två hål. För tätt placerade energibrunnar "stjäl" energi från varandras värmeupptagningsområden och följaktligen inte kan leverera den beräknade energimängden. Om man inte klarar 20-metersgränsen på markytan, kan lutande hål borras (så länge de hamnar innanför tomtgränsen) – borrhålen lutas då från varandra (i solfjädersform) så att medelavståndet mellan borrhålen är minst 15-20 meter (avståndet mellan borrhålens resp. mittpunkt). Dimensionering av s.k. flerhålssystem är mera invecklad då man måste ta hänsyn till hålens inbördes läge. Vanligen rekommenderas flerhålsborrning om dimensioneringsberäkningarna pekar på att ett borrhål med djup överstigande 200 meter.
 
Ja visst hittade du ett svar, men kanske inte det du sökte?

Som jag läser texten är din borrares lösning inte nån höjdare? Om ni inte det lutar REJÄLT på 40-metershålet (45 grader?).
 
nej detta är ju inte sant....

Behöver jag tillägga att dom körde sönder halva tomten dessutom....
Ungarna blev jätteglada när dom såg att deras sandlåda bestod av kaffeved....
Sedan backade dom upp i våran största rabatt.... när dom inte hade behövt göra det!!

Jag vet inte vilka rättigheter man har att säga upp avtalet med dom....suck....

Någon som har ett par seriösa bergvärmeinstallatörer att rekomendera i sthlm omr ??
 
Tänkte jag skulle visa en bild hur det ser ut....
Det är 3 meter mellan hålen...
Det ni ser uppe till vänster är där han backade rakt upp i våran häck/rabatt.
Det nere till höger är sandlådan...ja eller vad det nu blev kvar av den....suck...
 
  • DSCF2967.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Att man gör flera hål förekommer, då man av olika anledningar inte kommer längre i det första (det står ofta i det finstilta att du åker på den extra kostnad detta innebär)

sen kan man ju dividera om det ska vara exakt samma totala hål längd eller om man ska kompensera med lite längre.

när det gäller att manuvrera borr riggen så går den väll i 2 km/h så det låter ju märkligt att dom kört över massa saker.

när jag borade så var det väldigt trånkt att momma in på min tomt, så dom var här o kola föst, o lova att som skulla kunna komma in (det var 5cm på varje sida att vika på + at som fick lyfta tornet m.m. under manuvreringen för att inte köra sönder grannens garage. sen att gräsmattan vart lite uppriven ser jag inte som något konstigt (ven detta talade dom om i förväg)

Lite jord 6 gräsfrön, sen få syns det int mer.
 
Gräsmattan bryr jag mig inte ett dugg om....

Men det märkliga var att jag och borraren gick igenom hur han skulle köra in...Ja han kunde inte svenska och engelska skall vi inte prata om, men tillslut förstod han mig....
Om han hade kapat 3 grenar på ett äppelträd som står till höger om bilden(syns dock inte) så hade han kommit fram....LÄTT!!!

Det känns nästan som om han ville köra sönder så mycket som möjligt, ja vad ska man tro....??

Men det stora problemet är att hålen är alldeles för nära varann. Tror nämligen inte att dom e så sugna på att komma hit igen o göra ett hål till på rätt djup denna gång.
Utan dom säger att detta kommer att fungera, medans att folk som kan detta ser det som ett stort misstag...
 
Hur långt till berg har du?

Vad har du tidigare förbrukat för värme och varmvatten?

Vi kan konstatera att du inte får samma effekt på dina borror, som om du hade haft en på 130 meter. Det du kan göra för att minska problemet, är att ansluta frikyla. Då återladdas borrorna och problemet blir mindre. Dessutom får du bra komfort även på sommaren.

Att plocka tillbaka den där borrfirman känns ju inte så kul.

Har du en firma som sköter om hela entreprenaden, så kräv bra rabatt på frikylan.
 
Kalarne skrev:
Länken nedan går till en artikel där termisk influens mellan borrhål behandlas. Skriven av Göran Hellström, proffessor i matematisk fysik i Lund.

www.miljosamverkanf.se/download/Tidigare%20kurser/Termisk_influens.ppt

Verkar ganska enkelt att bevisa att det du fått är helt undermåligt!
Tack så mycket, precis vad jag var ute efter...!!!
 
Jag undrar vad för aktivt djup din värme anläggning skulle ha (vattenpelaren i borrhålet) Jag har borrat 100tals borrhål och inte många har det kommit vatten i redan vid 40 meter, alltså kanske ditt 40meters hål är torrt. Då förlorar du mkt effekt...
Normalt brukar vattenpelaren börja på 6-10meters djup.
 
fast det kan ju ta flera dar innan hålet fyls med vatten till normalt djup.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.