Planerar att bygga en spiskåpa till vår häll + vedspis och har bläddrat runt i olika trådar på forumet. Ser t.ex. att man kan bygga med lättbetongblock och få väldigt fint resultat, men jag funderar på om det finns något enklare sätt att få till en snygg, putsad spiskåpa i gammal stil. Är lite bekymrad över tyngden om man skulle köra lättbetongmetoden, men det kanske inte blir så tungt trots allt? De färdiga varianterna har vi redan uteslutit pga pris och eftersom de känns väldigt plastiga.

Kan man använda någon form av kartongfri gipsplatta? Minerit? Tacksam för tips!
 
Hej frhe

Jag gjorde min egen spiskåpa i hörn pga. att efter vi bestämt hur köket skulle bli så var jag tvungen att förskjuta hörnet lite (spis i hörnet, lite överdrivet 40 gr vinkel på ena sidan o 50 gr på andra sidan) för att få plats med de skåpen vi hade att tillgå. Därför passsade ingen färdig spiskåpa så jag gjorde en själv.
Tog plåtprofiler och snodde ihop en stomme som jag sedan limmade (PL400) på gips skivor som var utskurna så de passade. Sedan var det "bara"att skruva upp den på plats.

Lycka till JPe
 
Jag har gjort ungefär som JPe. Jag fasade dock av alla kanter ganska rejält och sedan drog jag på ett cementspackel över hela kåpan. Drog av det med en borste och målade hela skiten vitt. Blev faktiskt mycket snyggare än vad jag trodde och den passade riktigt bra i den gamla timmrade sommarstugan.

Lycka till!!
 
Hej på er, står själv i begrepp med att ta tag i detta just nu, tänkte också bygga av plåt, trå och spårad mdf som jag skall ha för att forma "hålkärls" profileringen av i nederkant,, har gjort en innan å då gjorde jag den av pärlspånt, men denna blir "putsad" tänkte använda gipsbruk eller nått,.... Släng gärna upp bilder på era hrmma snickrade kåpor, alltid roligt med nya ideer och insperation MVH!

Ps. här är den ännu ej helt färdig målad och spacklad ;)
 
  • 20071226.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20071226(001).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för svar! Tror kanske jag provar på metoden med lättbetongblock som Tommiz gjorde på Pålsgatan. Dock en annan fråga - under spiskåpan ska vi mura för spishäll och vedspis och valet har fallit på lecablock. Dock är golvet under något sviktande... Ska man ta bort govlet och gjuta upp från grunden (just under spisen finns faktiskt ett fundament som slutar typ 5 cm under bjälklaget, så det innebär håltagning + kanske 25-30 cm gjutning upp till innergolvets nivå. Annars är väl risken att det spricker och rör sig för mkt??
 
Någon som har erfarenhet av H+H multiplatta för denna typ av projekt (alltså bygga spiskåpa)? Finns billigare alternativ? De matieral som användes i t.ex. Pålsgatans tråd verkar ju inte finnas längre (Ytong). I så fall tänkte jag använda den plattan som är 2,5 cm tjock, verkar ju mer praktiskt än de tjockare.
 
Ytong/Siporex finns väl fortfarande? Iaf enligt hemsidan
 
Jag körde med den multiplatta som Beijer säljer 50mm.
Den tunnare känns för klen trots tillkommande putslager.

Du bör gjuta ett fundament till spisen, skippar du dessutom lättbetongen och tar riktigt tegel så får du ett värmemagasin som är väl värt att ha.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.