Min mening var inte att beskylla hela branschen för något utan poängen var att vissa aktörer av någon anledning ändå klarar sig trots att de inte sköter sig och struntar i om de lämnar missnöjda kunder efter sig, därav uttrycket ”skyddad verkstad” Både kunderna och alla seriösa i branschen har väl samma intresse av att dessa försvinner och inslag i tv eller erfarenheter som diskuteras på olika forum har förhoppningsvis den effekten.

Det är möjligt att vi var både risktagande och naiva när vi kastade oss in i projektet att bygga hus men vi kollade först upp både entreprenören och husföretaget på nätet men hittade inget oroväckande. Vi lade sedan ner väldigt mycket tid på avtalet och hade också flera kunniga hantverkare och andra insatta i bekantskapskretsen som hjälpte oss innan och under bygget bland annat en nu pensionerad byggnadssnickare som byggt just småhus hela livet.

Inget av detta hjälpte ändå och vi har haft massor med problem både innan, under och efter bygget. Om man inte ens klarar att leverera och stå för det man har kommit överens om, utföra avtalat jobb på ett fackmannamässigt sätt och åtgärda de brister som konstaterats vid besiktningar och dessutom verkar strunta i om kunden blir nöjd i slutändan så hjälper tyvärr varken avtal eller kunniga personer i omgivningen. Jag kunde aldrig i min vildaste fantasi föreställa mig ens en bråkdel av alla de problem vi haft innan vi började bygga men jag får nog lov att erkänna att man varit lite naiv och inte insett hur det kan fungera i branschen. Men förhoppningsvis är våra erfarenheter och andra liknande undantag och en bekant har precis haft slutbesiktning på sitt hus efter en helt problemfri byggperiod som avslutades med 0 anmärkningar i protokollet. Kul att också se hur det ska fungera! :)
 
Utifrån det Mr.Bygg skriver så har han haft problem under hela byggprocessen. Detta hade inte vi. Allt gick relativt bra tycker jag. Problem som uppstod tog snickaren sig av efter samtal med mig. Vi har under hela bygget haft egen godkänd KA som självklart var med vid slutbesiktningen. Det var efter den som problemen började. De anmärkningar som står i det protokollet bryr inte Anebyhus sig om. Allt som händer i den här saken kommer att uppdateras på detta forum.
 
mr_bygg skrev:
Jag kunde aldrig i min vildaste fantasi föreställa mig ens en bråkdel av alla de problem vi haft innan vi började bygga men jag får nog lov att erkänna att man varit lite naiv och inte insett hur det kan fungera i branschen. Men förhoppningsvis är våra erfarenheter och andra liknande undantag och en bekant har precis haft slutbesiktning på sitt hus efter en helt problemfri byggperiod som avslutades med 0 anmärkningar i protokollet. Kul att också se hur det ska fungera! :)
Visst är det så att de allra flasta husbyggen löper på som de ska och man får det man rimligen kan förvänta sig och är nöjd i slutändan. Visst kan resan dit bli lite hisnande, men ingen kan väl påstå att det är helt enkelt att bygga hus....
Det bästa man kan göra är att prata med andra människor som bygger och har byggt nyligen, helst med samma personer och organisation som man själv tänker använda.
Jag kan föreställa mig att ni nu är en vandrande uppslagsbok för vad man bör tänka på inför husbygget ;-)

Sedan den viktigaste läxan av alla:
Betala INGENTING på bygget som inte blivit monterat/levererat/installerat på ett fackmässigt korrekt sätt.
Håll inne alla pengar ni har rätt till och glöm inte de 10% som inte betalas förrän majoriteten av besiktningsanmärkningarna åtgärdats. Om ni inte själv akan bedöma om det ni fått är värt att betalas, anlita egna fackmän för den bedömningen!!!
(en bra KA är här guld värd)
 
volvo skrev:
Visst är det så att de allra flasta husbyggen löper på som de ska och man får det man rimligen kan förvänta sig och är nöjd i slutändan. Visst kan resan dit bli lite hisnande, men ingen kan väl påstå att det är helt enkelt att bygga hus....
Varför ska det vara så svårt att bygga ett hus? Jag anser att det inte är svårare att bygga hus än det är att bygga andra produkter vi konsumerar under vår livstid.

Problemet som jag sett är att det generellt saknas kvalitetstänk och långsiktigt arbete att förbättra arbetsmetoder och lösningar inom byggsvängen. Det är fortfarande för mycket gubbvälde med åsikter som "jag har gjort det här sedan 50-talet, jag kan det här, så här vi alltid gjort mm". Att det inte pågår arbete hos mindre byggfirmor för att öka kvaliteten, leveransprecision och leveransnoggrannhet kan jag förstå men att det inte finns hos drakar som Skanska, PEAB, JM mfl visar på att de inte fattat detta än. Kvalitet och leveransprecision är faktiska konkurrensmedel på en tuffare marknad.

TS>>Ledsen, jag vet att detta inte för din tråd framåt men kunde inte låta bli......
 
JBa skrev:
Varför ska det vara så svårt att bygga ett hus? Jag anser att det inte är svårare att bygga hus än det är att bygga andra produkter vi konsumerar under vår livstid.

Problemet som jag sett är att det generellt saknas kvalitetstänk och långsiktigt arbete att förbättra arbetsmetoder och lösningar inom byggsvängen. Det är fortfarande för mycket gubbvälde med åsikter som "jag har gjort det här sedan 50-talet, jag kan det här, så här vi alltid gjort mm". Att det inte pågår arbete hos mindre byggfirmor för att öka kvaliteten, leveransprecision och leveransnoggrannhet kan jag förstå men att det inte finns hos drakar som Skanska, PEAB, JM mfl visar på att de inte fattat detta än. Kvalitet och leveransprecision är faktiska konkurrensmedel på en tuffare marknad.

TS>>Ledsen, jag vet att detta inte för din tråd framåt men kunde inte låta bli......
Det ska inte vara särskilt svårt att bygga ett hus utifrån gällande normer för en fackman, inte i alla fall enligt de hantverkare som vi känner som följt vårt bygge. Vi har inte så stor koll men med tanke på hur förbannade de hantverkare varit som följt vårt bygge och om man också lägger till besiktningsmännens omdömmen så börjar man ju undra vad tidigare kunder accepterat och varför man inte ska kunna kräva ett vettigt resultat med tanke på hur mycket man betalat för tjänsten.
 
Redigerat:
Vi blev ju lovade svar från Anebyhus i slutet av förra veckan(v.10). Som vanligt när det gäller Anebyhus så kom det ju inget svar. Jag trodde inte att vi skulle få nåt svar heller. Kommer att ringa advokaten igjen idag. Fan, jag blir så trött på det här. Klarar knappt jobba.
 
Vi tittade i ett tidigt skede på ett Anebyhus men är nu glada att vi valt bort dem!

Kämpa på och låt detta ta kol på er! Ta hjälp av en advokat istället!
 
Advokat har vi och alla mail och brev(som vi inte fått svar på) har vi idag skickat till honom. Hoppas då att Anebyhus fattar att vi inte ger oss!
 
Haft flera samtal med advokaten. Han har fått utskrift av alla mail och brev som vi skickat til Anebyhuhs nu och kollat igjenom dessa. Han tycker som oss att det ser för djä..gt ut. Han kommer att kontakta Anebyhus och höra vad de har att säga till sitt försvar. Vad nu det kan vara.
 
Advokaten har nu skickat både mail och brev till Anebyhus. Varken han eller vi har fått nåt svar. Inte hört nånting. Varför Anebyhus inte svarar har jag ingen aning om. Är det nån här som har nån idè?
 
Antingen menar dom att de har ett solklart case och anser att de inte behöver svara, eller så väljer de att avvakta en rättslig process innan man lägger ner ytterligare tid i ärendet, eller så stoppar de huvudet i sanden och hoppas på att problemen blåser bort av sig självt.

Alltid svårt att sia varför motparten gör som han gör.
 
en anledning till att de inte hör av sig skulle kunna vara att de har det så tufft ekonomiskt att de vet att de snart går i konkurs. Men det är en egen gissning bara. Ser ingen annan anledning till att de inte besvarar din advokat med en bekräftelse ens.
 
En förfärlig historia som jag pga dom massiva inläggen inte satt mig in i till fullo.Men. Jag bor i Spanien (där alld detta anses normalt. Jag har haft flera anledningar att konsultera konsumentlagen. Den nu gällande här tror jag är baserad på EU regler och gäller nog även i Sverige:
Säljaren är ensam ansvarig gentemot köparen för garantier. Det betyder att han (den du har kontrakt med) inte kan hänvisa till någon annan underentrepenör. Det är säljarens sak att sköta.
Lagen gäller numera (sen 2008) även fastigheter och byggnader
Så. Tala med konsumentvägledare eller advokat eller försök hitta vad den svenska lagen säger om detta.

Det är (i Spanien) alltid ett lyfta att koppla in konsumentvägledaren. Om säljaren vägrar brukar jag be om dennes ståndpunkt skriftligen för att kunna överklaga hos konsumentvägledaren. Det är ortoligt hur lätt saker brukar lösa sig då.
Byggföretag är dock besvärliga eftersom dom använder utnötningsmetoden; dom flesta tröttnar. Gör inte det
Hoppas det kommer en dag då du kan skratta åt eländet!
 
Vi har gjort allt som du skriver. Konsumentvägledaren gjorde inget annat än att just vägledde oss. Både vi och advokaten har skickat brev där vi kräver svar inom 10 dagar. Men till ingen nytta. Advokaten kommer nu att lämna in en stämning. Tror tyvärr inte att jag någon gång kommer att skratta av det här. Mycket jobbigt.
 
Har samma erfarenhet som Stömpern när det gäller konsumentvägledaren. Tyvärr är det nog svårt för en konsumentvägledare att agera på ett kraftfullare sätt men i vårt fall så fick vi det beskedet som vi innan förväntade oss att vi hade all rätt att kräva det både konsumenttjänstlagen och vårt avtal sa. (Vilket man kan tyckas vara självklart!) Hon kontaktade dessutom chefen på ARN gällande vårt område och de var helt överens om att vi hade rätt att kräva att punkterna på slutbesiktningen skulle avhjälpas. Så för vår del så är vi ändå väldigt nöjd med den hjälp vi fick.

Så jag håller med om det arneswede skriver att i det flesta fall verkar funka rätt bra med att bara strunta i vad konsumenten kräver oavsett vilka rättigheter man har och vad avtalet säger. Tydligen så fungerar det och måste också förhoppningsvis vara mer lönsamt än att uppfylla sina förpliktelser och göra kunden nöjd vilket är ett rätt skrämmande beteende.

Jag håller med Stömpern att det är påfrestande att bråka om rena självklarheter men jag kommer aldrig att acceptera att betala en så stor summa som det rör sig om och inte få det som avtalats om! Hoppas att ni orkar strida vidare och att det går vägen till slut!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.