Hej.
Funderar på att helrenovera vårat badrum, undrar lite vad det brukar kosta.
Vårat badrum är på ca. 3,5m2, så det är inte så stort.
Vi vill ha kakel på väggar, klinker på golv inkl. golvvärme.
Annars så blir det en ny toalett, underskåp ca, 100 cm brett inkl. handfat o kran, spegelskåp inkl. belysning, högskåp ca 30 cm brett.
Vikbara duschväggar, handdukstork.
Ett vanligt badrum...förstår att det är svårt att räkna ut detta, men det finns kanske någon som kan eller någon som har gjort något liknande...

Tacksam för svar
 
Vårt badrum har hittils kostat ca 55-60k i bara material och då har vi inte tagit de dyra sakerna utan varit ekonomiska och försökt fått ner priset.

Storleken är 5kvm.

EL (Spottar, golvvärme, handdukstork, dimmer)
VVS (avlopp och Wirsbo Rör-i-Rör, DYR fördelningslåda!!)
Bygg (inkl tätskikt, bara våtrumsskivorna kostade 3700kr)
tyckte vi var de dyra sakerna :)

Badrumsmöbel (danzani) kostade med högskåp, underskåp, handfat, spegel, blandare ca 12 000kr
Duschväggar (raka 900x900) 5000kr
Toalett 2500
Kakel 6000kr

Så långt har vi kommit nu :)

Lycka till, du kanske fick en liten hint iaf om kostader
 
Sen tillkommer en arbetskostnad som väl är ganska saftig trots (eller kanske tack vare) Rotavdraget. Om man inte gör det själv förstås.
Törs inte ens gissa.
Bygger själv ett liknande badrum och hoppas landa lite lägre.
 
Vad är det för typ av golvbjälklag/väggmaterial?
 
Vi har räknat med att det kanske kostar 10000:-, blir det billigare så är det bonus...
Tack för alla svar...
Bjälklaget är betongbjälklag ner mot källaren...men man måste flytta golvbrunnen också, glömde skriva det förrut.
 
Får du ett badrum för 10 000kr kan du skratta dig lycklig ;)

Bara badrumsmöblerna lär ju gå på runt 10 000kr med toalett, dsuchväggar osv inräknat?
 
Hmm, det fattas en nolla, det ska vara 100000:-...
 
Om man gör precis allt själv (även el) kanske det kan gå, men jag tror nog man får fuska lite med el samt material och tätskikten då.
Ska man göra enligt gokända normer går det nog inte, dessutom får man inte göra elen (värmegolv) själv.
Räknar med att bara materialet för tätskikten går på 4500 kr för mina 3,3 kvm, nya reglingar och nya väggskivor 4000 kr, samt värmegolv 1400 kr. Blir inte mycket kvar till inredning sen om man ska komma under 10000.
Jag har nog räknat med minst 30000 om vi snålar.
:surprised:


Aha en nolla till det förklarar saken, då är det ju lugnt
 
Har just börjat med vårat badrum på 5kvm. Väggar o bjälklag i lättbetong. Tätskiktar hela golvet men bara väggarna runt duschen. Har målkostnad på 35.000:- men jag är optimist.
- rivning av det gammla 0:-
- kakel 200:-/kvm
- klinkers 250:-/kvm
- vägghängd toa 3500:-
- vikbara duschväggar 3500:-
- 90komod med spegelskåp 10000:-
- handukstork 3000:-
- golvvärme el 3000:-
- golvbrunn o vattenrör 1000:-
- tätgugga 2000:-
- fix/fog/färg o spackel 2000:-
- fläkt 1000:-

gör allt själv, ev.l en elektriker för inkoppling av golvvärmen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.