Vi har skaffat ett hus från slutet av 1800-talet med torpargrund. Golvet är dragit och behöver isoleras. Frågan är om man ska gjuta platta eller försöka isolera golvet underifrån?
 
Finns det utrymme att arbeta under grunden? Hur pass rymlig är krypgrunden? Enligt min erfarenhet brukar krypgrunderna från äldre dagar vara för barnarbetare på sin höjd varför isolering underifrån knappast är tänkbart. Isolering underifrån är dock betydligt mindre förstörande om ni har golv ni inte vill ta upp etc. Om det fungerar praktiskt skulle jag nog tycka att det var ett fungerande alternativ.
 
Är nu ingen grundexpert men rådet torde vara enkelt om huset är friskt. Gjut INTE. Är det så att ni bestämt er för att ta upp och som minst slå ihop golvet så bör det inte vara svårt att även isolera grunden. När golvet väl är uppplockat så kan man läga ribbor längsmed bjälklaget och sedan mata på med råspont i facken som bildas. Dessa läggs papp i och sedan isolering, Vid inkommande vatten/eller avloppsrör får man göra en specialare så att vattnet tar rätt väg ned om det skulle gå läck exempelvis genom att ha en ytterkrans i virke nån tätning och sedan fylla på med lekakulor. Sen är det bara att lägga tillbaka golvet.

Det jag inte är säker på är om man bör ta upp något extra luftningshål i grunden eftersom frivolymen luft under huset lär minska i och med ingreppet.

Just bjälklaget kanske är lite glest på äldre hus och är det så att ni har sviktande golv idag kan det bero på exvis röta i någon balk så undersök bjälklaget när det går, det kan i så fall förstärkas alt fylla på med några bjälkar till något som mer närmar sig cc-60 (obs spika i så fall inte tillbaka golvet i dessa nya balkar det försör endel av patinan i gamla golvet).

Och varför inte gjuta? Tror att det kan dra fukt upp mot bottensyllen (antar att torpet är timrat) och även bjälklaget om det blir kvar. För att sväva ut lite på osäkrare mark igen så bör nog den gjutna plattan isåfall isoleras underifrån om ni tilltrots bestämmer er för att genomföra det. Har ingen aning om hur exempelvis murstock och kvarvarande grund reagerar på plattan.

Det jag vet är att många bykstugor, timmrade lador och liknande gått förlorade eller fått bestående fuktskador på grund av gjutning i befintlig grund.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.