Blir rätt så bra utnyttjat flaket ändå eftersom det blir 240 cm brett med två pallar brevid varann...
 
gb79 skrev:
de kanske lastar på varann?? vet inte vad pallen väger men är väl inte antal pallar som är maxlast utan vikten, ofta 35-38 ton på bil o släp.

mvh daniel
Jag har byggt med aeroc 37cm block. 70 m3 fritidshus. Jag fick på alla block 770 st, 12 st balk, lim, 200m3 putsnät,
isolering till tak, bjälklag och innerväggar på ett lass bil&släp från Estland till Gotland.
Kostade 18.000 ink. moms. 2007 års pris.
 
Felix
Aeroc:s pallar var tidigare 120*120 cm. Men sedan säkert ett par år sedan övergick dom till 80*120 cm i pallstorlek.

Bengan 6
 
Hej där i tråden
Nu är det ett tag sedan ni murade upp och flyttade in i era hus. Hur har det funkat med tex putsen inv och utv? Vad användes för material och arbetsmetoder?
Nyss har jag själv murat upp min kåk och börjat prata med en del putsfirmor om hur putsningen ska göras men får lite olika besked på utförandet.
mvh Jonas
 
Det finns ju en del "det beror på" då det finns lite okända faktorer i din fråga, men om jag tar mitt eget med lättbetong som exempel så nätade jag fasaden. Nätet fäste jag med hederlig 3". Ca 4-6 mm luft mellan fasad och nät. Sedan slammade vi och såg till att nätet på vissa ställen delvis täcktes med bruk (man vill inte att nätet rör sig när man sedan skurar snutputsen). Sedan slog vi på, drog av och skurade till det hela med snutbräden. Viktigt att man använder vitcement till lättbetong så de matchar alkaliskt!!
 
Tack för svar Mitto, kommer du ihåg vilket slags fabrikat på vitcementen?
Jag vet att A-bruk ifrån Finja elle röd grund ifrån Weber är lågalkaliskt och borde funka att grunda på lättbetong. Men en av de putsfirmor som lämnar anbud hävdar att det enbart går med kalkbruk och inget som innehåller cement.
PS På Solbets hemsida putsar de utv med gipsbruk, det tror jag inte funkar här uppe i norr....
 
Maxit har bra och enkla system (grund samt puts) som bara är tillsätta vatten till och dra igång blandaren. Men då mina vänner är vana vid att blands själva så blev det en lastbil putssand, 70 säckar kalk och 30 säckar vitcement (från Finja). Givetvis skiljer sig priset rejält mellan "färdiga" säckar och egen komponerade blandningar, jag tror mitt material gick på ca 15k men hade kostat ca 40k om jag köpt färdigt från t.ex. Maxit.

Det är ju lite så man sätter förmiddagskaffet i halsen när en firma påstår att man inte kan ha (vit)cement i putsbruket... Inget missförstånd bara? Det går iaf alldeles utmärkt. Dock så får det absolut inte bli för mycket cement, om så ändå sker kommer putsen att uppvisa sprickor tämligen omgående när den börjar brinna (oavsett temperatur ute eller hur snabbt man kommer igång med att vattna fasaden eller om man vattnar en vecka eller tre). Givetvis får det heller inte bli för lite kalk. Mindre sprickor läggs igen av färg när man låter måla fasaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.