i norra lappland - går det? Någon som har tycke, vetande eller tips. Känns inte som att mitt förstahandsval är rönn, gran eller tall men med tanke på zonen jag bor i så kanske det är de enda möjligheterna? Vill inte ha en barriär utan mer lite insyns..grönt mys. Kan inte snegla på grannarna heller då de få/flesta häckarna är konstigt kapade rönnar.

~~A
 
Vaför inte Sibirisk ärtbuske, häckkaragan? Går upp till zon VIII+ och kan hållas hög om man vill. Caragana arborescens finns som E-planta vilket gör den extra lämplig för dig.
 
Kan tipsa om Trädgård i norr: det hårda klimatets trädgård av Allan Carlsson och Stig Lundberg, som är en liten trädgårdsbok om hur man odlar i norr.

Det är ju lite klurigt det där med zoner, även norra Lappland kan ju ha samma zon som mellersta Lappland som jag bor i. Det är väderstrecket väster-öster som egentligen spelar roll. Men det här är vad jag har kommit fram till för min zon, VII:

Häckkaragan fungerar som sagt. Norrlandsschersmin går upp till zon VII. Blåtry och rosentry är härdiga i zon VIII. Olika sorters spireor, måbär funkar också. Ölandstok. Häggmispel. Hägg. Eller varför inte syrén? Det enda man får tänka på är att köpa plantor med lämplig proveniens. Det finns olika namnsorter som är mer eller mindre härdiga.
 
Tack för Era tips! Jag blev glatt överrraskad då jag trodde mitt urval var starkt begränsat - kanske där kan finnas annat på gården än tall, gran, renfana och rallarros * De är klart vackra men lite variaton är bara välkommet. Jag är verkligen sugen på att plantera häck i år och jag ska forska vidare på era tips. :)




Vad ljuvligt det vore med syrèn .. när jag drar mig till minnes så har jag nog sett en sådan i samhället.. kanske det är så att det faktiskt växer bra men det är värre med blommningen här uppe? Det får blomma mycket på kort tid ungefär. Tänker man så kanske utbudet är än lite större. - Jag får läsa på.. =)
 
Vet du vilken växtzon du tillhör?
 
Det skall väl vara zon 8 här uppe om jag förstått det rätt ? (tittat på en karta online) ~ söder om Kiruna .
 
Ursäkta att jag tjuvar din tråd, men jag undrar om ni har någon bra idé för en snabbväxande "billig" häck som är tålig, men som inte sprider sig självt.
Vår infart är ca. 100 m lång och 70 av dem går över en åker där det vintertid ständigt drevar över så vi fastnar rätt ofta. Jag skulle därför vilja sätta en häck som tar upp en del av vinden, men som inte sprider sig ut på åkern. Då blir nog inte bonden glad, kan jag tänka... Men iom att det är så lång sträcka får den inte vara så dyr.
Vi bor utanför Skellefteå - zon 5 eller snarare 6... det är väldigt blåsigt nere vid sjön där vi bor.
 
För zon VIII är urvalet lite mer begränsat tyvärr. Många av arterna jag räknade upp går endast upp i zon VII. För en häck i zon VIII:
- Häckkaragan
- Blåtry
- Alptry
- Rosa rugosa (vresros, beroende på sort)
- Oxbär
- Tibast
- Måbär
- Björkspirea
- Klasespirea
- Kvastspirea i gynnsamma lägen
 
Varför inte sätta en trädrad dvs en halv allé? Björk? Har man en så lång sträcka som du har kan det bli väldigt fint. Du får ändå tänka på att ditt klimat inte ger snabbväxande växter - man planterar för framtiden.
 
Tack för tipsen!

Björkar är väldigt fina och vi har tre i rad där vägen kommer in på vår tomt, men tyvärr är resten av vår uppfart bara "lånad" åkermark (har servitut för vägen upp), så där får vi inte planetera något så stor och sugande som björkar. Men jag tror bönderna kan gå med på häck om den är på rätt sida om diket. Dessutom skulle det göra att de slapp ut och ploga vår väg så ofta så de kan nog gå med på det av den anledningen också.

Tusen tack, som sagt. Nu ska jag kolla upp tipsen mera!
 
SSAB skrev:
i norra lappland - går det? Någon som har tycke, vetande eller tips.
~~A
Ett annat alternativ kan kanske vara plymspirea? Den vissnar visserligen ner på vintern (är en perenn) men startar upp snabbt så fort snön försvunnit och blir upp till 1,5 hög under sommarsäsongen uppe hos dig. Det tar ca 4 år att få upp den från liten planta och den kräver minst 1 m i omfång vilket innebär att du faktiskt inte behöver köpa så väldigt många plantor.

Plymspirean blir mycket vackrare uppe i norr än här nere i södern och är frodig, lättskött och vacker även som häck - vilket man faktiskt sällan ser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.