I går åkte vi iväg och köpte en platt-tv, en Philips 42PFL7633D/12, vi sett i en annons. I butiken stod en skylt med samma produktnr och vi hade läst på innan vi åkte. Allt verkade jättebra.

När vi packat upp och fått igång tv:n så ser vi att det skiljer en siffra på produktnumret mot vad de annonserat om. Frågan är om jag är lurad eller om det inte spelar någon roll???

Vi kom hem med Philips 42PFL7603D/12. Det jag kan se så skiljer designen på ramen runt skärmen vilket inte spelar mig någon roll. Likaså är det olika fjärrkontroller (ev enbart färgen). Men det jag inte har någon kunskap om är att på den vi kom hem med saknar en sak som den utannonserade har och det är Bildskärmsupplösning som stöds för datorformat.

1920 x 1080i
1920 x 1080p Just denna upplösningen saknar "vår" tv.

Är det något att börja bråka om med butiken?

Tacksam för lite input i frågan.
 
Redigerat:
Först, vad står det på kvittot? Den model ni ville ha eller den ni fick?
Nr 2 om nu den model ni fick saknar 1080p läget och den ni ville ha hade detta så skulle jag helt klart börja bråka.
Ni har ju uppenbarligen inte fått den model som stod i butiken utan en vad man kan gissa rätt säkert billigare model för samma pris.
 
7633 är en modell avsedd för vissa kedjor. Skall vara samma som 7603 ("normalmodellen" för öppna marknaden) förutom de skillnader du uppmärksammat. Bara det inte blir något problem nu när du ska få din cashback från Philips för Ambilight-kampanjen? Vet inte ifall du behöver uppge serienummer/produktnummer och bifoga kvitto. Isåfall kan det ju bli bekymmer... Likaså vid eventuell garantiservice. Se till så att du har rätt (7603) varukod på ditt kvitto/garantibevis. Inte kul att lämna in en 7603 på service och visa upp ett inköpskvitto på en 7633. Då blir det "nej tack, den här har du köpt på blocket, finns inget som styrker garantitid etc"
 
På kvittot står samma produktnr som vi fick med oss hem. Det var då vi såg det när vi skulle fixa ihop kvitto och kupong för ambilight-kampanjen de har.

Tack för svaren, då behöver jag inte börjar bråka om något jag inte begriper!
 
Att den saknar 1080p är definitivt något att bråka om, då det innebär att den inte har full HD-upplösning. Det kanske inte spelar så stor roll idag, men när du köper en BlueRay-spelare så vill du ju naturligtvis kunna se dina filmer med riktig HD. Om den såldes under utsagon att den skulle stödja 1080p så ska du absolut bråka, då det skiljer en del i pris mellan "HD-Ready" (som du nu har fått) och "Full HD".
 
Jag har en 7603 och den stödjer 1080p alldeles utmärkt, fast jag tror att den inte kan ta in 1080p via komponentingången, där tar den endast 1080i, det är nog det det handlar om även om det låter luddigt med dataformat. Via HDMI går det alldeles utmärkt att ta in 1080p.
 
Bastefallarn skrev:
Jag har en 7603 och den stödjer 1080p alldeles utmärkt, fast jag tror att den inte kan ta in 1080p via komponentingången, där tar den endast 1080i, det är nog det det handlar om även om det låter luddigt med dataformat. Via HDMI går det alldeles utmärkt att ta in 1080p.
Det är ganska stor skillnad på att kunna ta in / visa / stödja 1080p och att kunna prestera 1080p i faktisk upplösning...
 
Har nu pratat med återförsäljaren och de svarade att 7633 var slut från Philips och att de fick som ersättningsvara 7603 (vilket de borde informera om på plats!) De är likvärdiga och skillnaden är ytterst liten.

Nöjde mig inte med det svaret så jag har pratat med supporten på Philips. Tjejen jag pratade med sa att de är nästan likvärdiga det är bara lite skillnad på dem för att butikskejdor ska kunna sälja "en egen modell". Men hon kunde inte förklara för mig vad skillnaden på apparaterna är då båda har 1080p när det gäller videoformatet men inte för datorformatet.

Jag kliar mig fortfarande i huvudet. Kommer jag någonsin ha nytta av datorformatet i framtiden när ungarna växer upp eller? Fast det får nog framtiden utvisa.
 
nanowire skrev:
Det är ganska stor skillnad på att kunna ta in / visa / stödja 1080p och att kunna prestera 1080p i faktisk upplösning...
Jo det kanske var en dålig formulering men det är väl ganska självklart vad jag menade? Det är ju inte en TV från 2003.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.