Vi håller på att installer ett helt nytt kök. Bl.a. ska jag äntligen få fina stänger att hänga redskap m.m. på över köksbänken. Var tycker ni att man ska fästa dem? Jag är lite rädd för att förstöra kaklet - tänk om jag vill ta bort dem en dag? Jag har sätt att en del fäster dem under överskåpen istället, intill vägg. Är det snyggt? Någon som har så som är nöjd med det? Nackdelar?
 
Ibland sätter man ju en "kakellist" dvs en bräda med fräst spår som lappar över kaklet lite i överkanten på kaklet mot överskåpet. Finessen är att då finns det något att skruva fast stänger eller krokar i och hushålsspappershållare etc.

Om du nu skulle sätta fast den i kaklet och senare ångra dig så tror jag att det går att spackla igen hålen så de nästan inte syns. Hålen sitter ju då högt upp på kalet och man ser dem i princip bara när man böjer sig ner för att föra rent.
 
Om den sitter i underkanten på överskåpen så blir redskapen lite jobbiga att komma åt. Det vet jag av erfarenhet. Men visst, det svider att borra i nytt fint kakel. Det vet jag också av erfarenhet :).
 
Lägg undan några kakelbitar (sparade) så att du kan fräsa ur separata kakel bitar senare och ersätta de som har hål mot de sparade hela plattorna

Henrik
 
Skruvade upp ikeas rostfria hängare.
Under skåpen med korta montage skruv.
Och sen ikeas rostfria krokar.
Funkar fint.

Mvh Putte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.