Hej!

Jag har beslutsvånda angående val av värmesystem till mitt nybygge.

Jag har en ide om att använda en Acktank på ca 500L som hjärta i systemet.

Till detta har jag tänkt att koppla både en vattenmantlad kamin, solpaneler samt någon form av värmepump, troligtvis en luft /vatten.

värmepumpen ska vara den som ombesörjer uppvärmningen av huset till vardags .

solpanelerna, en mindre anläggning som får ombesörja varmvatten under sommarhalvåret samt avlasta VPn i mån av förmåga.

Den vattenmantlade kaminen ska ta spetsen när det blir riktigt kallt i Skåne samt tjänstgöra som huvudsaklig uppvärmning om helgerna då vi är hemma och kan både sköta den och njuta av den.....

Acktanken ska även tjänstgöra som förvärmare till varmvattnet eftersom jag tänkte eventuellt ansluta en liten elberedare efter så att jag inte tvingas hålla högre temp i tanken än vad som krävs för husets uppvärmning.

trots allt räknar jag med att solpanelerna tillsammans med vedkaminen kommer att väldigt många dagar på året hålla tillräckligt hög temperatur i tanken även för att klara varmvattnet.. Jag tror därför att elberedarens förbrukning blir väldigt liten.

Jag skulle gärna ta emot tips om leverantörer av kamin, tank och paneler och eventuella priser om det är möjligt???

Om någon kör med en liknande systemuppbyggnad som jag beskrev får ni väldigt gärna dela med er av era erfarenheter.

Tack
 
Jag har inga konkreta tips, men jag tycker att ditt systemtänk verkar mycket bra och vettigt.
 
Hej! Lite erfarenheter från Umeå.

Vi byggde vårt system kring en ackumulatortank på 750 liter. Solpaneler, 60 Vakuumrör. Ventilationen sköter vi med ett FTX-system. Vi tänkte oss en värmepump, luft/vatten, men har ännu inte installerat någon. Första året eldade jag väldigt mycket, och höll nere förbrukningen av el rejält. Det året förbrukade vi ca 9000 kwh sammanlagt. Med sådana siffror kändes det inte motiverat med värmepumpsinstallationen.

Nu har jag dock slarvat med veden (har ingen torr helt enkelt), så i vinter har vi enbart kört med elpatron, och det kommer att bli en helt annan förbrukning det här året. Nu har jag börjat fundera på värmepump igen, men inväntar och ser vad vi landar på i år.

I helgen började solpanelerna så smått cirkulera, även om det inte gav särskilt mycket. Bara snön försvinner helt från rören så ska det nog börja ge effekt.

Två erfarenheter:

1. Att bara elda med ved, som vi gjorde första året, är rätt jobbigt och skräpigt. Därför tror jag att tanken att ha veden som komplement och en värmepump som grund är bra.

2. Välj kamin med omsorg. Vi har haft massor med problem med våran kamin (Stratford Tf90B från Aarrowfires). Den var förvisso billig och snygg, men är inte särskilt bra egentligen. Titta särskilt på hur enkel den är att sota, och då menar jag värmeöverföringsytorna inne i kaminen, för när de sotar igen sjunker verkningsgrader drastiskt.

/Daniel
 
Har 1600 liter ack, 15 kvm sol, Thermia vp-83 (som bara är i drift när vi reser bort) vattenmantlad pelletskamin samt kökspanna 20Kw. Fungerar i stort sett utan avancerad styr. När man eldar i pannan stannar p-kaminen automatiskt mm. Däremot har en polare byggt ett mindre hus ca: 85 kvm där vi nu monterat en v-mantlad kamin +500 l tank och där solpanelerna skall upp så fort snön är borta på taket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.