Jag har vattenburet system och ska snart byta till bergvärmepump (har ved-panna nu). Jag har även såsmåningom tänkt lägga vattenburen golvvärme eftersom i de rum jag renoverar (badrum, hall osv). Kommer att bli klinker i dessa rum och klinker blir ju väldigt kallt om man ej kör golvvärme.

Hur gör man på bästa sätt så att man kan ha lite värme på golvvärmeslingorna där det är klinker även på sommaren? (då värmepumpen inte skickar ut någon värme).

Finns det värmepumpar som har flera olika utgångar? Så att man kan köra värme enbart på dessa rum under sommaren? Blir det väldigt mycket start/stop då?

Är det bättre att lägga ner en elslinga i golvet också? (Jag är elektriker och har ibland installerat elgolvärmeslinga där de även har lagt vattenburen golvvärme, just av denna anledning)

Hur brukar folk som mest göra? Kanske bara är i badrum det blir jobbigt med kallt klinkergolv på sommaren?
 
Solpaneler för komfortvärme
 
Blir väl ganska så dyr investering bara för att få lite ljumma klinkergolv två månader / år? Hur funkar det rent praktiskt, har man en acktank som man värmer både med värmepumpen och solpanelerna samt stryper värmen till allt annat än golvvärmen manuellt på sommaren?
 
Vi har både vattenburen värme och elslingor i vårt stora badrum. Inget vi ångrar då det håller fukten borta under månaderna när pumparna ej går på högtryck. Är du till på köpet elektriker är detta bästa lösningen (fixar det själv). Det är inte helt enkelt att lösa det på andra sätt men det går tydligen. Vår rörmokare rekomenderade elslingor för bästa resultat.
 
för egen del ser jag ett moraliska problem med att göra av med prima el om man har tillgång till värmepump, därav lösningen med solpaneler. Om man har ack. tank är de inte dyra, tvärt om.
 
W
Du kan antaingen ha en cirkpump med inbyggd elvärne som du kör på sommaren (wirsbo har sådanna tex). Det blir ju forfarande direkt el fast du slipper lägga ett extra elgolv. Eller så kopplar du golvvärmen mot den slinga i bergvärmepumpen som värmer varvattnet. Då kan du ha en ventil så du kör denna vägen under sommaren. Ett tredje alternativ är väll att tvångstyra pumpen genom att sätta min värde på värme ut till tex 25 grader sedan stänga de slingor du inte vill ska värmas.
 
Rumstermostat, med ventiler på varje slinga som öppna varje rum för sig. Detta tillsammans med volymförstorande acc tank kan du köra badrummet separat under sommaren och även alla andra rum om det blir kalla nätter.
 
Jasså? Jag har ju nyss läst massa inlägg i detta forum om att man ej ska strypa i massa termostater utan att helst ha helt öppet system så att pumpen har så mycket vatten som möjligt att jobba mot.. eller? Blir det inte mycket start/stopp även om man har volymförstorare?
 
Nej, inte som jag upplever det, det är ju 200 liter i tanken och den kyls inte av nämnvärt för att bara ha ett badrum att värma golvet till komfortvärme under sommaren.
 
Redigerat:
jag har en VPA300/200 som varmvatten beredare, så jag har en hel del "energi" lagrad den.
jag kör ett badrum på 12m2 på ytermanteln på VPA: på sommaren.

jag har för viso en volymförstorare i systmet, men har inte provat att ställa om så jag kör via den, även om det är byggt för att kunna göra detta. (käns enklare att bar vrida på 2 spakar än att knapa om i menyn varje gång)
 
  • Gilla
SimonClaesson
  • Laddar…
de går väl att höja värmestoppet på vp så att de producerar värme tills en högre yttertemp
 
Jag planerar att köra värmepumpen året runt för varmvatten med ungefär samma lösning som CarMan. (Nibe vp och IVT VVB med inbyggd volymförstorare för att slippa en separat tank vilket jag inte har utrymme för.)

Golvet går ju dessutom på en separat cirkpump så man behöver ju inte pumpa runt vatten i radiatorslingan.

Vill man inte slita på vp så finns det ju elpatroner både för vp:n och acctanken/vvb:n.

Att lägga två värmegolv verkar ju lite onödigt tycker jag.
 
Ska göra iordning ett badrum på 18kvm i källaren, har redan värmepump. Jag har tänkt lägga ner värmekabel brevid vattenslingorna för sommarbruk. det finns en push med elpatron men den är på 375w, lär inte räcka långt. det blir troligen 20w/m 150wkvm. tanken är att slå på den strax innan man nyttjar rummet. (blir lite mer som ett relaxrum som används nån gång i veckan). Är oxå elektriker så kabel och jobb blir billigt...vad tror ni om denna lösning?
 
jag tror inte alls på det du skriver.

det tar tid att värma, så att slå på värmen innan man nytjar rumet lär ju inte sunka så bra.
komer sluta med att endra kör du elslingorna konstant eller så kör du aldrig elvärmen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.